Annons

Odokumenterad superfunktion i Nikon F4

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag läste någonstans på nätet (jag kan inte hitta tillbaka!) om att man kan modifiera F4ans spotmätning så att den visar ett betydligt större omfång. Jag har provat nu och det funkar!!!

Utan sökare så visar fönstret längst upp till vänster två värden: Den inställda slutartiden och en numerisk mätardisplay som visar hur långt ifrån den inställda exponeringen spotmätarens mätvärde ligger. Den skalan går från +9 till -9 steg. I tredjedels steg.

Om man isolerar kontakterna mellan hus och sökare så kan man få dessa värden i sökardisplayen också.

Det känns som om jag har fått en helt ny kamera i och med detta! Det är som om man upptäckte att en gammal Volvo 145 fick 200 extra hästkrafter för att man råkat ta bort tändhatten från treans stift.

Med en helt isolerad sökare så får man inte tillgång till någon annan mätmetod än spotmätningen, men det passar å andra sidan mitt arbetssätt som hand i handske. Med 18 steg i displayen behöver man aldrig ratta på slutare eller bländare för att kolla högdagrar och skuggor.

Jag har för mig att det stod något på den där sidan om att man kunde isolera bara något eller ett par stift och då få tillgång även till andra mätmetoder än spot. Det känns i och för sig som en större risk för att man skall sabba kamerans elektronik.

Så till den stora frågan: Varför har inte detta fått större uppmärksamhet? Det måste väl finnas fler än jag som ser detta som Nikons stora gåva till mänskligheten? Som har skrivit till tomten år efter år och önskat sig omfångsrikare mätardisplayer?

Mycket bra... SUPER!

Testade att isolera lite, jag gjorde det enkelt för mig. Isolerade 2 signaler i taget ifrån höger>vänster utan resultatet jag ville ha, att enbart byta informationen i just det fönstret! Detta tipset kommer jag att ha stor nytta av :)

Tackar // Martin

Fick min F4 idag! Vilken tank, mycket gedigen kamera. Ska testa ditt tips Jim när jag blivit något mer varm i kläderna.

Vad kul att det var andra som tyckte det var värdefullt. Min entusiasm efter upptäckten har inte avtagit. Om jag inte hade haft en F4 och fått reda på detta så hade jag nog reagerat som Olle - köpt en.

Jag har nu hittat tillbaka till ursprungsinformationen.

Där finns lite mer bakgrundsinfo. Någon har t ex haft framgång genom att bara tejpa den högra kontakten på huset och någon har genom en leverantör luskat ut att funktionen finns för att visas i DW-21-luppsökaren.

Att "hitta de magiska stiften" kan man nog glömma. En titt i verkstadshandboken avslöjar att det sitter en processor i sökaren och att kommunikationen är seriell och bara går över två stift. Det är ju inte omöjligt att det kan funka att blockera ett av de stiften och kanske ha viss övrig funktionalitet kvar men personligen så nöjer jag mig med spotmätningen och blockerar alltså stift f-k.

Bilagor

• dp20.gif
    dp20.gif
    25.9 KB · Visningar: 977
Fan Jim, det där var ju skitgrymt!
Efter en stunds testande har jag kommit fram till att de anda stiften som behövs för att denna 18 stegs visning ska funka är stift g och i. Verkar nog omöjligt att få det att funka med andra ljusmätningssätt än spot.

Kom på ett sätt som borde funka. I alla fall i teorin :
Sökaren har ju ett reglage för att välja mellan de tre ljusmätningssätten. Man borde ju på något sätt kunna fiffla lite med den switchen så att den inte får kontakt i spot läget.
Anledningen till "fenomenet" som Jim informerat om är nämligen att det sitter en CPU i sökaren som sköter Matrix och centrumvägda mätningen. Spotmätningen sköts däremot i kamerahuset. När kameran inte får full kontakt med sökaren när kontakterna är tejpade så tror kameran att det inte sitter någon sökare på huset och slår därför över till den enda mätmetoden som finns tillgänglig, dvs den i huset inbyggda spotmätningen.
Min tanke var då att om man på något sätt lyckas meka om switchen så att den funkar normalt i matrix och centrumläget, men att strömmen bryts på något sätt gentemot huset i spotläget så borde man få tillgång till 18 stegs spoten utan tejp.
Öppnade för skojs skull upp min sökare för att kolla hur det såg ut där inne och kom rätt snabbt fram till att man behöver en service manual för att hitta rätt sladdar för ändamålet.
Gjorde ett försök med att sätta en tejpbit på spåret i spotläget på switcen men i stället för att uppnå önskad effekt så ställde den in sig i matrix läge även där.
Ska försöka få tag på en service manual för sökaren och jobba vidare på det här i ett piggare tillstånd.

Är det någon som vet hur jag tjyvkopplar min F2:a så att jag får spotmätning??
Det finns inte så många sätt att tjyvkoppla den kameran så det går kanske att testa sig fram.

/Linus
En anings avundsjuk på storbror F4

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar