Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivval till Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Slurpo

Ny medlem
Hej, jag funderar på att köpa ett Sigma AF 70-300/4-5,6 DG OS till min Pentax k-x men eftersom den redan har en stabilisator i kameran så undrar jag om det är lika bra att köpa en Sigma AF 70-300/4,0-5,6 APO DG Macro II. Är det inte ett likadant objektiv som det förstnämnda fast utan OS? Eller finns det en annan version av det försnämnda utan OS? Eller är det så att stabilisatorn i objektivet är bättre än den i kameran? En av anledningarna till att jag köpte k-x:en var för att det var inbyggd stabilisator så att jag slapp betala för det när skulle köpa objektiv, blev jag helt lurad där eller?

Ni får gärna också komma med andra rekommendationer i samma prisklass. :) (Kan vara 200mm också)

Tack för svar.
 
Hej, jag funderar på att köpa ett Sigma AF 70-300/4-5,6 DG OS till min Pentax k-x men eftersom den redan har en stabilisator i kameran så undrar jag om det är lika bra att köpa en Sigma AF 70-300/4,0-5,6 APO DG Macro II. Är det inte ett likadant objektiv som det förstnämnda fast utan OS? Eller finns det en annan version av det försnämnda utan OS? Eller är det så att stabilisatorn i objektivet är bättre än den i kameran? En av anledningarna till att jag köpte k-x:en var för att det var inbyggd stabilisator så att jag slapp betala för det när skulle köpa objektiv, blev jag helt lurad där eller?

Ni får gärna också komma med andra rekommendationer i samma prisklass. :) (Kan vara 200mm också)

Tack för svar.

Du bör stänga av bildstabiliseringen antingen på kameran eller objektivet om du änvänder Pentax. Så den är det ju onödigt att betala extra för. Om det skiljer i bildkvalitet, däremot, och det kan vara värt mellanskillnaden i pris kan jag inte uttala mig om.

Hälsn Maria
 
Varför inte en Pentax DA 55-300, en riktigt bra telezoom enligt min erfarenhet.
Fördelen med Sigmas OS oblektiv är att stabillisering i objektivet ger en stabilare sökarbild.
Optiskt skall OS zoomen också vara lite bättre än APO zoomen enligt vissa tester.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.