ANNONS
Annons

Objektivval Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

abl

Medlem
Hej

Har en D70 kit med nikon 18-70 objektiv.
Har beställt ett Nikon 70-300mm f/4-5.6D ED AF Zoom-Nikkor som tyvärr kan ta 3-4 veckor att få så nu funderar jag på att beställa ett annat om det finns nått som ni kan rekommendera.

Det får kosta max 5000 ex moms

Förslag ?
Tack på förhand
Anders

Mitt förslag är att leta begagnad 80-200/2,8. De brukar gå från 4000 och är asbra. Skärpan är som en fast glugg. Finns i en massa varianter. Jag har en rätt gammalversion med dragzoom. Folk brukar avråda från den av hanteringsskäl, men jag tycker inte det är några problem att manövrera den. Beror väl på vad man är van vid. Det dåliga med sådana objektiv är vikten. Inte skoj att gå med en sådan på axeln en hel dag. Men skoj att ha kameran för ögat med det på.

abl skrev:
Förslag ?

Tja, alla verkar vara rörande överens om att Sigmas 70-300 APO Super Macro 2 skall vara det bästa som går att få i den prisklassen. Påstås vara billigare och bättre än Nikons 70-300 ED.
Vad väntar du på förresten, 70-300ED verkar ju finnas i lager hos scandinavianphoto.

Själv vill jag dock rekommendera att kika på Nikons 80-200 2,8. Kostar mycket mer, men är också bättre.

//

Köpte 70-300ED beg. Bästa objektivet jag någonsin har haft. Lite slö AF, speciellt när du slänger på ett UV-filter, men skärpan är definitivt värd att vänta på :) Har ingen erfarenhet av sigmas objektiv, men jag byter nog aldrig ut mitt Nikon...

/jakob

Silent Wave Nikon D70

Min fråga:
Jag ska köpa en Nikon D70 men har inte bestämt mig om jag ska köpa 18-70/3,5-4,5G-optik eller 28-80.
Jag var inne på att köpa 28-80 men läste precis en recension i "Digitalfoto för alla" där det står:

"I stort sett alla kameraor förväntas sälja med 18-70 mm och det är också det rätta valet. Här får man inte bara det som motsvarar 28-105 mm utan man får också Silent Wawe-tekniken, som tillåter dig att efterfokusera manuellt, om du inte är nöjd med auto".

Vad menar de med efterfokusera manuellt? Och är det alltså så att 28-80 inte kan det?

Någon som testat båda objektiven och som kan ge mig en fingervisning om det ena klassar ut det andra helt eller om det helt enkelt bara handlar om om man vill ha mer vidvinkel eller inte?

Tacksam för svar.

Re: Silent Wave Nikon D70

Linda Sällström skrev:
Min fråga:
Jag ska köpa en Nikon D70 men har inte bestämt mig om jag ska köpa 18-70/3,5-4,5G-optik eller 28-80.

Vad menar de med efterfokusera manuellt? Och är det alltså så att 28-80 inte kan det?

Det är inget snack om att Nikon 18-70 objektiv är det absolut bästa valet av standardobjektiv till D70. Förhållandet mellan pris och prestanda är oslagbart, välj inget annat objektiv! Sök här på FS och du kommer se att jag inte är ensam om att tycka detta!

Vad gäller 28-80 så är det nog inget fel på det i sig, men dels saknar du den vidvinkel du behöver (28mm blir hela 42 mm på D70), och dels saknar du som sagt den mycket trevliga silent wave motorn som 18-70 har. Den motorn gör fokuseringen snabb, tyst och medger, som du skrivit att man kan justera fokus manuellt precis när man vill. Det kan du inte göra med 28-80.

Så, D70 med kitobjektivet 18-70 är vad du vill ha!

//

Tack för alla svar. Har varit och läst en del om både tamron & sigma nu och ev fastnat för

Tamron 28-300/3,5-6,3 XR Di

Vad tror ni om det?
MVH Anders

abl skrev:
Tamron 28-300/3,5-6,3 XR Di

Vad tror ni om det?
MVH Anders

Tja, utan att någonsin ens varit i närheten av ett Tamronobjektiv vågar jag ändå påstå att det inte kan handla om något toppklassobjektiv. Största bländare 6,3 vid 300 mm är ganska mycket. Och omfånget är ju sanslöst, från vidvinkel till jättetele, det borgar inte för optimal kvalitet.
Å andra sidan säger mig erfarnheten att jag ändå inte kan se skillnad på bilder från dyra och billiga objektiv... Objektivet ger ju dig verkligen allt-i-ett!

Sigmas APO 70-300 kostar 2000 kr, det klarar lite macro och har fått fina betyg. Vad mer kan man begära? :)
Jag är nära att köpa ett själv, även om jag borde vänta och fylla plånboken så den klarar av 80-200 2,8...

//

Re: Silent Wave Nikon D70

Linda Sällström skrev:
Jag var inne på att köpa 28-80 men läste precis en recension i "Digitalfoto för alla" där det står:

"I stort sett alla kameraor förväntas sälja med 18-70 mm och det är också det rätta valet. Här får man inte bara det som motsvarar 28-105 mm utan man får också Silent Wawe-tekniken, som tillåter dig att efterfokusera manuellt, om du inte är nöjd med auto".

Tack för ditt svar Philip!
Undrar dock fortfarande vad som menas med:"man får också Silent Wawe-tekniken, som tillåter dig att efterfokusera manuellt, om du inte är nöjd med auto".

Vad menas exakt med efterfokusera i det här fallet?
Om autofokus inte riktigt är rätt kan man alltså manuellt ändra det själv? Skulle det alltså inte funka på 28-80? Skulle fokuset vara låst i ett "kört" läge då eller vad menas?

Efterfokusera

Betyder att objektivet tillåter att skärpan ändras manuellt, trots att kameran är i AF läge. Testa det med ett vanligt AF objektiv och märker att det inte går. Canon kallar det FTM, Full time manual focus. Nikon kanske också har något ärtigt namn på funktionen.

För att förtydliga ytterligare så kan man alltså vrida på fokusringen när som helst, utan att man växlar till manuell fokus. Kameran går automatisk över till MF så fort du vrider på ringen. Nästa gång du trycker ner avtryckaren till hälften så är AF aktiverat igen.
Sedan är ju autofokusen tystare och troligen även snabbare på 18-70:n.
Jag skulle nog kunna sätta en liten slant på att 18-70:n är lite skarpare åxå, plus att den ger "rätt" omfång på en D70.

abl skrev:
Hej

Har en D70 kit med nikon 18-70 objektiv.
Har beställt ett Nikon 70-300mm f/4-5.6D ED AF ...

Köpte själv ett D70-kit tidigt i somras, kompletterade med ett Nikon 70-300mm f/4-5.6 G AF, det är helt OK.
I går lånade jag ett Nikon 80-200 f/2,8.....helt fantastiskt skarpt! Köp ett sånt begagnat istället, det är ett mycket bättre köp!
/Göran

Jag har Sigmas APO 2 och är jättenöjd med det. Lite plastigt, men mycket bra skärpa över hela omfånget.

Sök i galleriet eller på t ex PBase för bildexempel.

Makrofunktionen mellan 200 och 300 mm är helt OK, men kräver naturligtvis stativ!

En sak till som är lite jobbigt med 80-200/2,8 av gammal modell utan AF-s. Det är mycket glas som ska vridas runt, och med min F801s (med AF som i sig är långsam som ett as), går det allt annat än fort att autofokusera. Som tur är är det jättebra att fokusera manuellt. D70 är garanterat mycket snabbare, men testa innan ett eventuellt köp. Annars som sagt, underbar optik.

Vill stämma in i kören som rekommenderar Nikon 80-200/2,8. Köpte själv ett sådant som jag fick i fredags, och ångrar mig inte en sekund. Mitt kostade 5000 kr, och som tidigare nämnts; de går från 4000 kr och uppåt. De som kostar 4000 kr konstaterade jag var mest de med drag-/skjutzoom, men om du har lite tålamod och kollar alla begagnatannonser (www.blocket.se, www.cyberphoto.se, här på fotosidan, etc) noga så dyker det upp en och annan glimt med zoomring.

Versionen med zoomring har förutom själva ringen fördelen att AF:en är snabbare, sägs det. Själv har jag ju bara testat den, så jag vet inte, men jag kan konstatera att den verkar förträfflig. Du ångrar dig inte!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar