Annons

Objektivtolkande

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Halloj!

Kan någon förklara för mig vad olika beteckningar i objektnamnen betyder...hur man tolkar siffrorna?

Tex: AF 28-105/3.5-4.5

Det är ju ett objektiv som ofta följer med i paket..men det jag också undrar är i vilka situationer/motiv man har möjlighet att använda detta med gott resultat?

Jag vill ta landskapsbilder, situationsbilder och porträtt. Vilka objektiv lämpar sig för varje enskilt motiv? 85mm för porträtt har jag förstått är ganska optimalt..men dessa verkar hutlöst dyra..eller?

Kan 28-105/3.5-4.5 ge goda resultat i alla tre ovan nämnda motiv?

Mvh
Jonas

AF = Autofocus ;)
50 mm = Normal synfält för det mänskliga ögat (cirka) Därav namnet normalobjektiv
28 mm = Vidvinkel, linsen ser mer grader än det mänskliga synfältet. Lämpar sig till landskapsfoto.
105 mm = Tele, linser ser en mer koncentrerad gradområde än det mänskliga synfältet (längre).

Detta kallas även för objektivets brännvidd.
Brännvidden 85-105 eller så mycket som 135 lämpar sig till Porträttfotografering.

3.5-4.5 är objektivets bländare (ljusinsläpp). Destå mindre tal, desto större öppning (mera ljus). I detta fallet är det en helt normal siffra för sådana objektiv. Till och med lite bättre än normalt. Stor öppning ger mindre skärpedjup, dvs hur "lång bit" av motivet som blir skarpt.

forstheim skrev:
85mm för porträtt har jag förstått är ganska optimalt..men dessa verkar hutlöst dyra..eller? ... Kan 28-105/3.5-4.5 ge goda resultat i alla tre ovan nämnda motiv?
Det som skiljer ett schysst fast 85-objektiv från zoomarna är ljusstyrkan. Ett 85-objektiv ligger ofta på mellan 1.4 och 2.0. detta ger möjlighet att begränsa skärpedjupet mer än med de mindre bländare som zoomarna tillhandahåller vilket brukar vara populärt vid porträtt och mycket annan fotografering.

Vad gäller brännvidd för porträtt tycker jag personligen att 85 mm är lite kort, åtminstone för ansiktsporträtt.

Kontentan om man skall vara lite pragmatisk är att du nog bör komma ganska långt med en 28-105-zoom även för porträtt, och det är inte bortkastade pengar även om du senare skulle komplettera med en fast brännvidd med bättre ljusstyrka.

Känns ju bra att man lugnt kan gå och inhandla sig ett 28-105 :p .

Har bestämt mig för (tror jag) en Nikon F80 med detta objektiv. Då får man ett grundsystem som håller och man har möjlighet att utvecklas med det. Det är en del pengar, men man lär få mycket tillbaka iform av glädje och (förhoppningsvis) fantastiska bilder.

Tack för era svar!

Mvh
Jonas

Tänkte bara komplettera guiden lite
En vidvinkel ger förutom en vidare bildvinkel och större skärpedjup även mer djup i bilden då objektivet drar ut perspektivet.
Jämför med Grummesåpa reklamen som gick för några år sedan när en flicka stod på liten ö bland upphängd tvätt. Det såg ut som om bilden var tagen i havsbandet och alla öar runt omkring såg ut att ligga långt ifrån. I verkligheten är det bara 200m till närmsta ö men filmkameran var inställd i vidvinkelläge.

Ett tele gör motsatt. Trycker ihop hela bilden.

För att förtydliga ytterligare.
3.5-4.5 är den största bländaröppning du kan ha.
Följande gäller att vid 28 mm kan du ha 3.5 och vid 105 kan du ha 4.5 och någanstans runt 50 mm får du bländare 4.0 som största öppning (minsta skärpedjup)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar