Hej, funderar på att skaffa en A7r lite längre fram eftersom jag vill ha en kompakt kamera med bra sökare och bildkvalitet. Till kameran är jag i första hand intresserad av ett kompakt och bra normalobjektiv som kostar högst 5000 kr i butik. Antingen ett zoomobjektiv eller ett objektiv med fast brännvidd på kring 50 mm. Vill gärna att det ska kunna generera snygg bakgrundsoskärpa förutom bra skärpa och naturliga färger. Är dock medveten om att man kanske inte kan få allt för det priset och då är det nog skärpan jag prioriterar. Vill helst ha autofokus men manuell fokus skulle kunna gå bra också, om det går bra att fokusera manuellt med kamerans hjälpmedel utan stativ? Fotar mest stillastående motiv som landskap och växter. Har ni några förslag?
Tips är att ha ett native FE-objektiv.
Sony FE 50/1,8
Detta objektiv har fått bra recensioner och har ljusstyrka F/1,8 och framförallt är det otroligt prisvärt för under 3000 kr. Letar man efter extremt sylvass skärpa så är det inte i absoluta toppskiktet, men betydligt bättre än den normalzoom som finns i den prisklassen, dvs. Sony FE 28-70/3,5-5,6 OSS, men det har ju ingen särskilt bra ljusstyrka heller. Andra zoomar typ 24-70/4ZA är inte heller bra och kostar det dubbla mot vad du tänkt dig och 24-70/2,8GM kostar över 20 000.
Ett vidvinkligare alternativ är
Sony Zeiss Sonnar T* FE 35/2,8 ZA. Det är dock ett par tusen dyrare, men säljs väl i kit med A7r så det därmed blir billigare.
Manuellt alternativ som är riktigt skarpt och F/1,4 är Samyangs båda varianter.
Samyang 50/1,4 AS UMC - Manuell fokus
Samyang AF 50/1,4 AS IF UMC FE - Autofokus
Samyang är rätt nya med AF och av recensioner att döma så är inte AF så bra på detta än, me n bildkvaliteten är hög och det är ytterligare ett halvt steg ljusstarkare än Sony. Kostar dock ett par hundra utöver vad du tänkt dig.
Ett superbra objektiv som du efterfrågar är annars
Sony Zeiss Sonnar T* FE 55/1,8 ZA
Det kostar visserligen det dubbla, så det borde inte vara med här som ett alternativ, men det är ett superskarpt och mycket smidigt och trevligt byggt och passar kameran perfekt, så det får vara med som referens.
Mitt val skulle vara det första alternativet, Sony FE 50/1,8. Det har så lågt pris att det är ett enkelt och riskfritt val, så kan man sedan i lugn och ro fundera (och spara) vidare. Bildkvaliten med det på en A7r lär räcka väldigt långt.
Observera att jag har ingen FF E-mount själv, så det här är inte baserat på egen erfarenhet. Däremot har jag själv funderat i de banorna och tagit del av andras intryck och det här är den slutsats som jag kommit fram till.
Specialobjektiv med MF, andra märken med adaptrar osv är lite roligt, men kan leda till viss frustration, så det är något man enligt mig inte bör ha som enda alternativ, utan något man kan komplettera med i ett senare skede. En bra native ljusstark normal bör komma först och med det och dina egna preferenser stämmer Sony FE 50/1,8 in på pricken tycker jag.
/Mats