Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivtips för Egypten

Produkter
(logga in för att koppla)

pest

Aktiv medlem
Åker till Egypten den 21 mars och funderar på vilken optik till min D80 jag skall ta med mig. Kanske finns någon som varit i Hurghada, Kairo, Luxor mm och har synpunkter?

Tillgängligt:
Nikon 18-200 VR
Nikon 17-55/2.8
Nikon 85/1.8
Nikon 300/4
Sigma 70-200/2.8

Problem: "Bärbarhet", smidighet, motivval, säkerhet mmm

Av dina objektiv skulle jag lätt ta,
17-55/2,8, samt 85/1.8 eller 70-200/2.8 (kanske troligast 85:an då den är lättast). Du kommer att använda 17-55 till 90% av alla bilder, och komplettera med "tele" objektivet när du skall ta porträtt eller komprimera bilden.

Tänk på att skydda utrustningen från allt fint damm som finns överallt.

Komplettera gärna med ett litet bordsstativ så du kan ta nattbilder på de belysta templen.

-- Nicke

var där förra året, bodde i hurgada.
var i luxor o konungarnas dal o det där. inga pyramider dock, men dom står nog kvar ett tag till.
solen är väldigt skarp så ett polfilter är nog bra. använde mest mitt 18-55.

Mitt förslag är att du lämnar 17-55 o sigma 70-200 hemma, du har ju ett 18-200 VR som jag tror är bra (har pentax), hur ljusstarkt är det? Bra att inte byta glugg så mycket. Det är väldigt ljust för övrigt. Mörkret kommer fort, likaså ljuset på morronen.

Annat då? Ja de serverar inte sprit ute på resturangerna. Muslimer o sprit. Vi trodde de skoja när vi beställde öl men det blev lång näsa sen tillbaka till hotellet :)

Ta absolut med dig ditt 85/1,8. När du kommer närmare ekvatorn så försvinner solen väldigt snabbt och det blir riktigt svart.
Det innebär inte att folk går och lägger sig utan det är nu som gatulivet får fart.
Räkna med att fota på högsta ISO och att 1,8 kommer vara knappt men på gatan och i bazarena kan du nog få några av dina bästa bilder från resan. Bazargatorna och bazarerna i Kairo är väldigt mycket mörkare än Avenyen eller saluhallen.
Jag brukar därför släpa med mig mitt 85/1,2 trots vikten.

Jag tackar för alla funderingar. Ibland vore det enklare att bara ha ett objektiv att välja på. Efter erfarenhet från tidigare resor vet jag att man väl på plats dels kan sakna det man inte tagit med sig, dels att man gärna reser "lätt". Bildkvaliteten med 17-55/2.8 blir betydligt bättre än med 18-200 VR, å andra sidan är det betydligt större o klumpigare. 85:an är ju liten o smidig med bra ljusstyrka så den är ju lätt att ta med.

Sedan är ju frågan om man skall ta med fotoryggsäcken (Lowepro minitrekker) eller en vanlig fotoväska, eller en Topload...

Detta är väl typiska "i-landsproblem"...

Fler synpunkter o erfarenheter är välkomna!

Var själv i Hurgada förra året och köpte en Canon undervatten kamera och dyka där är mycket vackert.

Köpte en analog Canon undervatten kamera på Photax för 1000kr och det var en klart bra investering.

Tycker att du har med dig lite för många gluggar. Om du inte är tidig på morgonen så får du inga bra bilder om du inte vill ha med en massa turister med på korten.

Tänk på att du inte får ta med kamera in på Egypian Museium och ta bilder inne i gravarna i Konungarnas dal.

// Fredrik

pest skrev:

Sedan är ju frågan om man skall ta med fotoryggsäcken (Lowepro minitrekker) eller en vanlig fotoväska, eller en Topload...

Alltid bra att vara så diskret som möjligt när man är utomlands och onödigt att skyllta med utrustning, så jag skulle nog undvika Lowepro.

Håller med om dammet (har också som Patrik varit i Hurghada + besök i Luxor). Skulle nog satsa på 17-55/2.8 och Sigma 70-200/2.8. Då behöver du bara släpa på två objektiv (+ mindre objektivbyten), har ljusstyrkan och täcker i princip alla brännvidder. Tror dock också att 17-55:an kommer att sitta på 90% av tiden.

Annan sak att tänka på är att alltid tvätta händerna innan du äter. Pengarna (sedlarna) där nere är nämligen riktigt äckliga (faktiskt) och rena smitthärdar. Så att först handla lite med sedlar, och sen äta tex en frukt....

Har bara varit riktigt magsjuk två gånger. En av gångerna var just i Egypten.

jag åkte på en riktig magsjuka själv när jag var där. inte roligt alls men som tur var gick det över rätt fort.

köp med dig några billiga undervattenskameror också. vattnet är mycket klart och det finns mycket att se. själv såg jag en drakfisk och en prickig orm (!).
det är inte så lätt att ta kort under vattnet. blir ofta för långt avstånd. men om du tar med lite god mat ut så kommer de närmare. och det kommer många!

Jag var i Egypten förra året i december och hade med mig Nikon 17-55/f2,8 + Nikon 70-200/2,8 vr...personligen använde jag 17-55an mer än 70-200an men jag använde den sistnämda väldigt mycket också.Jag tycker du ska ta med dig din 17-55a och 70-200an...visst det blir lite tungt men dom gångerna man vet med sig att man tex bara ska in till en stad eller liknande o vet med sig att telet inte kommer att användas så kan man lämna det på hotellrummet...ett polfilter är ett måste.
Vad det gäller väska så lämnade jag min ryggsäck hemma o körde med en axelväska(National Geographic NG2475) vilket fungerade mycket bra...man slipper ta av sig väskan varje gång man ska byta objektiv eller lägga ner/tar ur kameran.

Som andra har påpekat så är det väldigt lätt att blir magsjuk där ner(dock har jag klarat mig) o ett tipps är att köpa hansprit(ha med en flaska i väskan hela tiden) som du tvättar händerna i varje gång det det ska ätas nått....sedlarna är riktiga bakteriebomber.

Utanför ämnet

Chewbacca skrev:

Annat då? Ja de serverar inte sprit ute på resturangerna. Muslimer o sprit. Vi trodde de skoja när vi beställde öl men det blev lång näsa sen tillbaka till hotellet :)

Det märkte vi inget av, i gamla delen av Hurghada fanns pubar där de serverade öl, har glömt namnet, men det var inga problem med att dricka öl. Men när du säger det så, alkohol går ju inte ihop med islam. Detta var ju å andra sidan några år sen, så det är möjligt det är annat nu.

Jag brukar ta Dukoral för att slippa turistdiarré. Men i ditt fall är det försent (man skall börja behandlingen några veckor innan)...

-- Nicke

Jag har faktiskt behandlat mig med Dukoral + vaccin + tar med handsprit mm!

Väskproblemet är ju klassiskt; vad man än tar med finns det någon nackdel...smidighet, skydd kontra bärbarhet i 30 graders värme...pust...men det finns ju inga genvägar till bra bilder

Extra kamera

Du har fått många bra tips hittills tycker jag. Ett till från min sida är att ta med en liten kompakt kamera också. Araberna/Muslimerna vill inte bli fotograferade av religiösa skäl så en stor systemkamera är inte så smidigt i alla situationer. (Vissa tar inte så hårt på det men ändå)

Hade själv en liten kompakt med mig som jag sköt från höften med på marknader och så. Om det är moraliskt korrekt vet jag inte men jag var så sugen på att fånga miljön så...

Re: Extra kamera

PatrikGbg skrev:
Du har fått många bra tips hittills tycker jag. Ett till från min sida är att ta med en liten kompakt kamera också. Araberna/Muslimerna vill inte bli fotograferade av religiösa skäl så en stor systemkamera är inte så smidigt i alla situationer. (Vissa tar inte så hårt på det men ändå)

Hade själv en liten kompakt med mig som jag sköt från höften med på marknader och så. Om det är moraliskt korrekt vet jag inte men jag var så sugen på att fånga miljön så...
--------------------------------------------------

När jag var ner senast vid jul förra året så va det inga som helst problem att fota människorna på markander mm däremot var dom väldigt angelägna om att få betalt om dom gav/visade nått fototipps alt om dom ställde upp som "modeller"....så är man bara lite diskret/ta hänsyn och inte kör upp kameran rakt i "nyllet" på dom så är det inga problem o fota.

Visst har dom sprit och öl där ner o det går att dricka lite var stans...öl fanns på dom flesta ställerna där turister brukar röra sig.

Ryggsäck är helt klart det alt som är skönast o bära om man ska gå/va ute en längre tid med lite tyngre grejor men axelväska är betydligt smidigare.

Var mycket noggrann med maten där nere och spritade händerna hela tiden. Min mage fungerade perfekt hela tiden.

Inga större problem att köpa Alkohol i Hurgada och tänk på att drygt 10% är kristna i Egypten som inte har det problemet.

Ett par synpunkter så här i sista stund innan du reser:

Alkoholhaltiga drycker finns på alla krogar i turistområdet, men inte om du beger dig in i den "riktiga" staden, Al-Dahar. Och det tycker jag du ska; trevligare område, roligare mat.

Oroa dig inte så mycket för magsjuka. Gulsotsvaccinering är ett måste (men det är det redan om du åker till Danmark) men i övrigt är det inte värre i Hurghada än i t ex Sydeuropa. Speciellt inte nu på vintern. Handsprit tycker jag låter som en bizarr idé.

Att ta med en kompaktkamera låter som en bra idé. Det är inte alltid man vill springa omkring och slänga upp en stor systemkamera i ansiktet på folk. Och inte alltid man vill släpa på en kameraväska.

ErlandH skrev:
Ett par synpunkter så här i sista stund innan du reser:

Alkoholhaltiga drycker finns på alla krogar i turistområdet, men inte om du beger dig in i den "riktiga" staden, Al-Dahar. Och det tycker jag du ska; trevligare område, roligare mat.

Oroa dig inte så mycket för magsjuka. Gulsotsvaccinering är ett måste (men det är det redan om du åker till Danmark) men i övrigt är det inte värre i Hurghada än i t ex Sydeuropa. Speciellt inte nu på vintern. Handsprit tycker jag låter som en bizarr idé.

Att ta med en kompaktkamera låter som en bra idé. Det är inte alltid man vill springa omkring och slänga upp en stor systemkamera i ansiktet på folk. Och inte alltid man vill släpa på en kameraväska.
--------------------------------------------------

Japp håller helt klart med om att det är utanför "turiststråken" som man man ska ta sig till för det är där man upplever det "riktiga" Egypten.

Men handsprit är inte en bizzar ide...känner många med tåliga magar som har blivit ruskigt dåliga där ner trotts att dom varit noga med att tvätta händerna..tagit kurer innan resan mm...så vet man med sig att man har en känslig mage eller vill vara på den lite mer säkra sidan så är handsprit riktigt effektivt..speciellt efter att man har handskats med deras sedlar..men som sagt man ska inte gå run o oroa sig i onödan.

Kompaktkamera är ett mycket bra tipps om man känner att man inte vill släpa runt på systemkameran hela tiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar