Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivtest

Produkter
(logga in för att koppla)

RobbanN

Aktiv medlem
Jag undrar hur man bäst testar sina egna gamla objektiv. Jag vet egentligen inte hur bra mitt 20 år gamla AF-300 Sigma APO-tele är jämfört med ett nytt märkestele. Kanske jag blir besviken om jag lägger dyra pengar på en uppgradering och märker att ett nytt inte är optiskt bättre förutom snabbare af och bildstabilisering. Egentligen borde jag ta taxi upp till Cyberphoto och testa på samma plats de gör för att kunna jämföra. Det blir dock en aning dyrt. Hur kan jag ta reda på hur bra mitt gamla tele är?

Skulle säga att det bygger på erfarenhet från andra objektiv. Jag tycker alltid att det skarpaste objektivet jag har för stunden känns skarpt men sedan skaffar man ett annat och en ny värld med detaljer och bättre kontrast öppnar sig.

Om du lägger upp några testbilder på olika avstånd med största bländare samt ett steg nerbländat så finns det säkert många här på FS som kan ge sin syn på saken.

Testen på Cyberphoto brukar jag också kolla. Dock är det så olika förhållanden när testen görs ett objektiv åt gången vid olika tillfällen. Sommar, vinter, mulet och klart gör att förutsättningarna väl inte är optimala för exakt jämförelse. Det verkar ändå som det ger en hyfsad vink om kvaliten. Tester är alltid kul att läsa.

ANNONS