Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

// objektivskyddshjälp blev objetivtjockt (hjälp)

Produkter
(logga in för att koppla)

zerihoun

Aktiv medlem
idag gick jag till en fotobutik på folkungagatan (sthlm) för att be om hjälp med mitt lensskydd som har fastnat (damm emellan som strular till det för fokusen ibland). mannen tar kameran och går bakom disken in i ett rum. han kommer tillbaka och sakar på huvudet och säger att jag måste skicka kameran till verkstaden.

okidoki säger, går ut, och efter 20 m ser jag något som jag vill fota. men blev helt ställd när jag inte kan justera objektivet fram och tillbax. förbryllad tror jag att han har låste det (finns en lock funktion) och den knappen e ibland så seg. jag går tillbax in i affären och ber honom fixa det. men lock knappen var inte "på".

nu tänker jag han måste ha gjort något med objektivet i bakrummet för såhär var det inte innan. någonsin...
tyvärr hann affären stänga när väl tanken var
etablerad!

vad fan kan han ha gjort?
jag har just sålt min kamera inkl objektivet
så det är xtra angeläget för mig.
måndag morgon står jag i butiken skitsur!
någon som har varit med om samma sak???
grrr...

: maria kokandes!
 
aaa förlåt.
det är inte linsskyddet som sitter fast
utan mitt UV skydd.

det är därför jag kan fota.
:)

: m
 
zerihoun skrev:
det är inte linsskyddet som sitter fast
utan mitt UV skydd.
Senast jag stukade ett UV-filter så att det inte gick att ta av (det råkade vara spräckt också vilket gjorde det hela rätt oanvändbart) så lät jag LP-foto knacka sönder det och såga itu ringen innifrån (sa han att han gjorde iaf). Gick på ett par hundra inkl. ett begagnat UV-filter.

Fast jag är inte riktigt säker på om det är något liknande som har hänt dig, damm brukar vanligtvis inte göra att UV-filter fastnar.
 
zerihoun skrev:
jag har just sålt min kamera inkl objektivet
så det är xtra angeläget för mig.
Nu förstår jag inte? Har du sålt kameran men använder den att fota med? Inte så klyftigt kanske.

Butiksgubben har antagligen tagit i så mycket när han försökt skruva loss filtret att zoom-mekaniken pajjat. Verkar inte så proffsigt:-(
 
Re: Re: // objektivskyddshjälp blev objetivtjockt (hjälp)

Makten skrev:
Nu förstår jag inte? Har du sålt kameran men använder den att fota med? Inte så klyftigt kanske.

Butiksgubben har antagligen tagit i så mycket när han försökt skruva loss filtret att zoom-mekaniken pajjat. Verkar inte så proffsigt:-(

håller inte med dig.
om jag tar EN spontan bild el inte ska inte förstöra kameran el. "affären"
däremot verkar besöket hos kamerabutiken
definitivt ha gjort det.

anledningen till att jag gick till butiken
in da first place, var ju att fixa allt innan
paketeringen. har inte använt kameran på 2 veckor.
däremot är jag glad att jag fick infallet annars
hade jag ju inte upptäckt hur trögt zoomen är.

zoom-mekaniken alltså...
det ska jag droppa imogon.

tack!

: maria
 
Ursäkta mig och mitt lätt paranoida morgonhumör - men ...

Damm i gängan för UV-filtret? Påverkar zoomningen? Affär som misslyckas med att lossa UV filtret? Erfaren frilansfotograf?

Vad är det för datum idag?
 
tannler skrev:
Erfaren frilansfotograf?

Erfaren frilansfotograf kanske inte alltid är samma sak som mycket tekniskt bevandrad prylnisse som har full koll på hur ens verktyg är kostruerat, eller??
Kanske kan vara en som "bara" använder sitt verktyg för att framställa bilder och är nöjd med det så länge allt fungerar.
 
tannler skrev:
Ursäkta mig och mitt lätt paranoida morgonhumör - men ...

Damm i gängan för UV-filtret? Påverkar zoomningen? Affär som misslyckas med att lossa UV filtret? Erfaren frilansfotograf?

Vad är det för datum idag?

hmm...
dammet ligger mellan UV-filtret (som har fastnat) och objektivet därav viss påverkan på fokusen och på vissa bilder blir det ett cirkel pga av detta. vet inte vart du har fått att det skulle "påverka zoomningen" från men zoomningen är nu påverkad tack vara affären.

och på din fråga om "erfaren frilansfotograf" måste jag säga att jag upplever den en som en typisk gubbkommentar. har tillräckligt koll på tekniken för att kunna ta de bilder som jag vill och som andra önskar. och det har jag lyckats bra eftersom jag häromsenast vann en bil med en av mina bilder. med du får ju självklart tycka och döma mina kvalifikationer utifrån zoomningar och "damm i gängan"!

:)
ha en bra dag!
jag ska till en viss skit fotobutik!

: maria
 
Senast ändrad:
FIXAD!

-"näe jag gjorde ingenting"
-"meeen något måste du ha gjort för det går inte
att zooma utan stryka..."

och så höll vi på tills han gick med på
att de fick ta och fixa det under dagen.
var tillbaka imorse och då hade det faktiskt
fixat det!

halleluja!

men ändå...
läxan äro gjord.
:(

: maria
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.