Annons

Objektivråd

Produkter
(logga in för att koppla)

shahram.kista

Ny medlem
Hej alla
Jag har en Canon eos 450 och jag skulle vilja byta ut min 15-55 mm till en ny bättre objektiv. Jag vill en allround objektiv som funkar bra för porträtt, landskap, ganska bra zoom, vidvinkel och micro. finns det nån objektiv som kan uppfylla all dessa krav? priset ska ligga upp till 6 tusen

Ett BÄTTRE objektiv med de egenskaper du räknade upp finns inte under sextusen nytt. Möjligen Sigma 17-70 då. Canons nya 18-135IS lär väl gå att köpa för under sextusen, men om hur bra det är vet vi inte, men antagligen i klass med ditt nuvarande vad gäller ren bildkvalitet. Står du ut med lite oskarpa hörn är annars Canons 18-200IS ett bra alternativ med stor flexibilitet, kostar bara 4995 på kungsholmsfoto nu.

Eller varför inte ett Canon EF 17-40mm L 4.0 som ofta brukar ligga mellan 5500:- och 6000:- begagnade.
OK det är ju ingen Tele zoom, men jag har haft ett sånt själv och var väldigt nöjd med det.

Senast ändrad:
Jag kan också rekommendera 18-200 IS. Det är ett mycket trevligt objektiv med fantastisk bildstabilisering och ett bra zoomomfång. Bildstabiliseringen kompenserar gott och väl ljusstyrkan som inte är så dålig den heller.Skärpan (och färgerna) är också utmärkta, i synnerhet om man bländar ner ett eller två steg. Om du vill vänta tror jag att det nya zoomobjektivet 15-85 IS USM är ett jättebra objektiv.

Hej alla
Jag har en Canon eos 450 och jag skulle vilja byta ut min 15-55 mm till en ny bättre objektiv. Jag vill en allround objektiv som funkar bra för porträtt, landskap, ganska bra zoom, vidvinkel och micro. finns det nån objektiv som kan uppfylla all dessa krav? priset ska ligga upp till 6 tusen

Porträtt. Då behöver du kanske lite större bländare, men din 18-55 borde väl duga?

Landskap. 18-55 helt OK, väl? Lite längre brännvidd kan ibland vara trevligt, förstås.

"Ganska bra zoom". Jag gissar att du menar lite längre brännvidd. Då blir det nog enklast med ännu ett objektiv, t.ex. 55-250, men vill bara ha ett objektiv så är det nog 18-200 som gäller. Eller den nya 18-135.

Vidvinkel. 18mm räcker, eller? Dvs ditt nuvarande objektiv borde vara OK.

"Mikro". Jag gissar att du menar det som brukar kallas makro (även om Nikon faktiskt kallar det "micro".) Detta är kanske värre. Mellanringar, kanske?

Som du ser, det är nog inte lätt att uppfylla allt med ett objektiv!

Per.

"Fototeknik
Här diskuterar vi hur man fotograferar, dvs generell fototeknik. Prylval och köpråd undanbedes, lägg dem istället i något utrustningsforum"

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto