Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivråd till amatör

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobias67

Medlem
Hej
Som nybliven fotointresserad hittade jag till detta forum för någon vecka och skulle vara tacksam för lite vägledning av någon med mer kunskap och erfarenhet än undertecknad.

För en tid sedan inhandlades en bättre begagnad Nikon D90 som nu skall bestyckas med lämpligt (ev lämpliga) objektiv.

Jag vill kunna fotografera "det mesta" (barn,djur i rörelse, natur och porträtt) och skall även besöka Svalbard till våren (när det fortfarande är ganska mörkt där) varvid jag hoppas kunna dokumentera resan med ett bra objektiv.


De alternativ jag för närvarande överväger är:

1/ Nikon 24-70/2,8
+Bäst i test enligt många, bra ljusinsläpp är till fördel på Svalbard ?Lika fabrikat objektiv som kamera.Bra andrahandsvärde om man tröttnar alt. Att behålla till en framtida FX kamera.
- Dyrt, Tillräckligt zoom ?

2/ Tamron 24-70/2,8 plus Nikon 50/1,4
+ Två objektiv till samma pris som alt. 1 ger fler möjligheter.VR funktion på Tamron
- Olika fabrikat på Objektiv och kamera, Tamron något sämre (?) än Nikon i tester.

3/ Nikon 18-200/3,5-5,6 + pengar över.
+Bättre zoom.
- Sämre ljus, sämre prestanda generellt

Så vad skall en glad amatör välja , tacksam för några korta tips och tankar som kan bringa vägledning .

Tobias

+
 
Du verkar vara på rätt väg i tankarna.. ett objektiv med fast bländare på 2,8 är inte bara ljusstarkt, men man kan i dom flesta fall vara säker på att kvaliten är bättre!

kombinationen tamron+nikon 50mm låter vettigt! tamron gör bra objektiv och det kommer nog dröja länge innan du växer ur det!

ett 50mm f1,4 är jättebra för lite skummare ljus, och dom brukar dessutom vara riktigt skarpa!
 
Du säger att du köpte en D90. Köpte du bara huset, eller ingick det en paketglugg också? Vilken, i så fall?

Jag tycker att 18-105 VR ger mycket stora möjligheter för ett lågt pris. En sådan tycker jag att du ska ha.

Med 24mm som kortaste brännvidd, skulle inte jag tycka att man får tillräcklig vidvinkel på en D90. Men det måste ju du avgöra. Att komplettera en hyggligt ljusstark zoom med en 50/1.4 låter inte lockande, om man har en budget att tänka på. Det du får är visserligen två extra bländarsteg, men det är nog inte så ofta 1,4 räcker, med tanke på skärpedjupet.

Allt enligt min begränsade erfarenhet.

Per.
 
Det finns olika sätt att tänka på detta. Som amatör ser jag det dock så att man i varje fall vill ha åtminstone någon zoom ock inte bara fasta. Skall man till Svalbard kanske man också vill fota isbjörnar på säkert avstånd. Får jag föreslå tre huvudalternativ att se som färdiga set?
1. Nikkor 18-200/3,5-5,6 AF-S VR version ett eller två plus kanske någon 50/1,8 eller 1,4 beroende på budget till porträtt totalt ca 4000:- beg för 18-200 version ett och 50/1,8
2. Tamron eller Sigma 17-50/2,8 resp 18-50/2,8 version ett eller "macro" versionen. Beg ca 2000:-. Lägg därtilll en beg Nikkor 70-300/4,5-5,6 VR för max 3000:- beg alt Tamron 70-300/4-5,6 VC som ny inte kostar mycket över 3000:-. Då har man måttlig vidvinkel till långt tele.
3. Nikkor 16-85 VR eller 18-105 VR plus 70-300 zoomen plus fast 50 för porträtt då de första två zoomarna har klen ljusstyrka. Man borde få den första beg för max 3000:-, den andra för en tusenlapp,och de andra har vi redan hanterat.

Alt ett ger minimalt med objektivbyten, OK bildkvalitet och bra porträttmöjligheter. Alt två ger bäst allround bildkvalitet men normalzoomarna saknar bildstab (nu finns ju både Tamrons och Sigmas normalzoomar även med bildstab men till högre kostnad och ovanligare beg). Alt tre ger lite bättre bildkvalitet än alt ett (om man tar 16-85) och VR på zoomarna men sämre bildkvalitet än alt två (f u 50mm då förstås). De sista två alt ger mest tele. Alt ett är billigast, följt av alt två och tre.

Dessa alternativ är ett sätt att se valet.
 
Att lägga mycket på optiken är väl rätt tänkt.
Men bara om du vet att du kommer att fortsätta fota, annars blir det lite pengarna i sjön.

Kanske ett 50/1,8 o begagnat, betydligt billigare än 50/1,4 men effekten emellan är inte direkt ljusår.

Tamrons 2,8 med "VR" är nog en höjdare. Frågan är om man är i behöv av ett fast 50 överhuvudtaget om man har detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.