Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivpåse? Behövs eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
På Ebay finns Neoprenpåsar med dragband till väldigt små pengar.
Både helsvarta och en del med snyggt foder I.
Bara kolla storleken och köp...
Mv/G

Instämmer i detta. Inte mycket att fundera på... Dom är perfekta med små krokar att hänga i bältet e.dyl utöver att de är bra även i väskan. 50kr för 4st i olika storlekar på eBay!

Om det nu kan vara till någon hjälp:
När min son var fem år och vi passerade köksredskapen på ICA blev han förtjust i en äggklocka och sa "Den här måste vi köpa."

Jag svarade "Vi behöver ingen sån" och fick svaret "Men varför finns den då!"

Så jag antar att om det finns, så behövs det. -Men kanske inte för alla.

Dessa varför frågor är härliga. Någon borde skriva en bok man kunde ta fram till dessa små unders frågeställningar :)

Nej jag tror jag tar en tur ut på Ebay i eftermiddag :)

Jag skulle utan tvekan köpa en objektivpåse till objektivet, det skyddar mot andra föremål, en liten kostnad, mot vad en reparation av diverse skador kostar.
Så självklart, inte mycket att skriva om!
Däremot, för att hålla nere vikten, av allt bagage, - skulle jag lämna både skor och strumpor hemma, gå barfota.

Jag skulle utan tvekan köpa en objektivpåse till objektivet, det skyddar mot andra föremål, en liten kostnad, mot vad en reparation av diverse skador kostar.
Så självklart, inte mycket att skriva om!
Däremot, för att hålla nere vikten, av allt bagage, - skulle jag lämna både skor och strumpor hemma, gå barfota.
Heh... jag förmodar en viss ironi där. Men blir nog lite kallt att gå på marken så här års...

Men appropå påsar. De som Nikon säljer ser ju ut att vara jämförbara med typ en miniatyrisk "gymnastikpåse". Som jag såg fanns inget foder eller annat. Möjligen regntätt men tål nog knappast för så mycket annat....

Helt klart behövs ju inte objektivpåsen till Nikons Z objektiv, verkar faktiskt farligt att lägga in ett objektiv i det kuvertet. Finns ju inget som på något sätt knyter ihop säcken. Tur att man sparar Nikons gamla påsar

Bilagor

• IMG_2005.jpeg
    IMG_2005.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 19
Dessa finns i ett antal storlekar för en enligt min mening rimlig slant

Har köpt några neoprenfodral genom åren, men tycker de är otympliga och tar nästan lika mycket plats när de är tomma som fulla. Jag är väldigt nöjd med de fodral som Nikon har till F fattningen, de ger ett visst skydd så att objektiven inte skaver mot varandra men när de inte används så tar de nästan ingen plats. Med åren så har jag ett antal av dessa Nikon F fodral så jag har nog nu så jag klarar mig, för de fodral till Z har man inte så mycket nytta med, man kan ha dem som putsduk kan jag tänka mig

Helt klart behövs ju inte objektivpåsen till Nikons Z objektiv, verkar faktiskt farligt att lägga in ett objektiv i det kuvertet. Finns ju inget som på något sätt knyter ihop säcken. Tur att man sparar Nikons gamla påsar

Jag trodde ärligt talat att dessa "påsar" var objektiv putsduk, och har faktiskt använt tillfälligt att putsa optiken med.

I övrigt så har jag aldrig använt objektivpåse tidigare.

Dessa finns i ett antal storlekar för en enligt min mening rimlig slant

Jag har några liknande i neopren och de använder jag till mina Arca swiss kulleder och Core Levelers

När den sitter på stativet sätter jag påsarna upp och ner över kulleden för att skydda den. Annars i påsarna som vanligt.
De är dessutom stadiga nog att hänga under stativet som påse för småsaker medan man fotograferar.

Själv köpte jag sån här bara för att skydda från småskav och damm för mina objektiv

Ska under resan frakta ett extra objektiv som reserv till mitt nyinköpta begagnade. Kom just ingen s.k. objektivpåse med utan bara en plastpåse och så kartongen men den är ju lite bulkig.

Hur nödvändigt är det med objektivpåse? Om jag mölar ner den i min kameraväska blir det nog lite trångt, och nån större kameraväska tror jag inte går ner i ryggsäcken.

Ska man satsa på en objektivpåse? I så fall, har ni några rekommendationer?

Objektivet är dimensionerat till 70 diameter x 90 längd om jag inte minns fel.

Du ska ha en väska med vadderat lock med dragkedja tycker jag. Har själv rest runt med endast kamera skydd och optik i väska, som du, och vet att grejjerna kommer få mer stryk än du tänkt dig.

Jag hade nåt som liknar den här:

Annars är blocket eller loppis lösningen. Det är ju inget som direkt slits.

Lowepro har löjligt bra kvalitet. Har tex samma kamerarem som jag köpte 1996. Objektivväskorna är grymma de med.

Ja, jag vet inte riktigt vad syftet är med de där påsarna Nikon skickar med men som redan påpekat funkar de faktiskt rätt bra som putsduk.

Lite snålt att de inte skickar med något mer rejält till S-lineobjektiven som inte direkt är gratis. Använde påsen till 70-200 2.8 för att skydda en lite finare bok vid transport häromveckan.

Ja, jag vet inte riktigt vad syftet är med de där påsarna Nikon skickar med men som redan påpekat funkar de faktiskt rätt bra som putsduk.

Lite snålt att de inte skickar med något mer rejält till S-lineobjektiven som inte direkt är gratis. Använde påsen till 70-200 2.8 för att skydda en lite finare bok vid transport häromveckan.
Jo precis, jag vågar inte lägga ett objektiv i påsen, för jag tror det är en risk att man kan tappar ur det när man tar upp ”påsen”. Har packat ner påsen i fotoväska i syfte som putsduk. Som tur är har jag ett antal påsar från F serien och de tycker jag är bra

Så här tänker jag:
Naturligtvis är jag rädd om mina objektiv och vill inte att de ska få onödiga skador. I en kameraväska eller rygga finns det ju vadderade fack för varje objektiv. Annars kan man ju använda en vadderad påse (raggsocka verkar OK) så att objektiv och kamera inte ligger och skaver eller stöts hårt mot varandra.
Men... de är till för att användas. Att förpacka dem så att det blir jobbigt att byta till "rätt" objektiv gör att vissa objektiv sällan kommer till användning, och ett antal fototillfällen går till spillo eller ger sämre bilder än man har utrustning till.
Om jag köper en ny gräsklippare är jag fullt medveten om att den redan efter första användningen är skitig, och efter ett par år lite (eller mycket) rostig och inte alls i nyskick. Varför ska ett objektiv eller kamerahus se oanvänt ut efter tio år? Mitt högt prisade A* 85mm är skavt och med stötmärken efter trettio års hårdhänt användning på konserter och rockklubbar. Men det fungerar lika bra som när det var nytt.
Mitt A 35-70 f4 som kom med som kitobjektiv när jag köpte min första Program A 1985 är å andra sidan knappast användbart, det är fladdrigt och löst i zoomringen och opålitligt i fokuseringen. Men vadå – vi har bokstavligt talat varit i krig tillsammans och jag har bilder som jag aldrig fått utan det objektivet. Och det är dessutom inget vidare på ett digitalt kamerahus (har köpt ett "nytt" begagnat i betydligt bättre mekaniskt skick, men optiken har inte åldrats väl)

Kjell

Senast ändrad:
Enda tillfällena när jag använder objektivpåsar är när jag är ute och flyger. Då har jag normalt ett kamerahus och några objektiv i handbagaget. Objektiven lägger jag i en tygkasse, så jag kan lyfta ut alltihop och ta löst in i kabinen om jag råkar hamna i ett sånt där ynkligt flygplan där de inte ens har plats till en sansat stor väska i facken under taket. För att inte objektiven ska ligga och gnaga mot varandra i tygkassen stoppar jag dem i varsin objektivpåse. Jag använder sådana som Canon skickar med sina objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar