Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivlock till Canon G1X

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Är i akut behov av ett nytt objektivlock till min Canon G1X (kompaktkamera) mitt gamla har försvunnit. Vad kan man hitta ett nytt och vilken dimension har det? MVH "Skrotis"

C:a 45mm, sök i närmsta fotoaffär, tror inte Mediamarkt/Elgiganten kan hjälpa dig. Enklast är nog att ringa Scandinavian Photo eller CyberPhoto och be dem skicka med brev.
håhå

Cirka 45 mm hjälper tyvärr inte, och är inte heller rätt. Objektivet saknar filtergänga utan extra tillbehör, och det tillbehör som finns (FA-DC58C) ger en gänga på 58 mm.

Det här låter jävligt illavarslande, ska det verkligen inte gå att få tag på ett objektivlock till en så pass ny kamera?

Min G1x har i vart fall filtergänga och ett objektivlock, t ex Hama, med diameter 46mm passar perfekt, testade precis. Finns att köpa hos välsorterade fotohandlare eller nätet. Hama har liknande klämanordning på fronten som originalet har.

Det extra tillbehör som talas om är för att använda 58mm-filter och är något annat än det du frågar efter.

Min G1x har i vart fall filtergänga och ett objektivlock, t ex Hama, med diameter 46mm passar perfekt, testade precis.finns att köpa hos välsorterade fotohandlare eller nätet. Hama har liknande klämanorning på fronten som originalet har.

Det extra tillbehör som talas om är för att använda 58mm-filter och är något annat än det du frågar efter.

Ah, det är förstås möjligt att det går att använda objektivlock för den diametern - såvitt jag förstått passar dock inte gängorna för filter med 46 mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar