Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Objektivlock till Canon EOS 400D?
- Trådstartare marjen
- Start datum
dsa1979
Aktiv medlem
marjen skrev:
japp, det står 58 mm. Det är alltså ett 58 mm objektivlock jag ska köpa?
Hej Maria.
Jag har ett sådant som jag inte har någon användning för, original i förpackning.
Du kan få köpa det för 20 kr + 10 kr i frakt.
/Daniel
dsa1979
Aktiv medlem
Maila mig på [email protected]
hornavan
Aktiv medlem
släng objektivlocken!!
Objektivlock är av ondo!
När ditt livs bild dyker upp framför kameran så missar du den om du har objektivlocket på.
Om du känner ett starkt behov att skydda ditt objektiv så är det bättre att skaffa ett UV- filter som skyddar samtidigt som du alltid är redo att fota.
Kolla proffsen. Nästa ingen använder objektivlock. Själv har jag en stor kartong fylld med gamla lock, men jag ger inte bort dem då jag skulle må dåligt om någon missade en bra bild pg av detsamma.
Det gör ingenting om du får några små repor på frontlinsen.
Objektivlock är av ondo!
När ditt livs bild dyker upp framför kameran så missar du den om du har objektivlocket på.
Om du känner ett starkt behov att skydda ditt objektiv så är det bättre att skaffa ett UV- filter som skyddar samtidigt som du alltid är redo att fota.
Kolla proffsen. Nästa ingen använder objektivlock. Själv har jag en stor kartong fylld med gamla lock, men jag ger inte bort dem då jag skulle må dåligt om någon missade en bra bild pg av detsamma.
dsa1979
Aktiv medlem
Re: släng objektivlocken!!
Jag använder inte heller objektivlock, men om man ska sälja ett objektiv så vill man att det skall vara så komplett som möjligt.
hornavan skrev:
Objektivlock är av ondo!
Jag använder inte heller objektivlock, men om man ska sälja ett objektiv så vill man att det skall vara så komplett som möjligt.
J.Paul
Aktiv medlem
Nej, har man en bra beredskapsväska kan man gott och väl stoppa ner objektivet utan lock. Jag är UV-filter-anhängare och då har man ännu mindre att frukta.
Men det klart att det man ska ha ett objektivlock om man ska ut och resa eller liknande och ha objektivet undanstoppat, man vet ju aldrig vad man kan stöta på.
Men det klart att det man ska ha ett objektivlock om man ska ut och resa eller liknande och ha objektivet undanstoppat, man vet ju aldrig vad man kan stöta på.
bruset
Aktiv medlem
Släng objektivlock? Varför skulle man inte ha objektivlock? Låter helt vansinnigt. Det blir ju repor på UV-filter också, varför ska man inte skydda UV-filtret från repor?
Personligen har jag (liksom de flesta antar jag) både objektivlock och uv-filter till mina dyrare objektiv och åtminstone objektivlock till de billigare.
Jag menar inte att man ska ta av och sätta på objektivlocket efter varje bild, men att stoppa ner mina gluggar i en väska eller dylikt utan objektivlock är för mig otänkbart, ett bra UV-filter kostar ju cirka 500 spänn beroende på storlek.
Köpte ett billigt 50/1.8 av en kille, fick den med UV-filter och utan lock. Filtret var förstås repigt så in i norden. Det var bara att slänga filtret och köpa ett objektivlock.
Objektivlocket tar ju för övrigt ungefär en sekund att ta av och sätta på. Vilket man ju kanske inte vill avvara vid varje bild, men en sekund per gång man ska använda ett objektiv är väl inte så mycket direkt.
Personligen har jag (liksom de flesta antar jag) både objektivlock och uv-filter till mina dyrare objektiv och åtminstone objektivlock till de billigare.
Jag menar inte att man ska ta av och sätta på objektivlocket efter varje bild, men att stoppa ner mina gluggar i en väska eller dylikt utan objektivlock är för mig otänkbart, ett bra UV-filter kostar ju cirka 500 spänn beroende på storlek.
Köpte ett billigt 50/1.8 av en kille, fick den med UV-filter och utan lock. Filtret var förstås repigt så in i norden. Det var bara att slänga filtret och köpa ett objektivlock.
Objektivlocket tar ju för övrigt ungefär en sekund att ta av och sätta på. Vilket man ju kanske inte vill avvara vid varje bild, men en sekund per gång man ska använda ett objektiv är väl inte så mycket direkt.
hornavan
Aktiv medlem
David Appelgren skrev:
Ni förstår inte poängen! Anta att du går på gatan med kameran runt halsen. Du har ställt in kameran på auto för att vara beredd om något händer.
Plötsligt springer en naken kvinna över vägen. Instinktivt lyfter du kameran och tittar in i sökare. Svart!!!??? Varför? I upphetsningen finns det ingen som kommer ihåg objektivlocket.
Jag sade inte heller att man inte skall ha lock på i väskan.
dsa1979
Aktiv medlem
Jag har alltid motljusskydden monterade, så det har aldrig blivit någon repa på mina UV-filter. Deras glas är dessutom så pass tåliga att det ska mycket till för att repa dom. (jag kör med B+W Pro F). Det enda objektiv som jag har locket på är 70-200, för att det motljusskyddet tar så mycket plats om man inte vänder på det.
AAVERDAL
Aktiv medlem
hornavan skrev:
Ni förstår inte poängen! Anta att du går på gatan med kameran runt halsen. Du har ställt in kameran på auto för att vara beredd om något händer.
Plötsligt springer en naken kvinna över vägen. Instinktivt lyfter du kameran och tittar in i sökare. Svart!!!??? Varför? I upphetsningen finns det ingen som kommer ihåg objektivlocket.
Lock på i väskan, lock av när den hänger runt halsen...
Problem löst, och frontlinsen skyddad...
(Om man ändå har den i väskan så missar man bilden ändå...)
bruset
Aktiv medlem
hornavan skrev:
Om du hade läst igenom det jag skrev så skulle du ha sett att jag skrev att "Jag menar inte att man ska ta av och sätta på objektivlocket efter varje bild, men att stoppa ner mina gluggar i en väska eller dylikt utan objektivlock är för mig otänkbart, ett bra UV-filter kostar ju cirka 500 spänn beroende på storlek."
Det är klart att när jag ska fota ett reportage, inte har objektivlocket på och tar av och sätter på för varje bild. Där är det såklart alltid väldigt bra med ett UV-filter, jag reagerar mot att folk ersätter objektivlocket med UV-filtret och tror att att de är utbytbara med varandra.
Du skrev:
Objektivlock är av ondo!
Man får här känslan av att du faktiskt inte använder objektivlock överhuvudtaget (du har dem i en kartong). Men det är möjligt att jag misstolkar dig. Sedan så svarade jag inte bara på ditt inlägg. Repor påverkar förövrigt bl.a. kontrasten i negativ riktning.
Anders gav vad jag tyckte var den enklaste svar på vad jag tycker att man borde köra om man är hyggligt försiktig om sina grejer.
Lock på i väskan, lock av när den hänger runt halsen...
Problem löst, och frontlinsen skyddad...
(Om man ändå har den i väskan så missar man bilden ändå...)
Mvh
David
hornavan
Aktiv medlem
Du förstod mig rätt, jag använder INTE objektivlock annat än i undantagsfall.
Jag har INTE gjort det under drygt 40 års yrkesfotograferande och jag har aldrig förstört någon frontlins.
Jag tror att jag vet vad jag talar om.
Du som hävdar att man förlorar kontrast om UV-filtret är repigt talar säker från egen erfarenhet, men det är INTE något som jag märkt.
Jag har INTE gjort det under drygt 40 års yrkesfotograferande och jag har aldrig förstört någon frontlins.
Jag tror att jag vet vad jag talar om.
Du som hävdar att man förlorar kontrast om UV-filtret är repigt talar säker från egen erfarenhet, men det är INTE något som jag märkt.
Graylingman
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
....Jag har alltid lock på...när jag går ut. Av någon underlig anledning så ligger alla locken av någon underlig anledning löst i väskan när jag kommer hem.
Så är det för mig också! Om över huvud taget locken är med hem. Tappat ett stort antal. En del av de tappade har jag sen i och för sig hittat igen. I diverse jack- och byxfickor bl a.
J.Paul
Aktiv medlem
Amen!WFS) (Graylingman skrev:
Så är det för mig också! Om över huvud taget locken är med hem. Tappat ett stort antal. En del av de tappade har jag sen i och för sig hittat igen. I diverse jack- och byxfickor bl a.
Hur skulle man egentligen repa UV-skyddet/frontlinsen i väskan? I sådana fall måste man ju ha en massa grus och skit i den!
När jag ska fotografera tar jag av objektivlocket och stoppar det i axelväskan, och när jag tagit ett par bilder kör jag ner kameran i väskan. Väskans lock drar jag inte igen, så det går snabbt att fiska upp kameran när den behövs. Jag tycker att det fungerar jättebra.