Annons

Objektivköp med framtidshänsyn

Produkter
(logga in för att koppla)

nileback

Medlem
Jag har tagit del av diskussionerna här angående framtidens sensorstorlek och bränviddsförlängning. Nu i dagarna ska jag köpa två nya objektiv till min 300D, varav det ena verkar bli EF-S 17-85 4-5,6 IS USM.

Inom låt säga 3 år funderar jag på att byta hus, men vill naturligtvi slippa byta ut EF-S objektivet mot ett EF (kostnadsskäl). Tror ni att nästkommande generationer av 10D/20D kommer att ha EF-S fattning, dvs är objektivet framtidssäkert?

(Synpunkter på objektivet i övrigt mottages tacksamt)

/Daniel
 
Jag TROR att det är framtidssäkert.

Jag TROR också att sensorerna kommer att bli större och att den senaste tekniska utv. kommer hamna i kameror med större sensor.
 
Jag har fått för mig att EF-S endast kommer till sin fördel vid användning av mindre sensorer med brännviddsförlängning? Korrekt?

Det skulle betyda att dina två stycken motsäger varandra.
 
Nej, det motsäger inte varandra.

Jag tror att de mindre sensorerna är här pga att tillverkarna har haft bråttom ut på marknaden och det som finns tillgängligt just nu är de mindre 6 eller 8 MP sensorerna.

I och med detta beslutet så har tillverkarna också förbundit sig att hålla med dessa sensorer i säkert 10-20 år framöver.

Samtidigt så tror jag att tillverkarna kommer att gå upp till fullformatssensorer när sensorerna är tillräckligt billiga. När så sker kommer de mindre sensorerna att hamna i ett billigare "B-lag" dit den senaste tekniken kommer efter ngt års användning i fullformatssensorernas kameror.

Vem vet, om 25 år kanske man inte behöver optik över huvud taget.
 
nileback skrev:
Ok.
Men finns det något skäl att i framtiden kameror, mk III av 1D etc, ha EF-S fattning?

Att Canon överger EF fattningen?
Om det var det du tänkte så kan jag säga ett tryggt Nej.

Det skulle JAG aldrig kunna tänka mig! Canon har gjort det misstaget en gång och fick då betala dyrt dyrt dyrt!

Vad skulle man vinna med den då nya?

Att man gick ifrån FD/FDn fattnignen hade ju sina konkreta fördelar så idag med ett längre tidsperspektiv så var det värt smällen på många sätt.

Mvh Niclas,
 
EF-S är för en sensor med APS storlek. Dessa medger en mindre spegel vilket altså medger att linsen kan gå längre bak in i huset. Dessa fungerar ej på kameror med fullstor sensor då spegel troligen skulle slå i och gå sönder, beroende på vilket objektiv som används.

Canon har också sagt att dom INTE kommer satsa på fullformat för konsumenter, enbart för proffsmarknaden.

Blir du proffs och har råd med dom kamerorna, tror jag du har råd att köpa ett nytt objektiv och sälja det gamla.

Jag tror att de mindre sensorerna är här pga att tillverkarna har haft bråttom ut på marknaden och det som finns tillgängligt just nu är de mindre 6 eller 8 MP sensorerna.
Nej, stora sensorer är och förblir dyra ett antal år till. Det är inte för inte Nikon har valt att inte ens försöka satsa på dessa än så länge. Canon har satsat, men enbart för proffsmarknaden, T.o.m. sportfotosegmentet använder en mindre sensor bland annat för att komma ner i pris en del.
 
I och med att EF-S är bakåtkompatibelt så skulle ju Canon i teorin kunna övergå till EF-S helt utan att förlora möjligheten att använda "gamla" EF-objektiv.

Alltså, är EF-S framtidens fattning eller kommer den att försvinna när sensorerna blir fullstora som standard?
 
Fullstor som standard, kommer att dröja LÅNG tid om det ens kommer att bli standard, tveksamt. Än så länge är det för dyrt. Trots det är det någon som proffsen vill ha för att kunna ha en bra vidvinkel, hög dynamik och lågt brus. Men smkar det så kostar det. EF-S är bara för sensorer i APS storlek(1.6x förlängning) vilka har en mindre spegel.

Att Canon har börjat släppa fler objektiv i EF-S serien är nog det bästa tecknet på att Canon har valt att satsa mer på EF-S.
 
EF-S objektiven är som sagts tidigare avsedda för sensorer av APS-storlek dvs dom projicerar en bild med mindre diameter än standard småbildsobjektiv. Finns alltså ingen anledning för tillverkarna att göra evt framtida modeller som har större sensorer med EF-S fattning eftersom dessa objektiv ger vinjettering på större sensorer.

Så alltså, ditt nya EF-S objektiv är framåtkompatibelt ENDAST på eventuella framtida hus med sensorer av APS-storlek.

mvh / Matti
 
nileback skrev:
I och med att EF-S är bakåtkompatibelt så skulle ju Canon i teorin kunna övergå till EF-S helt utan att förlora möjligheten att använda "gamla" EF-objektiv.


Ahaa, där ser man.
Inget att tänka sig gråhårig på då med andra ord;)

Vh Niclas,
 
Sen ger väl EF-objektiv rent teoretiskt bättre bildkvalitet på 1,6x sensorer än vad EF-S objektiven gör. Detta pga att du med EF-objektiven i kombination med 1,6x sensor ej använder de yttre delarna av bildcirkeln (där ju nästa alla objektivs skärpa sjunker mer eller mindre radikalt, om det inte rör sig om extrema kvalitetsobjektiv som ha full skärpa ända ut i periferin). Med EF-S objektiven är ju bildcirkeln mindre och du får med mer av "kantskärpe-droppet" på bilden. För det finns väl ingen anledning att tro att dagens EF-S objektiv, likt alla andra "prosumer-gluggar", inte skulle uppvisa detta skärpedropp i periferin.

"Bara mina 2 ören"

/Matti
 
Min gissning är att om 5 år, så har vi APS-storlek på dom billigare kamerorna riktade mot amatörer (idag 300D), fullstor (24x36) på proffskamerorna och att semiproffskamerorna (idag 20D) även de kommer att ha fullstor sensor.

Dels tror jag att med ökad pixelmängd blir det svårt att få in tillräckligt många pixlar på en APS-yta, samt att det brukar vara så att semiproffskamerorna mer och mer går mot proffskamerornas prestanda (bara titta på 20D).

Så min gissning:
2009 har vi en 50D med 16MP på stor sensor, 8 bilder/s och ett pris runt 10000:-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.