ANNONS
Annons

Objektivköp inför USA-resa

Produkter
(logga in för att koppla)

Axel500D

Aktiv medlem
Hej!
Jag skall åka till USA nu i augusti och studera där i ett år och har ett litet problem. Jag har två st objektiv till min kamera ett 50mm 1.8 och ett 70-200 4.0 och problemet är att det är för lång brännvidd så jag kan inte få med så mycket på nära håll om ni förstår, tänkte när man ska fota människor osv i klassrum etc då man ej kan komma tillräckligt långt ifrån personerna så man får med alla. Så min fråga är, har ni något tips på objektiv jag kan köpa? Begagnat eller nytt spelar ingen roll så länge det blir fina bilder! Jag funderar lite på ifall man ska ha vidvinkel eller normal objektiv typ 18-50, vilket skulle ni köpt? Min budget ligger på ca 4000 kronor! Tack på förhand!

Hälsningar Axel

Tamrons 17-50 f2.8 är ett helt ok alternativ, speciellt om du som ditt användarnamn antyder har en 500d eller liknande crop-kamera.

Finns ett för 2000:- i köp/sälj här på FS (nej, det är inte jag som säljer :) )...

Ett Sigma 18-50/2,8 eller tamrons motsvarighet får du kanske mer nytta av en ett dedikerat vidvinkel, de utan bildstabilisering borde ligga i din budget. Har själv Tokina 12-24/4 som jag tycker har ett lagom område om man vill till vidvinkelområdet, du får begagnat inom din budget? Sigma har också ett snarlikt om det är 10-20 eller liknade som ligger runt 4000:-

Tamrons 17-50 f2.8 är ett helt ok alternativ, speciellt om du som ditt användarnamn antyder har en 500d eller liknande crop-kamera.

Finns ett för 2000:- i köp/sälj här på FS (nej, det är inte jag som säljer :) )...
Finns även nytt för strax under 3000kr på Cyberphoto.Köpte ett därifrån förra veckan ett riktigt trevligt objektiv

Tack, tror det lutar åt ett normalobjektiv för är lite rädd för att med ett vidvinkel så blir det alldeles för mycket vidvinkel typ lite åt fisheye hållet ifall ni fattar, är det så?

Tack, tror det lutar åt ett normalobjektiv för är lite rädd för att med ett vidvinkel så blir det alldeles för mycket vidvinkel typ lite åt fisheye hållet ifall ni fattar, är det så?

Jag hade nog inte kört 10-24 i ett klassrum, nej. Eller ja. Kanske EN gång för effekten, men inte som ett "ha under mitt år i usa"-objektiv...

Om du är intresserad av L-objektiv (ex 17-40/4L USM, som ju ligger nära din budget), så kan det vara bra att köpa i USA.
Speciellt om du ska till/förbi Newyork.

Så länge du inte köper grå-importerade objektiv.
Så ska garantin gälla även i Sverige.
Så har det varit tidigare i alla fall, har detta ändrats så hoppas jag att någon upptäcker det och rättar mig.

Om du är intresserad av L-objektiv (ex 17-40/4L USM, som ju ligger nära din budget), så kan det vara bra att köpa i USA.
Speciellt om du ska till/förbi Newyork.

Så länge du inte köper grå-importerade objektiv.
Så ska garantin gälla även i Sverige.
Så har det varit tidigare i alla fall, har detta ändrats så hoppas jag att någon upptäcker det och rättar mig.

Hej Danne.
Canon har sedan minst tå tillbaka slutat med det som kallades för världsgaranti på kameror och objektiv. Canon är delat in världen i regioner, vilka dom är kan man se på canon.com. Detta betyder att om man köper ett objektiv i USA så gäller garanti embart där och inte i Sverige som tillhör Europa regionen. Detta betyder alltså att om det köpta USA objektivet går sä sönder så är det till firman i USA man skall sända det fär åtgärd.
Vad gäller tull m.m så är det också en sida av saken.Kan vara lite problem om man kommer hem med ett nytt sådan i den svenska tullen.

Men garantin är väl ett år? Så om han ska vara i USA i ett år, så är det ju ur garanti-synpunkt bättre att han köper det i USA. Annars får han ju skicka det till Sverige om det går sönder.. Och när han väl är tillbaka i Sverige så gäller inte garantin längre..

Hej Danne.
Canon har sedan minst tå tillbaka slutat med det som kallades för världsgaranti på kameror och objektiv. Canon är delat in världen i regioner, vilka dom är kan man se på canon.com. Detta betyder att om man köper ett objektiv i USA så gäller garanti embart där och inte i Sverige som tillhör Europa regionen.
...

När du säger det, så är det ju som du skriver.
Begriper ärligt talat mig inte riktigt på Canon alla gånger.

Vad det gäller tullen, så är tullavgiften för objektiv så pass låg, att det i vissa fall (beroende på dollarkursen) är ekonomiskt lönsamt att importera.
Även om man betalar tull.

Hade jag varit trådskaparen, så hade jag.
Med tanke på att vistelsen i USA gäller 1 år, satsat på att köpa ev. L-optik i USA.

Man ska ha rejäl otur om ett L-objektiv börjar krångla utan vidare kort tid efter köp.
Ska du till NYC - gå till B&H och shoppa loss. En av världens bästa+billigaste fotobutiker (och största...)
Håller med om att ett 17-40/4L är ett klockrent köp. Har ett själv och jag har inget negativt att säga om det - tvärtom.

Vad det gäller tullen, så är tullavgiften för objektiv så pass låg, att det i vissa fall (beroende på dollarkursen) är ekonomiskt lönsamt att importera.
Även om man betalar tull.

Tullen är låg, men momsen är 25 procent av värdet. Å andra sidan slipper man tull och moms om värdet inte är över 4300 kr. (Nej, tullfrihet för flyttgods gäller inte om man pluggar. Om någon nu tänkte föreslå det.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar