Jag har relativt sett hyfsad koll (inläst samt provat själv) på billigare typer av vardagsobjektiv.. Men är ändå osäker på vad som skulle vara "bäst" samt mest prisvärt...
Så att en ännu mer nybörjare ställer frågan vad som skulle passa bäst tycker jag är förståerligt.... Och inget enkelt att bara läsa in via alla trådar..
Skulle finna det klart intresant om tipstrådar i detta ämne tog upp färgskillnader.. kontrastskillnader..skärpeskillnader...osv osv...
Pga tex kvalitets-skillnader kan samma objektiv ju ge höga betyg och urdåliga i samma rad av bedömmanden... Då blir det fasiken inte enkelt att läsa sig till vad som är bra eller inte...
Och dessutom..
Pga kamerorna högst troligt inte är så exakt justerade vid leveranskontrollen så kan objektiv få bra betyg eller dåliga fast objektiven kanske är perfekta allihopa.. Och det är dålig kontroll av dom levererade kamerahusen som är felet...
Sådant kan man inte läsa sig till varken som erfaren eller nybörjare.. Därför detta står extremt lite om egentligen...Utan det är alltid objektiven som får skulden.....
Helt ärligt
tror jag personligen objektiv får bära "hundhuvudet" för skärpefel ofta fast objektiv är oskyldiga och det är kamerahusen som är felaktigt injusterade..
Och med dessa tankar i huvudet så anser jag att även för mig är det mycket svårt att veta hur mycket man än läser vad som är "bäst"...
Och inser att för en ev total nybörjare är det snudd omöjligt.. och jag tror också det är därför det uppstår en hel del liknande trådar med samma eller liknande fråga.. "vad är bäst" osv osv.... och det är därför att uppgifterna är väldigt "spretande" då man läser om detta... Då blir det fasiken inte lätt inte... Och så startar man en egen liknande tråd för försöka bringa liiiite klarhet ytterligare..
Lite mina tankar detta...
Mvh
Tobbe