Annons

objektivhjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

fotolinsen

Ny medlem
Jag har en canon eos 1000d med grundobjektiv EF-S 18-55. Har nu funderat på ett nytt, bättre. Objektivet skall ha en bra bildkvalitet (skarpare bilder) och den skall dessutom fungera för att fota närbilder, människor, landskap. Är Sigma 18-50mm F2.8 EX DC MACRO ett lämpligt? Några tips? Behöver verkligen hjälp!

Sigmas 18-50/2.8 är en bra allroundoptik. Om närbilder är viktigt och ljusstyrkan inte är jätteviktig så kan Sigma 17-70/2.8-4.5 åxå vara ett alternativ som ger bättre möjligheter till närbilder. Inget av dem kan dock riktigt ersätta ett riktigt makroobjektiv. Jag tror inte att man kommer så mycket "närmare" med Sigma 18-50/2.8 än vad du gör med din 18-55 förresten.

Välkommen till Fotosidan!

Det här är en fråga som kommer upp lite då och då, prova att söka på forumet för att snabbt hitta liter fler svar än de du får här.

Ett tips är att läsa recenssioner. Det finns massor ute på nätet, t.ex. kan du skriva in namnet på det objektiv du är intresserad av tillsammans med ordet "review". Då får du mer än du orkar läsa.

En sajt som listar flera olika bra recenssionssidor är www.eflens.com. Där kan du hitta recenssioner från t.ex. www.photozone.de som jag tycker har bra tester. Sedan finns det användarrecenssioner på http://www.fredmiranda.com/reviews/ och butiksrecenssioner på http://www.cyberphoto.se/ (butik med bra rykte).

Nu kommer du att stöta på en massa ord som vinjettering, kromatiska abberationer etc. - det är teknik-geek-ord som du så småningom kommer att börja förstå. Du kan ju också Googla på termerna.

Några tips på trevliga objektiv som jag själv dock bara läst om är:
Sigma 17-70 (se till att köpa den nya versionen med bildstabilisering)
Sigma 18-50/2.8
Tamron 17-50/2.8 även i version med bildstabilisering

Dessa objektiv ligger runt 4000 kr i nypris.

Sedan kan jag rekommendera följande objektiv som är riktig skarpa och trevliga och som jag själv använt med nöje.
Tamron 28-75/2.8 - ca 2000 kr begagnat
Canon 17-55/2.8 IS - ca 7000 kr begagnat

Som du ser är dessa objektiv rätt så ljusstarka - bländare 2.8 på alla utom 17-70 som största bländare.

Jag har en canon eos 1000d med grundobjektiv EF-S 18-55. Har nu funderat på ett nytt, bättre. Objektivet skall ha en bra bildkvalitet (skarpare bilder) och den skall dessutom fungera för att fota närbilder, människor, landskap. Är Sigma 18-50mm F2.8 EX DC MACRO ett lämpligt? Några tips? Behöver verkligen hjälp!

Verkligheten är den, min erfarenhet iaf, att ett byte till en zoom optik från Sigma eller Tamron knappast förbättrar bilderna, så där väldigt mycket, med avseende på skärpa och färgåtergivning!

Lyftet i bildkvalité får du klart synligt, däremot, med ett objektiv med en fast brännvidd, t.ex. 35mm eller 50mm, där ljusstyrkan även är bättre än de objektiv med variabel brännvidd, sk. zoomar.

På köpet får du ett mycket kompakt objektiv!

Haha, skoj det där med särkrivning:

"neutral (=objektiv) hjälp" är ju inte objekivhjälp.

Sjuk sköterka osv du vet...

Om objektivet: köp en billig 50mm/1.8 så länge tills du vet bättre. Den kommer du alltid ha användning av.

Vidare håller jag med de andra, googla och leta i forum, prata med fotokompisar innan du startar ÄNNU en sån här tråd.

Haha, skoj det där med särkrivning:

"neutral (=objektiv) hjälp" är ju inte objekivhjälp.

Sjuk sköterka osv du vet...

Om objektivet: köp en billig 50mm/1.8 så länge tills du vet bättre. Den kommer du alltid ha användning av.

Vidare håller jag med de andra, googla och leta i forum, prata med fotokompisar innan du startar ÄNNU en sån här tråd.
Om du nu är så duktig, varför inte bifoga länkar istället för att vara dryg?

Om du nu är så duktig, varför inte bifoga länkar istället för att vara dryg?

Tycker du att det är rimligt att så många skapar en ny tråd istället för att leta lite själv eftersom det är bekvämare att fråga andra?

Men ok lite länkar:

http://sarskrivning.se/

Hur man söker i fotosidans forum:

http://www.fotosidan.se/forum/search.php

Söktips: nybörjare, kitobjektiv, canon, normal, allround, vidvinkel, närbild, macro, porträtt

Sen funkar förstås Google bra, särskilt om man översätter till engelska.

Men nu är jag väl "dryg" igen.

Edit: typo

Senast ändrad:
Tycker du att det är rimligt att så många skapar en ny tråd istället för att leta lite själv eftersom det är bekvämare att fråga andra?

Men ok lite länkar:

Söktips: nybörjare, kitobjektiv, canon, normal, allround, vidvinkel, närbild, macro, porträtt

Sen funkar förstås google bra, särkilt om man översätter till engelska.

Jag håller med dig fullt, det kommer in mängder med lika nonsens trådar till FS Forum, men lika bra att hålla god min ....

Kunskap är bra att ha själv, veta vad man skall välja, många frågar typ:
"Pappa och mamma vad skall jag köpa?!

Jag har ett sådant Sigma objektiv som du frågar om och det sitter oftast på kameran.
Är väl inte någon jätte skillnad från Canons kit-objektiv när det kommer till skärpa, jag tycker inte att kit-objektivet är ett dåligt objektiv (åtminstone inte modellen med bildstabilisering).
Sigman ger ändå bättre bilder och är ljusstarkare.
Autofokusen är snabb och fungerar bra och objektivet levereras tillsammans med väska och motljusskydd, något som Canon snålar med till dom billigare objektiven.

Sigmas 18-50/2.8 är en bra allroundoptik. Om närbilder är viktigt och ljusstyrkan inte är jätteviktig så kan Sigma 17-70/2.8-4.5 åxå vara ett alternativ som ger bättre möjligheter till närbilder. Inget av dem kan dock riktigt ersätta ett riktigt makroobjektiv. Jag tror inte att man kommer så mycket "närmare" med Sigma 18-50/2.8 än vad du gör med din 18-55 förresten.

Kan bara säga det att med Sigmat så kan man trycka frontlinsen mot det man ska ta kort på och endå kan få fokus, så jo, närmare kommer man definitivt!

Jag har relativt sett hyfsad koll (inläst samt provat själv) på billigare typer av vardagsobjektiv.. Men är ändå osäker på vad som skulle vara "bäst" samt mest prisvärt...

Så att en ännu mer nybörjare ställer frågan vad som skulle passa bäst tycker jag är förståerligt.... Och inget enkelt att bara läsa in via alla trådar..

Skulle finna det klart intresant om tipstrådar i detta ämne tog upp färgskillnader.. kontrastskillnader..skärpeskillnader...osv osv...

Pga tex kvalitets-skillnader kan samma objektiv ju ge höga betyg och urdåliga i samma rad av bedömmanden... Då blir det fasiken inte enkelt att läsa sig till vad som är bra eller inte...

Och dessutom..

Pga kamerorna högst troligt inte är så exakt justerade vid leveranskontrollen så kan objektiv få bra betyg eller dåliga fast objektiven kanske är perfekta allihopa.. Och det är dålig kontroll av dom levererade kamerahusen som är felet...

Sådant kan man inte läsa sig till varken som erfaren eller nybörjare.. Därför detta står extremt lite om egentligen...Utan det är alltid objektiven som får skulden.....

Helt ärligt tror jag personligen objektiv får bära "hundhuvudet" för skärpefel ofta fast objektiv är oskyldiga och det är kamerahusen som är felaktigt injusterade..

Och med dessa tankar i huvudet så anser jag att även för mig är det mycket svårt att veta hur mycket man än läser vad som är "bäst"...

Och inser att för en ev total nybörjare är det snudd omöjligt.. och jag tror också det är därför det uppstår en hel del liknande trådar med samma eller liknande fråga.. "vad är bäst" osv osv.... och det är därför att uppgifterna är väldigt "spretande" då man läser om detta... Då blir det fasiken inte lätt inte... Och så startar man en egen liknande tråd för försöka bringa liiiite klarhet ytterligare..

Lite mina tankar detta... :)

Mvh
Tobbe

Kan bara säga det att med Sigmat så kan man trycka frontlinsen mot det man ska ta kort på och endå kan få fokus, så jo, närmare kommer man definitivt!

Canon 18-55 har förstoringsgrad 1:3.6 och Sigma 18-50/2.8 har 1:3, så det är inte nån enorm skillnad. Sigma 17-70 (utan OS) har 1:2.3, vilket inte heller är en enorm skillnad, men ger iaf 1.6ggr mer förstoring jämfört med 18-55:an, och man får 1.2ggr mer förstoring med Sigma 18-50.
Är det så att man inte tycker att ljusstyrkan är jätteviktig och man nu är intresserad av närbilder tycker jag nog att det är något som är värt att ha i åtanke.

Jag har relativt sett hyfsad koll (inläst samt provat själv) på billigare typer av vardagsobjektiv.. Men är ändå osäker på vad som skulle vara "bäst" samt mest prisvärt...

Så att en ännu mer nybörjare ställer frågan vad som skulle passa bäst tycker jag är förståerligt.... Och inget enkelt att bara läsa in via alla trådar..

Skulle finna det klart intresant om tipstrådar i detta ämne tog upp färgskillnader.. kontrastskillnader..skärpeskillnader...osv osv...

Pga tex kvalitets-skillnader kan samma objektiv ju ge höga betyg och urdåliga i samma rad av bedömmanden... Då blir det fasiken inte enkelt att läsa sig till vad som är bra eller inte...

Och dessutom..

Pga kamerorna högst troligt inte är så exakt justerade vid leveranskontrollen så kan objektiv få bra betyg eller dåliga fast objektiven kanske är perfekta allihopa.. Och det är dålig kontroll av dom levererade kamerahusen som är felet...

Sådant kan man inte läsa sig till varken som erfaren eller nybörjare.. Därför detta står extremt lite om egentligen...Utan det är alltid objektiven som får skulden.....

Helt ärligt tror jag personligen objektiv får bära "hundhuvudet" för skärpefel ofta fast objektiv är oskyldiga och det är kamerahusen som är felaktigt injusterade..

Och med dessa tankar i huvudet så anser jag att även för mig är det mycket svårt att veta hur mycket man än läser vad som är "bäst"...

Och inser att för en ev total nybörjare är det snudd omöjligt.. och jag tror också det är därför det uppstår en hel del liknande trådar med samma eller liknande fråga.. "vad är bäst" osv osv.... och det är därför att uppgifterna är väldigt "spretande" då man läser om detta... Då blir det fasiken inte lätt inte... Och så startar man en egen liknande tråd för försöka bringa liiiite klarhet ytterligare..

Lite mina tankar detta... :)

Mvh
Tobbe

Det bästa är om trådskaparen först läst på, dels om vad som är viktigt och mindre viktigt vad det gäller just det objektivvalet som är aktuellt, dels gjort sig förtrogen med teknik och terminologi. (Hur ska annars diskussionerna förstås?)

Istället för bara "jag vill ha ett skarpare objektiv än detta och jag vill kunna fota såhär, vad ska jag köpa"

...och därmed säkert dubblerar redan ställda frågor.

Det bästa är om trådskaparen först läst på, dels om vad som är viktigt och mindre viktigt vad det gäller just det objektivvalet som är aktuellt, dels gjort sig förtrogen med teknik och terminologi. (Hur ska annars diskussionerna förstås?)

Istället för bara "jag vill ha ett skarpare objektiv än detta och jag vill kunna fota såhär, vad ska jag köpa"

...och därmed säkert dubblerar redan ställda frågor.

Har jag skrivit nått annat? Mig veterligen har jag inte gjort det..

Har jag skrivit nått annat? Mig veterligen har jag inte gjort det..

Avsåg egentligen bara att citera

mayro sa:
...
Och inser att för en ev total nybörjare är det snudd omöjligt.. och jag tror också det är därför det uppstår en hel del liknande trådar med samma eller liknande fråga.. "vad är bäst" osv osv.... och det är därför att uppgifterna är väldigt "spretande" då man läser om detta... Då blir det fasiken inte lätt inte... Och så startar man en egen liknande tråd för försöka bringa liiiite klarhet ytterligare.
...

Blev kanske bara en aning tydligare men jag säger i alla fall inte emot dig.

Många likadana köprådstrådar blir det dock varje vecka.

Ha en trevlig kväll!

Men ok lite länkar:

Sen funkar förstås Google bra, särskilt om man översätter till engelska.

Edit: typo

Till iSolen.se: Bra, nu har jag studerat i sarskrivning.se och känner mig som en riktig geek! Hoppas du även gör det. :)

Och tack till alla för era tips och länkar!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto