Annons

Objektivhjälp!!! Porträtt & makro!

Produkter
(logga in för att koppla)

Robbi

Aktiv medlem
Hejsan det är så att jag har funderingar på att köpa nytt objektiv.

Det som är målet är att kunna fota porträtt, makro(insekter,blommor&natur), inomhus foton & möjligtvis landskaps bilder(nattbilder) med långa slutare och högt bländar tal.

De objektiv jag har kikat på som intresserat mig mest för är följande:

Nikon 60mm f/2.8G ED AF-S Micro NIKKOR & Tamron AF 60/2.0 SP Di II Macro 1:1

Ge gärna åsikter och tips i alla former!


OBS ! att jag skall åka och kika på båda objektiven.

Nuvarande kamera setup:
nikon d60
soligor 1.4x teleconverter
18-105 vr nikkor dx......

Tack på förhand.

Med Vänliga Hälsningar:

Robert.
 
Båda dina tips blir säkert utmärkta, om du tycker att 60mm är tillräckligt kort för inomhusfoto. Det kan du lätt testa genom att sätta din zoom på just 60mm och gå runt och titta genom sökaren.

Jag skulle dock nog välja en något längre brännvidd och offra innebilderna. Jag har själv 100mm (Tokina) och är mycket nöjd. Innebilderna fixar du enkelt med en 50/1.8 som du kan köpa billigt.

Per.
 
Objektiv Hjälp !!!

Tackar för snabba svar. Så ett längre makro objektiv för porträtt,insekter & ett 50/1.8 för inomhus?

men hur hade 50/1.8 med en raynox dcr-250 varit? Finns ju mycket varianter för att kunna lösa sina olika behov. Jag vill få skarpa bilder en sak som är klar.

men samtidigt är det inga gluggar som presterar bäst vid full bländar öppning heller etc....

Med Vänliga Hälsningar.

Robert.
 
För porträtt kan en smula sämre skärpa, ffa i hörnen vara en fördel, så du kan mycket väl använda en 50 1,8 på 1,8 eller 2,0. Se bara upp med lampor/ljus i bakgrunden, dessa kan bli lite störande med just 50/1,8 (det är därför det finns en 50 1,4 och Zeiss 50/1,4). För insekter skulle jag nog ändå köpa en 100-105mm makro p g a längre arbetsavstånd. Det finns ju hyfsat billiga 105AIS nikkor och den äldre 105 AF-D.
 
Tack fredrik för snabba och bra tips!

105mm är nog i en prisklass över det jag har tänkt mig, hade tänkt mig max 5000-6000kr för en macro glugg och ca 1500kr för en porträtt/inomhus glugg.

Men jag har full förståelse för arbetsavståndet till motivet just om man fotar insekter etc.

Men det resultat jag sett med nikkor 60mm /2.8 g ed micro. Är väldigt bra!

Dock är ju frågan om tamrons nya objektiv 60 /2.0 macro di II skulle vara okej för porträtt också.

De vill säga skulle jag köpa nikon nikkor 50/f1.8d så måste jag fokusera manuellt hela tiden med nuvarande kamera & samtidigt så skulle det svida lite väl mycket ifall man köper en makro glugg för ca 6000 och sedan en porträtt/inomhus glugg för ca 3500.


Eller gäller det helt enkelt att köpa två gluggar till olika ändamål?

Observera att jag har den nikon d60 utan inbyggd fokus motor, så jag behöver nog objektiv med fokusmotor. Men man kanske skaffar sig en ny kamera om något år eller så.

Tack på förhand, är väldigt tacksam för svar & tips!

Med vänliga Hälsningar.

Robert
 
Senast ändrad:
105mm är nog i en prisklass över det jag har tänkt mig, hade tänkt mig max 5000-6000kr för en macro glugg och ca 1500kr för en porträtt/inomhus glugg.

Men jag har full förståelse för arbetsavståndet till motivet just om man fotar insekter etc.

Men det resultat jag sett med nikkor 60mm /2.8 g ed micro. Är väldigt bra!

Dock är ju frågan om tamrons nya objektiv 60 /2.0 macro di II skulle vara okej för porträtt också.

De vill säga skulle jag köpa nikon nikkor 50/f1.8d så måste jag fokusera manuellt hela tiden med nuvarande kamera & samtidigt så skulle det svida lite väl mycket ifall man köper en makro glugg för ca 6000 och sedan en porträtt/inomhus glugg för ca 3500.


Eller gäller det helt enkelt att köpa två gluggar till olika ändamål?

Observera att jag har den nikon d60 utan inbyggd fokus motor, så jag behöver nog objektiv med fokusmotor. Men man kanske skaffar sig en ny kamera om något år eller så.

Tack på förhand, är väldigt tacksam för svar & tips!

Med vänliga Hälsningar.

Robert

Jag tycker det finns ingen bättre lösning än 105/2,8 VR det är perfekt för macro, OCH perfekt porträttobjektiv med VR.
VR är inte dumt att ha även vid macrofoto, fast då är det oftare objektet som rör sig, inte fotgrafen. Du vill ju ha f/16 eller f/22 bländare, då blir ju tiden rätt lång.
Den enda ännu bättre lösning samma objektiv begagnad lite billigare.
 
Tackar Marton!

Tack för tipset, jag ställer mig bara frågan skulle det duga inomhus? Nja..... Får en känsla av att 60mm 2.8G ED micro är skarpare..än 105mm micro vr? eller är det bara en synvilla som sagt det är ju skillnad på priset.

Antingen köper man sig ett nikon 105mm micro vr & skiter helt enkelt i 50mm /f1.8 (utan inbyggd fokusmotor) eller så köper man 60mm /f2.8 G ed micro + nikon 50mm /f.18?

För & nackdelar:
+105 micro: skarpt, bra arbetsavstånd till motivet, bra till porträtt.
-kanske inte så användarvänligt inomhus.
-ljussvagt men inte så farligt.

+60mm f2.8G ED micro: Ruggigt skärp, bra till porträtt, hygglig brännvidd för inomhus bruk.
-sämre arbetsavstånd lättare att skrämma iväg insekter etc.
-Något ljussvagt för inomhusbruk.

nikon 50mm f1.8 ......
+Ljusstarkt objektiv med fin skärpa, bra till porträtt & bra till inomhus bilder.
-Har inte inbyggd fokusmotor kräver att kameran har det & i detta fallet äger jag en nikon D60 som inte har det, men en uppgradering lär ske i framtiden.
-Har inte någon makro funktion, uppskakning 1:1 & saknar arbetsavstånd för insekter.

Är väldigt splittrad om hur jag skall göra.

Skall åka till Scandinavian Photo någon dag i veckan och kika lite närmare på ovannämnda objektiv.

Man jag är jätte tacksam för mera tips & råd & rätta mig även ifall något inte stämmer med info.

tack på förhand.

Med Vänliga Hälsningar.
Robert.
 
Skaffa hellre 35/1,8 för inomhusbilderna. Billigt och urskarpt, väldigt allround bildvinkel dessutom. 50/1,8 + D60 = jobbigt pga manuell fokus (jag har haft kombinationen och rekommenderar verkligen inte den).

Som macro skulle jag välja Tamrons 60/2 före Nikon 60/2,8 pga den ett steg bättre ljusstyrkan som är bra att ha då man använder objektivet till annat, som porträtt. Båda är säkert riktigt tillräckligt skarpa, och ligger du nära närgränsen lär ju bländaren krypa upp mot f/5,6 i alla fall. Obs. jag har inte testat nåndera, men jag skulle resonera så här i alla fall så länge båda levererar jämförbar bildkvalitet.
 
Tackar för alla bra svar & tips!

Är nu en glad ägare med ett Nikon AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF ED i kameraväskan.Vart & köpt ett begagnat i så gott som toppskick med garanti kvar. :D *Ler*


Kommer köpa mig ett 35mm 1.8 nikkor dx inom snar framtid!

Med vänliga hälsningar.

Robert.
 
Är nu en glad ägare med ett Nikon AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF ED i kameraväskan.Vart & köpt ett begagnat i så gott som toppskick med garanti kvar. :D *Ler*


Kommer köpa mig ett 35mm 1.8 nikkor dx inom snar framtid!

Med vänliga hälsningar.

Robert.

Grattis!

Mitt inlägg saknar värde eftersom det jag ville ha sagt redan var sagt :)

35 f/1.8 är en grym optik! Bra val :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.