ANNONS
Annons

Objektivfrågor Sony a390

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena
Är ny både här på Fotosidan och som systemkameraägare.
Har köpt en Sony a30 med tillhörande objektiv (kit), men har frågor...
Vill gärna kunna fota å konserter så vilka objektiv är vettigast?
Måste ju vara ljuskänsliga, men smålänning som man är vill man ju få så mycket som möjligt så billigt som möjligt..... ;)

// Kicki
 
Då ska du leta efter begagnade Minolta 50/1,7 alt 50/1,4.

Fins en risk med gamla objektiv utan garanti osv. att de kan kärva mm.
Nu finns ett alternativ iom Sony 50/1,8 SAM så är ett mycket bra objektiv i deras nya "value-serie" och bara kostar kring 1600 kr. splitter nytt. Går att köpa direkt utan att hålla på att leta runt på beg-marknaden där de flesta tar betydligt mer betalt för ett gammalt Minolta från 80-talet. DT 50/1,8 är extremt prisvärt och gjort för APS-C sensor enbart.

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=sony50


Sen kanske 50 m. är lite kort i rocken och ett längre tele är att föredra.
Finns ett systerobjektiv till DT 50/1,8 och det är 85/2,8. Eller en ljusstark zoom, t.ex. Tamron 28-75/2,8 osv. Vid längre telen finns inte så ljusstarka om man inte är beredd at öka på prislappen ganska rejält.

Tamron 70-200/2,8 finns flera begagnade här på FS för 5000 kr.


/Mats
 
Senast ändrad:
Fins en risk med gamla objektiv utan garanti osv. att de kan kärva mm.
Nu finns ett alternativ iom Sony 50/1,8 SAM så är ett mycket bra objektiv i deras nya "value-serie" och bara kostar kring 1600 kr. splitter nytt. Går att köpa direkt utan att hålla på att leta runt på beg-marknaden där de flesta tar betydligt mer betalt för ett gammalt Minolta från 80-talet. DT 50/1,8 är extremt prisvärt och gjort för APS-C sensor enbart.

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=sony50


Sen kanske 50 m. är lite kort i rocken och ett längre tele är att föredra.
Finns ett systerobjektiv till DT 50/1,8 och det är 85/2,8. Eller en ljusstark zoom, t.ex. Tamron 28-75/2,8 osv. Vid längre telen finns inte så ljusstarka om man inte är beredd at öka på prislappen ganska rejält.

Tamron 70-200/2,8 finns flera begagnade här på FS för 5000 kr.


/Mats

Måste hålla med Mats. 50mm är för kort om du inte står på spottavstånd. Kolla igenom galleriet och se vad andra fotografer använder. De flesta kör nog med 70-200 2.8 eller nåt fast objektiv.

50mm 1.7: Det finns 2 varianter, en gammal i metall och den "nya" RS i plast. Pga. åldern är inte RS lika benägen att få oljiga lameller. Tyvärr är den extremt känslig för stötar då byggkvaliteten är mycket låg. Själv tycker jag inte en 50mm 1.7 är värt mer än 500.
 
Följdfråga....

Tack för era svar, men givetvis gav dom upphov till följdfrågor ;)
Funkar ALLA Minoltas objektiv till Sony Alpha?
 
Måste hålla med Mats. 50mm är för kort om du inte står på spottavstånd. Kolla igenom galleriet och se vad andra fotografer använder. De flesta kör nog med 70-200 2.8 eller nåt fast objektiv.

50mm 1.7: Det finns 2 varianter, en gammal i metall och den "nya" RS i plast. Pga. åldern är inte RS lika benägen att få oljiga lameller. Tyvärr är den extremt känslig för stötar då byggkvaliteten är mycket låg. Själv tycker jag inte en 50mm 1.7 är värt mer än 500.

Ja, 50 mm. är för kort för ändamålet, men ett riktigt ljusstarkt objktiv är ju bra att ha ändå och Sonys DT 50/1,8 SAM är väldigt bra och billigt, så det finns ingen anlednng att leta 25 år gamla grejer som det begärs lika mycket för.

Finns ett Tamron 90mm/F2,8 Macro till salu här på FS för 4000 (säkert prutbart ganska mycket, skulle föreslå 3 snarare). Det är et triktigt bra macro som kan vara väldigt roligt och dessutom ett mycket bra porträttobjektiv.

Ska du (Kicki alltså, inte Kent - du har ju Sålt ditt Sony 70-200G) ha ett riktigt skarp och ljusstark tele-zoom så finns det som sagt ett Tamron 70-200/2,8 för bara 5000 kr här på FS inkl. filter. Visst lite mycket pengar, men de får du igen garanterat om du skulle vilja sälja det igen. Om jag inte hade ett exakt likadant redan skulle jag köpa det på stört. Det är ett oerhört bra objektiv och bildkvalitén är samma som Sonys 70-200G för 25 000, men däremot inte så rapp i autofokusen så det är svårt med snabba följande mål som rör sig bort ifrån eller emot dig.

Jag provade Sony 70-200G och tog ett antal bilder med det vid ett tillfälle då Sony hade sina demodagar och jag hade med mig mitt Tamron 70-200 och tog "samma" bilder vid samma tillfälle med samma kamera. Jämförelsen visar att Tamron är precis lika bra optiskt, jag kan inte se skillnad på bilderna. Kan tom. vara optiskt sett samma konstruktion tom. för att flera Sony och Tamron är det tack vare samarbetet och Sonys delägarskap i Tamron, men jag vet inte om just det här objektivet, så jag ska inte uttala mig säkert om det. Enda nackdelen är som sagt att det kan kännas lite segt i autofokusen ibland, men om det ine är alltför mycket action, eller att avståndet är konstant så man kan förfokusera så är det ett kanonobjektiv.

Var beredd bara på att det är ett lite större och tyngre objektiv, men det är oerhört bra och ljusstarkt som sagt. Jag startade en tråd om det här på FS, http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=128704

Läs i den! Jag är inte ensam om att tycka om det objektivet. 5 000 kr. för det är ett riktigt bra pris och om du har möjlighet att lägga ut så mycket så är det min rekommendation. Det är egentligen ngen kostnad, utan du kan nog utan större svårigheter sälja det så småningom för samma peng. Speciellt framöver efter att de nya modellerna har släppts, då det är ett alldeles utmärkt objektiv för dessa lite mer avancerade kameror. A390 är dock också mycket bra, så med högklassigt glas kan du få enormt fina bilder. Bättre att lägga lite mer pengar på objektiven. även om det känns ovant i början att betala mer för objektivet än kameran, speciellt när du nyss köpt den.

Din A390 har en CCD-sensor som har kapacitet att ge otroligt rena och bra bilder på låga ISO-tal, bättre tom. än betydligt dyrare modeller med CMOS-sensor. Nackdelen är att bilkvaliten sjunker vid dåligt ljus då bruset, grynigheten, ökar mer än de nya CMOS-kamerorna, men vid låga ISO så är den fantastisk. Därför är det extra viktigt för just din kamera att komplettera med ett ljusstarkt objektiv med stor bländare. 200 mm. F/2,8 är i princip det bästa som finns i hela världen bland alla kameramärken! Kan utlova sjukt bra resultat vid rätt förutsättningar som du kan förstora upp till affischstorlek!


/Mats
 
Senast ändrad:
Jag är både ny forumet och som fotograf. Har köpt en a390 och i en annan tråd belv detta objektiv http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=75192 rekommenderat. Okunnig som jag är undrar jag då varför den begangade som du nämner kostar 5kkr och denna knappt 1200kr som ny? Jag vill inte råka köpa nåt som är felaktigt och priset kändes så bra att nåt måste väl vara tokigt :/ eller är den bara bättre helt enkelt?
 
Av den enkla anledning du själv nämner, det dyrare är bättre. Framförallt handlar det om ljusstyrka. Det dyrare objektivet har största bländare 2,8 medan det du länkar till varierar mellan 4,0 och 5,6. Ljusstyrka kostar alltid pengar då det kräver större linser. Sen har dyrare objektiv oftast bättre glas, ytbehandling, byggkvalitet osv.

Sen kan man alltid diskutera OM det är värt pengarna. Det är en fråga som är helt upp till var och en att bedömma. Hur mycket pengar man vill/kan lägga osv.
 
Ett alternativ på sin väg som nybörjare genom objektivdjungeln är att köpa begagnat och prova sig fram för att hitta sin egen nisch och prisnivå man är beredd att betala. Köper man begagnat till rätt pris har man oftast möjlighet att sälja det vidare och få tillbaks det mesta av pengarna.
 
Känns som exakt samma diskussion i två parallella trådar. Läs i den andra "objektiv till A390"-tråden också. Vill inte skriva samma sak två gånger... Blev lite förvirrat ;-)


/Mats
 
Då ska jag lägga till bara det här inlägget i tråden :)

Som redan sagts behövs det teleobjektiv vid konsertfotografering, åtminstone så länge man inte får möjlighet att sitta allra längst fram. Sony 85/2,8 är ett bra och mycket ekonomiskt alternativ - 1.700 kr på Cyberphoto. Men även detta kan ibland vara väl kort. Ett mindre känt men synnerligen intressant alternativ/komplement är ett Minolta AF 135/2,8. Begagnatpriset kan röra sig om 3.000 kr eller så. I väldigt fint skick kan man kanske få betala ännu mer, men å andra sidan kan det ev. gå att hitta något för runt 2.500 kr (men då då får man extra noga se upp med skicket).

Jämfört med 70-200/2,8-objektiven så väger det mindre än en tredjedel eller en fjärdedel av dessa, och är dessutom väldigt litet och kompakt. Mycket lättare att ha med sig. Har ett själv, och mitt ex. lär aldrig komma att hamna i någon säljannons så länge jag är i livet ...

De flesta tycks vara av ungefär samma uppfattning, så det är inte särskilt ofta man hittar något av dessa AF 135/2,8 till salu. Men förr eller senare kommer något att dyka upp, även om det mycket väl kan ta något år (ifall man är en erfaren begagnat-jägare så går det förstås fortare).


Bör väl till sist nämna även det verkliga dräparobjektivet. Syftar förstås på Zeiss/Sony AF 135/1,8. Ligger i kategorin "Det bästa objektiv som någonsin har producerats av någon tillverkare överhuvudtaget" (åtminstone för allmänt bruk). I stort sett det enda där man vågar att använda max-bländare (1:1,8) i nära nog alla sammanhang. Till skillnad från praktiskt taget alla andra objektiv på marknaden så tappar det bara obetydligt med kontrast och skärpa vid full öppning. I själva verket är det ganska få objektiv som klår detta ens om man bländar ner dem till 1:8,0 ...

Nypriset ligger någonstans mellan 15 och 17 papp. Vilket faktiskt är extremt BILLIGT för ett sådant här objektiv(!) Skulle mycket väl ha kunnat kosta 50-60.000 kr, vilket Canons och Nikons närmaste motsvarigheter gör (trots att de inte är lika bra) ...
.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.