Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivfråga till Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

johanlidman

Aktiv medlem
Hejsan,
jag har en Nikon D40 med standard objektiv.

Jag är på jakt efter ett teleobjektiv för att kunna zomma på längre avstånd och ett makroobjektiv så nu kommer min fråga:
Min Nikon D40 har ingen inbyggd motor utan det måste sitta i objektivet, hur ser jag att objektivet jag ska köpa har en inbyggd motor?.

Har ni tips på två objektiv som skulle passa mig så skriv gärna lite råd och tips om objektiv här i tråden.. :D

Hälsningar
Johan Lidman
 
Nikons heter AF-S, Sigmas HSM o Tamron har väl ingen benämning vad jag vet. Kolla www.cyberphoto.se där kan du kryssa i att du vill ha objektiv med just inbyggd motor så listas bara dessa.
 
Nikons heter AF-S, Sigmas HSM o Tamron har väl ingen benämning vad jag vet. Kolla www.cyberphoto.se där kan du kryssa i att du vill ha objektiv med just inbyggd motor så listas bara dessa.

Tack för tipset.Har någon lite tips på olika objektiv till min Nikon D40 i hyfsad prisklass?, jag vill ha något som jag kan zooma in på avstånd (teleobjektiv) och ett som jag kan ta hyfsade makrobilder med.

Vad för olika filter har ni förresten till era kameror och vad för effekter får ni?, jag har sett en massa oliak filter och förstår inte riktigt vad alla är till för.
Hälsningar Johan
 
Ett hyggligt teleobjektiv är Nikon 55-200 VR, som har bildstabilisering och bra optiska prestanda för pengarna. Makro blir litet dyrare, men alla makroobjektiv (titta in hos cyberphoto enligt länken ovan, och glöm inte att kryssa i "inbyggd motor") är bra.

Beträffande filter, tycker jag du kan glömma de flesta utom polfilter. Filter användes inte så ofta; det mesta jobbet görs i bildbehandling nuförtiden. Ett UV-filter används ofta för att skydda frontlinsen, inget annat.

Per.
 
Ett hyggligt teleobjektiv är Nikon 55-200 VR, som har bildstabilisering och bra optiska prestanda för pengarna. Makro blir litet dyrare, men alla makroobjektiv (titta in hos cyberphoto enligt länken ovan, och glöm inte att kryssa i "inbyggd motor") är bra.

Beträffande filter, tycker jag du kan glömma de flesta utom polfilter. Filter användes inte så ofta; det mesta jobbet görs i bildbehandling nuförtiden. Ett UV-filter används ofta för att skydda frontlinsen, inget annat.

Per.

Tack för tipset både på objektiv och filter, jag har kikat lite olika märken av 55-200 objektiv till min D40.
Hälsningar JOhan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.