Annons

Objektivfråga Leica M8

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFridsjo

Medlem
Hej!

Passar äldre optik från Lecia på nyare hus som M8:a?

Är det något man missar om man kör med objektiv som saknar 6-bitkodning?

Vad innebär denna 6-bitkodning?

Tacksam för svar!

I stort sett alla gamla Leica mätsökarobjektiv passar på M8. Både de med M-bajonett och de äldre med M39 gänga med adapter.

Det finns en lista med de objektiv som inte passar. Det är främst gamla extremare vidvinklar vars bakdel sticker in för långt in i kamerahuset och skadar kameran. Även kolapsbara objektiv kan vara problematiska, efterom man inte kan skjuta in dem när de är monterade på huset.

6-bit-kodning är en binär kod på bajonetten som säger till kameran vilket objektiv det är. På objektivet sitter sex prickar som är målade svart eller vitt och på kameran sitter det sex fotodioder som känner av om pricken är ljus eller mörk. I kameran finns en tabell med de märkta objektiven. När kameran vet vilket objektiv som används så anges det i EXIF-data samt bilden bearbetas mot vinjettering och färgförskjutning i ytterkanterna. Detta görs även på RAW-filerna.

Finns en komplett lista i manualen:

• Cannot be used:

- Hologon 15mm f/8

- Summicron 50mm f/2 with close up

- Elmar 90mm f/4 with retractable tube
(manufactured from 1954-1968)

- Some examples of the Summilux-M 35 mm f/1.4
(not aspherical, manufactured from 1961-1995,
Made in Canada) cannot be attached to the LEICA M8
or will not focus to infinity. Leica Customer Service
can modify these lenses so that they can be used
on the LEICA M8

• Can be used, but risks damaging the camera

Lenses with a retractable tube can only be used
with their tubes extended, i.e. their tubes must
never be retracted into the LEICA M8.2.

• Can be used but are excluded from exposure
metering

- Super-Angulon-M 21 mm f/4

- Super-Angulon-M 21 mm f/3.4

- Elmarit-M 28 mm f/2.8 with serial nos.
earlier than 2 314 921.

- Some examples of the Summilux-M 35 mm f/1.4
(not aspherical, manufactured from 1961-1995,
Made in Canada) cannot be attached to the LEICA M8
or will not focus to infinity. Leica Customer Service
can modify these lenses so that they can be used
on the LEICA M8
Detta finner jag högintressant! Jag misstänker att det är samma elände som gjorde att det Voigtländer 35/1,4 (som jag väl köpte av dig?) inte nådde fokus på oändligt med M8. Jag skulle tro att det beror på att man vid konstruktion av objektiven räknat med att den sfäriska aberrationen i kombination med filmens (de konstruerades ju för film) tjocklek skulle trolla bort problemet, och att man därför beslöt sig för att kompromissa en aning.
Tyvärr avslöjar nämligen den digitala sensorn allehandla aberrationer mycket tydligare än film, eftersom det plan som bilden projiceras på verkligen är 100% plant och saknar "effektiv tjocklek".

-----------------------------------

Men i allmänhet passar nästan alla M-objektiv på en M8, rent fysiskt. Om du vill undvika fokusproblem så tror jag du ska välja moderna objektiv i första hand, i alla fall när det gäller de allra ljusstarkaste modellerna.

Kodningen gör att man kan slippa problem med "cyan shift", som beror på den flacka infallsvinkel som ljuset får mot sensorn med en del objektiv, och som orsakar färgknas utåt kanterna på grund av det UV/IR-filter man bör montera frampå objektivet med M8. Kameran har nämligen inget IR-filter framför sensorn, vilket gör att till exempel svarta textilier blir lila i varmt ljus om man inte sätter nämnda filter framför objektivet. Men filtret ger istället på grund av sin tjocklek en annan färg i hörnen av bilden, vilket blir värre ju vidvinkligare objektivet är.

Detta finner jag högintressant! Jag misstänker att det är samma elände som gjorde att det Voigtländer 35/1,4 (som jag väl köpte av dig?) inte nådde fokus på oändligt med M8. Jag skulle tro att det beror på att man vid konstruktion av objektiven räknat med att den sfäriska aberrationen i kombination med filmens (de konstruerades ju för film) tjocklek skulle trolla bort problemet, och att man därför beslöt sig för att kompromissa en aning.
Tyvärr avslöjar nämligen den digitala sensorn allehandla aberrationer mycket tydligare än film, eftersom det plan som bilden projiceras på verkligen är 100% plant och saknar "effektiv tjocklek".

Jag tror inte att det är samma som för CV objektivet (som du köpte av mig ;)

Jag har faktiskt ägt just en 35 från leica som omnämns i manualen och försökt använda det på en M8a (Köpte det på schönherrs, och dom sa minsann inget om att det inte passade på M8an, men det är en annan historia.)

Men det som gör att vissa exemplar av just det objektivet inte passar är att när man fokuserar på oändligheten så tar det fysiskt stopp. Objektivets bakersta fläns tar emot inne i kamerahuset. Man kan fila ner flänsen då funkar det. På M9an så är det 1mm mer plats i huset så på den funkar det som det ska.

Att tänka på är dock att det inte längre går att göra modifieringen i fabrik, det finns inte reservdelar längre så den går inte att koda heller. Fabriken vill inte göra den aktuella modifieringen av flänsen heller ifall att något skulle pajja på vägen. Så det blir till att dremla själv.

Dock så gäller det inte alla exemplar av denna glugg, vissa passar andra inte, man måste prova sig fram med varje exemplar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar