Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektivförslag

Produkter
(logga in för att koppla)

bmode

Medlem
Tjena !

Det är såhär att jag i dagsläget har en Nikon D40, en amatörkamera iomed att jag själv är amatör. Har fotograferat i ca 14mån med D40 och känner att jag måste byta upp mig i kamera för att kunna utvecklas som fotograf. Har testat olika kameror och tänkte från början gå upp från D40 till D300. Dock kände jag att jag kanske inte bör ta så stort kliv så jag har efter mkt genomtänkande bestämt
mig för att börja med d5000 först.

Min fråga är som sagt som topic lyder... Jag behöver ett bra objektiv till min nästkommande D5000.
Jag fotar både porträtt och landskap, men med fördel porträtt.
Jag skulle vilja få med så mycket detaljer som möjligt med det nya objektivet och priset skall ha
en maxkostnad på ca 3000-3500 :)

Mvh Brian

När du köper din D5000 (eller kanske D3100?) Så får du ju till ett Kitobjektiv på 18 - ??mm och 18mm tycker jag funkar till landskap.
Jag skulle köpt ett 35 1.8 eller ett 50 1.4 om 35 är för kort

Om du är sugen på en D5000 kanske du skulle passa på att shoppa en D90 nu när den finns till bra pris. Siba säljer den för 6990 med ett 18-55 VR och även MediaMarkt med sin prisgaranti släpper den för det enligt den säljaren jag pratade med på lunchen.
Har inte helt koll på priset på D5000 men ligger inte det på runt 6000 med 18-55 objektivet.

Är en amatör själv men upplever att min D90 är något bättre än den D5000 jag har provat. Speciellt i funktionalitet...

Har du D90 kan du köpa 50/1.8 som är ett riktigt underbart objektiv och fungerar bra att ta porträtt med. Även annat men man får använda fötterna till zoom då 50 mm kan vara lite mycket för familjebilder kring matborden.

Kan du tänka dig att lägga 3000-3500 på objektiv och har D90 istället så kan du hitta
50/1.8 för 1290kr
55-200 VR för 2490 kr.
Detta blir iof 3800 kr och något över din budget men du har en bra uppsättning med normalzoom och zoom och ett underbart fast objektiv.

Köper du D5000 så får du byta ut 50/1.8 till 35/1.8 och den kostar 2000 kr.

Får du tag på en D90 för 6990 så tror jag det är ett bra val!

Är själv bara en glad ammatör och kan inte så mycket... vet bara att jag är riktigt nöjd med min D90 och att 50/1.8 inte har lämnat min kamera på snart 1 månad sen det införskaffades...

oj, tacksam för sjukt bra svar !! :)

Pratade dock med en kille på expert och valet stod just mellan D90 och D5000.
Fördelen med D90 var ju att alla de äldre objektiven passade till den
och fördelen med D5000 var att Filmningen var i HD upplösning jämfört med D90. Åandra sidan väljer jag inte kameran för att kunna filma men det är betydligt roligare att KUNNA filma i HD när man väl filmar.

Är det någon annan skillnad mellan D90 och D5000 förutom det eller har jag missat något? Undrar även om det är smartare att köpa D3100 ist för någon av de åvanstående ?

Mvh

Filma

oj, tacksam för sjukt bra svar !! :)

Pratade dock med en kille på expert och valet stod just mellan D90 och D5000.
Fördelen med D90 var ju att alla de äldre objektiven passade till den
och fördelen med D5000 var att Filmningen var i HD upplösning jämfört med D90. Åandra sidan väljer jag inte kameran för att kunna filma men det är betydligt roligare att KUNNA filma i HD när man väl filmar.

Är det någon annan skillnad mellan D90 och D5000 förutom det eller har jag missat något? Undrar även om det är smartare att köpa D3100 ist för någon av de åvanstående ?

Mvh

Att filma i HD kräver ju sedan en ny snabb dator, ett filmredigeringsprogram för HD samt en HD-upplöst skärm och ev. HDupplöst TV/projektor om det ska vara roligt och någon mening. Men det kanske du har redan?!

Vad har du för objektiv i dagsläget?

I dagsläget spelar det egentligen ingen roll ifall jag väljer d90 som stödjer äldre objektiv då jag ändå bara har D40's orginal 18-55mm objektiv, samt ett Sigma 18-200 f/3,5-6,3 DC.
Det fotar rätt bra, men byter jag kamera så vill jag nog byta objektivet med :) .

Att filma i HD kräver ju sedan en ny snabb dator, ett filmredigeringsprogram för HD samt en HD-upplöst skärm och ev. HDupplöst TV/projektor om det ska vara roligt och någon mening. Men det kanske du har redan?!

Det är faktiskt riktigt sant, i dagsläget har jag en Macbook Pro 2.53 Ghz core2duo med 4Gb 1067Mhz DDR3, en full HD tv och iMovie i macen som jag tror borde klara det! så det ska väl iaf hålla ett tag till. Just nu så är jag mer intresserad av att fota, men visst kommer väl filmintresset också att växa om man har en smidig och fin kamera.

Och därför undrade jag bara om det var det enda som skiljer D90 från D5000, för att om fallet skulle vara så, så blir valet en D5000 :)

Senast ändrad:
Har svårt att förstå varför man fokuserar så mycket på filmning när man tittar på systemkamera. Tycker inte om att filma med den utan då tar jag fram filmkameran eller mobilen!

Tekniska data i all ära men som en glad amatör gillar jag ett par fördelar som D90 har i handhavande...

1. Lilla displayen på toppen. Använder alltid den för att få info om vad jag har för inställningar.
2. 2 rullhjul... perfekt när man vill labborera med slutare o bländare och inte har en aning om vad man gör...
3. Fn knappen (såg inte den på D5000 men kan finnas), en knapptryckning och sen väljer jag mellan 1 fokuspunkt eller flera.
4. Kan använda 50/1.8. Älskar det objektivet för att ta bilder på mina barn och för dom pengarna är det oslagbart. Sen är det ett otroligt snyggt objektiv att ha på kameran ;-)

Man ska inte fokusera på teknisk data som amatör! Eller lita på försäljare.
Ta det som känns bäst och som passar budget!
Betalar du mer än du vill lägga kommer du ändå inte bli lycklig med din kamera utan tänka på hur dyr den var...
Båda tar faktiskt bra bilder. Finns bättre kameror men det gör det alltid...

Med risk för att något kanske blir upprepat så bara klipper jag från ett annat inlägg jag skrev på ett annat forum.

D90 har:
* Bättre sökare
* Bättre skärm
* Snabbare seribildstagning (och även ett konfigurerbart lågfartsläge)
* Inbyggd AF-motor (du kan skaffa AF 50/1.8 för porträtt)
* Dubbla inmatningshjul (och några fler knappar)
* Kan fjärrstyra externa blixtar med inbyggda blixten.
* Topp-LCD

D5000 har
* Vinklingsbar (men mindre och mer lögupplöst) skärm.

Kort sagt är D90 en trelivgare kamera att använda, IMO.

Och inte minst har D90 en mycket bättre optisk sökare, vilket imho är den kanske viktigaste skillnaden för den som tänker ha kameran till att fotografera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar