Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektivets gränser?

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Ok, detta är kanske för människor som är duktiga på optik en mycket basic fråga men jag kan inte låta bli att ställa frågan. Hur bra kan ett objektiv egentligen bli? Det finns t ex. ett objektiv hos Canon som ligger på 1200/5,6. är det ens teoretiskt möjligt att skapa ett objektiv som 1200/1,0? Och isåfall varför gör man inte det? Och om det går, varför gör man inte det?

Jo, visst är det kanske en konstig fråga, men varför gå runt och vara nyfiken?

/Lasse
 
Visst går det, men frontlinsen skulle behöva vara typ 1.2m i diameter, eller så. Vad pjäsen skulle väga och kosta vågar jag inte ens tänka på.

Finns det ett användningsområde och man är villig att betala för det så...
 
för att det objektivet skulle bli enormt.. eftersom bländarens diameter anges i f/8 (alltså brännvidden delat på åtta) så skull diametern på bländaren på ett 1200 vara just 1200mm.

och btw, om det var ett aprilskämt så var det riktigt lamt :)
 
Teleskop för astronomiska observationer är väl något åt det där hållet, eller värre kan tänkas. Det handlar nog bara om kostnad, och att det blir vansinnigt stora saker när man ska ha både lång brännvidd och stor ljusstyrka. Ingen idé för en vanlig kamera liksom.
 
Man använder ju ofta spegelteknologi för att konstruera teleskop för astronomiska observationer. De saknar lins men har istället en spegel, som är lättare och billigare att tillverka. Med s k smith-cassegrain- eller maksutov-cassegrainteleskop kan man även komprimera längden på instrumentet genom att ljuset så att säga går fram och tillbaka i teleskoptuben. För astronomer är heller inte brännvidden det viktigaste (förutom för planetobservationer) utan det är just ljusinsläppet som är det centrala. De "vanliga" teleskopen för konsumentmarknaden har speglar upp till 16" i diameter och kostar då under 100000. Ett teleskop med traditionell linsteknologi skulle bli ofantligt dyrt, förmodligen miljonen och mer, och dessutom väga väldigt mycket.
Här är ett exempel på ett 14" maksutov-cassegrainteleskop.
 
Senast ändrad:
Om man bara håller sig till linsteknologi, vad är det "värsta" man har konstruerat då?

/L
 
precis vad jag undrade, den enda jag känner till, som är av den kalibern...

Nån som vet nån värre?

/L
 
Tack förresten, David och ni andra. intressanta inlägg som upplyste mig om något jag inte hade en aning om.

/L
 
Storleken har betydelse ...

Något som inte har framkommit i denna tråd är svårigheterna med luftföroreningar när du fotograferar med extrema brännvidder.

Om du fotograferar en trana på 1000 meters avstånd så finns det många partiklar i luften som sänker kvaliten på fotot.

Allt har sin begransning / Jan-Olof
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.