Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektivet stör blixten

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett alternativ är att använda kabel mellan kamera och blixt. Ett annat är att använda en slavtändare på den externa blixten. För att då tända den kan Du utnyttja kamerans inbyggda blixt om Du vinklar ljuset med något reflekterande. Kabel är dock att föredra.

Kabel säger du :)! Vart hittar man en sån? Ska jag då sätta blixten på ett stativ va?

D700 vet jag inte, men D7000 och D7100 har CLS, dvs de kan styra externa blixtar trådlöst. Men tänk på att även blixten måste stödja CLS, en SB-400 till exemplel gör det inte.

Alla Nikons Digitala systemkameror med inbygd blixt från D100, D70 och framåt har den möjligheten … (kanske med reservation för vissa tidiga instegsmodeller D40 och liknande, där jag är osäker) …
Nikons topmodeller (D1-D2-D3-D4) saknar inbyggd blixt.

Nikons Coolpix kamerror A och P7700 har också stöd för CLS.

Av Nikons externa blixtar saknar SB400 den möjligheten helt och hållet. SB600 kan inte vara masterblixt, men kan vara remoteblixt. SB800, SB900 och SB700 och SB910 fungerar både som master och remote.

Dessutom finns det många icke Nikon blixtar som stöder Nikons CLS-system. (De är ofta billigare)

/jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar