Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
objektivet stör blixten
- Trådstartare lovgronlund
- Start datum
iSolen.se
Guest
Jag hade samma problem när jag köpte mitt 10-20 till min d3100, köpte en extern blixt som var tänkte till porträtt men den funkade kanon till 10-20 också ! Blixten jag köpte heter Nissin di466, kostar kringa 1000 lappen, men har en räckvidd upp till 105mm. Hoppas allt löser sig !
105mm? Ju längre brännvidden är desto mindre bildvinkel och då täcker förstås blixten lättare hela bilden.
Problemet är i vidvinkeländen, blixtar täcker normalt inte ut 10mm (även om blixten inte skyms av objektivet)
rtobon
Medlem
105mm? Ju längre brännvidden är desto mindre bildvinkel och då täcker förstås blixten lättare hela bilden.
Problemet är i vidvinkeländen, blixtar täcker normalt inte ut 10mm (även om blixten inte skyms av objektivet)
Jag tog bara infon från vad som stod på blixten, vet bara att den funkar hur bra som helst till det objektivet. Kan posta en bild senare ikväll. Är inte jätte hajp på just blixtar
digitell
Aktiv medlem
Om trådskaparen är kvar så vill jag visa henne ett verkligen bra aggregat. Beteckningen är PE-387S och märkt National. Köpte mitt på Tradera för 35:- Ansluts till kameran via nikonkabel SC-17. Använder manuell inställning, stativ och 2 sekunders självutlösare.
Bifogade bilder visar blixten och en dam i ett fönster. Den senare bilden "kräver" manuella inställningar och kabel så att ljuset kommer lite från sidan.
Bifogade bilder visar blixten och en dam i ett fönster. Den senare bilden "kräver" manuella inställningar och kabel så att ljuset kommer lite från sidan.
Bilagor
iSolen.se
Guest
Jag tog bara infon från vad som stod på blixten, vet bara att den funkar hur bra som helst till det objektivet. Kan posta en bild senare ikväll. Är inte jätte hajp på just blixtar
Läsfel? Räckvidden kan knappast vara 105mm brännvidd eller 105mm avstånd, 105mm är ju bara 10.5cm.
Kiboko
Aktiv medlem
Tack Digitell! Imponerad över att ni är så hjälpsamma här!
Nu har jag inte mycket att tillföra, då andra redan givit dig många goda råd. Men min uppfattning av detta forum är att det mycket, extremt sällan förekommer hårda ord mot andra skribenter eller trådskapare … Vet inte om det är medlemmarna i forumet eller moderatorn. Tror det är medlemmarna .
Angående råd. Blixten på kameran klarar inte mycket, så småningom är det nödvändigt att investera i en extern blixt …
/jonas
unoengborg
Aktiv medlem
Man kan väl använda objektivet utan blixt? Sen såg jag ett tips för att "rikta" en inbyggd blixt med en bit stanniolpapper/aluminiumfolie som man placerar/håller under blixten. Då slår den mer uppåt, och objektivets skugga försvinner.
Kan man rikta upp ljuset så att det studsar mot taket eller någon vit eller neutralt gråfärgad vägg, blir ju ljuset mycket mjukare och finare. Egentligen kunde nog vara ide att använda en sådan lösning även i de fall TS använder objektiv som inte skuggar blixten. Blixt rakt på blir sällan eller aldrig bra, bäst är naturligtvis att skaffa ljusstark extern blixt som ger bra ljus även om det är högt till taket
Blixtarna på kamerorna sitter där väl mest som en nödlösning och för att man ska kunna skriva att det finns inbyggd blixt i reklamen.
digitell
Aktiv medlem
Jag hoppas att Ni inte misstycker om jag lägger in en ny sommarbild, den tidigare var tagen i vintras.
Bilderna visar: utan blixt - med blixt på kameran - med kabel mellan kamera och blixt
Bilderna visar: utan blixt - med blixt på kameran - med kabel mellan kamera och blixt
Bilagor
skog1s
Aktiv medlem
Sigma 10-20mm är såpass vidvinkligt att den skuggar den inbyggda blixten även utan motljusskydd. Inte ens en SB-400 tror jag är hög nog för att nå över den, men en SB-600 eller högre borde gå bra.
Jodå SB-400 fixar det. Sen kan man ju vinkla sb-400 neråt/uppåt med (ej sidleds) med. Köpte min SB-400 för 450kr här på fotosidan, och är väldigt glad för den. mest för att den inte är så hög/stor och laddas fort. Min SB-900 är mest på hemma, SB-400 är den "som följer med"
Rommel
Avslutat medlemskap
Jag hoppas att Ni inte misstycker om jag lägger in en ny sommarbild, den tidigare var tagen i vintras.
Är den bilden tagen med 10mm?
rtobon
Medlem
Läsfel? Räckvidden kan knappast vara 105mm brännvidd eller 105mm avstånd, 105mm är ju bara 10.5cm.
Läsfel har jag inte, men på baksidan står det "powerzoom 24-105mm" sen vet du nog det bättre än mig vad som menas. Men läsfel ska du inte behöva fråga mig om jag har.
iSolen.se
Guest
Läsfel har jag inte, men på baksidan står det "powerzoom 24-105mm" sen vet du nog det bättre än mig vad som menas. Men läsfel ska du inte behöva fråga mig om jag har.
Nej jag menar inte att du har läsfel, möjligen läst/tolkat fel. Inget personligt alls avsågs.
24-105mm syftar på att smalaste ljusstrålen är motsvarande 105mm, dvs rätt smalt. Det betyder att om du sätter på ett 200mm objektiv kommer det funka utmärkt eftersom ljusstrålen för 105mm är bredare än bildvinkeln för 200mm. Dvs i teleänden spelar det inte så stor roll, det kommer funka,
24-105mm betyder också att vidaste ljusstrålen är för motsvarande 24mm. Så kör du ett 20mmobjektiv kommer du få mörka hörn. Kör du på 10mm kommer du få ännu mörkare hörn, kanske tom svarta.
rtobon
Medlem
Nej jag menar inte att du har läsfel, möjligen läst/tolkat fel.
24-105mm syftar på att smalaste ljusstrålen är motsvarande 105mm, dvs rätt smalt. Det betyder att om du sätter på ett 200mm objektiv kommer det funka utmärkt eftersom ljusstrålen för 105mm är bredare än bildvinkeln för 200mm. Dvs i teleänden spelar det inte så stor roll, det kommer funka,
24-105mm betyder också att vidaste ljusstrålen är för motsvarande 24mm. Så kör du ett 20mmobjektiv kommer du få mörka hörn. Kör du på 10mm kommer du få ännu mörkare hörn, kanske tom svarta.
Ok tack för svaret ! För i manualen står det att den funkar för 16mm vidvinkel, är det konstigt på manualen eller vad menas med det ?
iSolen.se
Guest
Ok tack för svaret ! För i manualen står det att den funkar för 16mm vidvinkel, är det konstigt på manualen eller vad menas med det ?
Det sitter säkert en diffuser som du kan fälla för. Då får man lite vidare vinkel men det är ju inte "äkta" bildvinkel. Funkar men blixten blir (mycket) svagare.
Jag har det på mina.
rtobon
Medlem
Det sitter säkert en diffuser som du kan fälle för. Då får man lite vidare vinkel men det är ju inte "äkta" bildvinkel. Funkar men blixten blir (mycket) svagare.
Oo okey ! Har använt blixten med mitt vidvinkel o det har funkat bra, men har en omni bouncer på också, kan det göra att strålen kommer ut mer o "tar bort" de svarta hörnen?
digitell
Aktiv medlem
Är den bilden tagen med 10mm?
Nej, det är den inte. Vad jag vill visa är hur mycket bättre blixtbilder blir om man kan använda från sidan kommande ljus och det gäller oavsett brännvidd. Och man undviker exempelvis TS problem.
iSolen.se
Guest
Oo okey ! Har använt blixten med mitt vidvinkel o det har funkat bra, men har en omni bouncer på också, kan det göra att strålen kommer ut mer o "tar bort" de svarta hörnen?
(F-sen vad du svarar snabbt, hinner ju inte korrigera mina fel.)
En omnibouncer är kanon! Den sprider ljuset ännu mer än en vanlig skivdiffuser. På bekostnad av ljusstyrka förstås.
rtobon
Medlem
(F-sen vad du svarar snabbt, hinner ju inte korrigera mina fel.)
En omnibouncer är kanon! Den sprider ljuset ännu mer än en vanlig skivdiffuser. På bekostnad av ljusstyka förstås.
Haha! Ber om ursäkt om det ! Ja då förstår jag varför jag inte får några direkta hörn ! Som sagt, är inte jätte hajp på blixtar. Köpte den mer för porträtt foto o då köpte jag en bouncer också.
rtobon
Medlem
Om Du har blixten monterad på kameran och vill ta fina porträtt så bör Du kanske ändra ljussättningen.
Jag är övertygad om att bilderna blir betydligt bättre om Du belyser "snett-uppifrån" och från sidan. Möt gärna ljuset på andra sidan med en reflexskärm.
Tack så mycket för infon ! Brukar köra på 45° eller 60°, men hur gör jag för att få det från sidan då den inte är vridbar :/?
digitell
Aktiv medlem
Tack så mycket för infon ! Brukar köra på 45° eller 60°, men hur gör jag för att få det från sidan då den inte är vridbar :/?
Ett alternativ är att använda kabel mellan kamera och blixt. Ett annat är att använda en slavtändare på den externa blixten. För att då tända den kan Du utnyttja kamerans inbyggda blixt om Du vinklar ljuset med något reflekterande. Kabel är dock att föredra.