Annons

objektivet stör blixten

Produkter
(logga in för att koppla)

lovgronlund

Medlem
Hej,

Har nyligen köpt ett nytt objektiv. En Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM. Det problem som har uppstått är att när jag har den till min Nikon D3100 når inte blixten fram utan verkar slå i objektivet. Detta gör att det lämnar en rund skugga i nedre delen av varje bild.

Som amatör vet jag inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Någon som har något tips?

Vore väldigt tacksam!

Hej,

Har nyligen köpt ett nytt objektiv. En Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM. Det problem som har uppstått är att när jag har den till min Nikon D3100 når inte blixten fram utan verkar slå i objektivet. Detta gör att det lämnar en rund skugga i nedre delen av varje bild.

Som amatör vet jag inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Någon som har något tips?

Vore väldigt tacksam!

Har du motljusskyddet på? Om ja, ta av det och kontrollera om det fortfarande kastar en skugga. Annars är enda alternativet att köra med extern blixt, för utlysningsvinkeln på den inbyggda kan du inte justera.

Har du motljusskyddet på? Om ja, ta av det och kontrollera om det fortfarande kastar en skugga. Annars är enda alternativet att köra med extern blixt, för utlysningsvinkeln på den inbyggda kan du inte justera.

Tack för snabbt svar! Det fungerar inte trots att skyddet är av. Det får antagligen bli en extern blixt.

Sigma 10-20mm är såpass vidvinkligt att den skuggar den inbyggda blixten även utan motljusskydd. Inte ens en SB-400 tror jag är hög nog för att nå över den, men en SB-600 eller högre borde gå bra.

Hej,

Vore väldigt tacksam!

Den inbyggda blixten täcker ändå inte så vidvinkligt.

Skaffa en extern blixt som sitter högre upp och som du kan diffusa så den täcker 10mm.

Det kan nog vara bra att tala om vilken fattning den har, alltså till vilka kameror den passar, i din annons.

Behåll kamera och objektiv. Köp en nikonkabel SC17 och en analog blixt med effektlägen. Kostnad c:a 350:- sammanlagt. Metz, National, Starblitz med flera går bra att använda. Kolla spänningen och att blixten verkligen har effektlägen om Du väljer annat fabrikat.

På nätet finns en lista över aggregat som har lägre spänning än c:a 10 volt, någon kan kanske ge Dig adressen.

Behåll kamera och objektiv. Köp en nikonkabel SC17 och en analog blixt med effektlägen. Kostnad c:a 350:- sammanlagt. Metz, National, Starblitz med flera går bra att använda. Kolla spänningen och att blixten verkligen har effektlägen om Du väljer annat fabrikat.

På nätet finns en lista över aggregat som har lägre spänning än c:a 10 volt, någon kan kanske ge Dig adressen.

Tack Digitell! Imponerad över att ni är så hjälpsamma här!

Här har du en blixt som passar enligt specen längst ner. Nissin brukar göra bra blixtar.
http://www.tradera.com/nissin-di466-for-nikon-ord-1498kr-rea-auktion_1414_175796298

Objektivet ska du absolut behålla. Du kan tex ställa in objektivet på 10 mm, bländare 8 och manuellt fokusera på ca 3 m så har du skärpa från ca 1,5 m till oändlighet. Bara och peka och trycka. Jag har ett liknande, ett Tamron 10-24, som uppriktigt sagt inte är något vidare i den långa delen av området men funkar bra i det korta området 10 -13 mm och särskilt kul är det med .hyperfokalavståndet inställt.

Man kan väl använda objektivet utan blixt? Sen såg jag ett tips för att "rikta" en inbyggd blixt med en bit stanniolpapper/aluminiumfolie som man placerar/håller under blixten. Då slår den mer uppåt, och objektivets skugga försvinner.

Det är samma fenomen på mitt 17-50 objektiv, dock endast på 17mm det händer från 18mm e de inga problem..
Lite störande, men naturens lagar enligt de på cyberphoto då jag ringde och fråga.
De e kanske inte meningen man ska ha blixt då man fotar med vidvinkel...

Den inbyggda blixten brukar ju normalt inte vara så värst användbar utom för möjligen upplättningsändamål, typ motljus eller liknande. Ska man fota seriöst med blixt behöver man en extern variant, minst en sådan man sätter i kamerans blixtsko.

Nu kanske jag inte fattade riktigt om det var en extern blixt eller den inbyggda blixten. Jag gillar att hitta lösningar med tejp och kartong hellre än att ständigt lösa problemen med plånboken. Är det en extern blixt så borde den gå att rikta uppåt. Rikta blixten rakt upp.

Klipp upp en mjölkkartong i botten och klipp till skåror och tejpa ihop kartongen så den går att trä på blixten, typ som ett rör.

Andra ändan av mjölkpaketet klipps upp och en av väggarna vinklas till och tejpas ihop, så hela rasket ser ut som ett periskop. Ljuset skall studsa mot den vinklade ytan, och ut genom öppningen framåt. Man kan behöva ta hjälp av fler mjölkpaket, eventuellt skarva, innan det blir bra. Jag tycker den nya typen av paket med skruvlock passar bäst. Man kan prova lite olika öppningar tills man gillar ljuset. Insidan kan sprayas med silverfärg eller kläs med folie om man vill lägga lite mer jobb. Själv kastar jag kartongerna efter varje tillfälle och gör ny nästa gång. Postens breda bruna pakettejp är billig och häftar bra. Tejpa inte på kameran då tejpen fäster lite för bra och det är jobbigt att gnugga bort lim från kameran.

Lösningen ser inget vidare ut och omgivningen kanske ser muntra ut, men funkar bättre än man tror. Jag erinrar mig köpe-lösningar i samma stil och även köpelösningar som klarar att rikta om den uppfällbara inbyggda blixten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar