Annons

objektivet kommer inte fram - vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotomicke23

Ny medlem
Hej,

Jag äger en stylus 300/400 digital, en liten olympus digitalkamera som jag fick i gåva för tre år sedan och knappt använt.

Nu har jag börjat ta lite bilder, men nu vill plötsligt inte kamerna starta i fotoläge, dvs när jag drar objektivskyddet åt sidan så kommer inte objektivet fram av sig själv.(vilket det ska)

Däremot går det bra att starta kamernas "quick view" läge, och titta på tidigare bilder jag tagit.
Någon som har något tips om vad som kan ha gått snett?
Kan det vara värt att lämna in för lagning, eller är det bara att köpa en ny digitalkamera som gäller?
mvh,
michael
 
Sånt som konstigt nog händer ibland.
Prova med att ta ut batteriet och sätta in det igen - det har fungerat ibland.
Se till att luckan verkligen är öppen hela vägen.. men det har du säkert gjort.

Kan kameran ha fått en smäll?

Kameror med den där lösningen; lucka som strömbrytare är ju lite vanskligt eftersom det lätt blir förslitningar eller skador från yttre påverkan.

Alt: ta med den till din lokala fotohandlare och se om de har ngn lösning.

Det var mina fem öre det.
 
tack för tipset. ja, jag var ner til en fotohandlare. den typen av konstruktion används inte lägre sa han, just pga svagheten med ´den dragbara luckan.

det skull kosta lika mycket att få den undersökt som att köpa en ny, så det får nog bli till att köpa en ny, om ingen annan kommer in med något mirakeltips.

någon som har tips på en bra och billig digitalkamera för "hobbybruk"?
 
Med hobbybruk menar du kanske semester & familjebilder?
Ta en titt på http://www.pricerunner.se.
Jag har inte jobbat på bra länge så jag har ingen större koll på enskilda produkter längre.
MEN tillverkare jag kan rekommendera är; KonicaMinolta, panasonic, canon. De har jag bra erfarenheter av.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.