Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivet har fastnat

Produkter
(logga in för att koppla)

JockeWWW

Ny medlem
Hej,
när jag testade mitt nya 85mm objektiv till min 1Ds Mark II märkte jag att det gick i trögt och när jag skulle ta bort det fem minuter senare satt det fast. Jag misstänker att det är knappen som ska lossa objektivet och pinnen som inte längre vill kommunicera.
Har ni några idéer på hur man kan få bort det? Eller om det är något annat som har gått fel?
Jag befinner mig i Kongo och därför ganska långt bort från en Canon-verkstad. Tack!

Går det först trögt och sen sitter fast brukar det vara en av skruvarna som håller den kromade ringen baktill på objektivet som har lossnat. När den gängar ur sig hoppar dess skalle in i en av de försänkningar som finns i kamerans bajonettring, för motsvarande skruvar där, och när den väl huggit tag där kommer man inte längre.

Tyvärr verkar det som om de flesta som råkar ut för detta problem får mer eller mindre låta verkstaden hugga bort objektivet som sitter på kameran. EF 50 mm f/1,8 tycks fastna förhållandevis ofta, men det kostar ju mindre än jobbet att få bort det. Ett 85 mm är ju lite dyrare, eller mycket dyrare om det är versionen med f/1,2.

Lär ju redan vara provat, men vid de två tillfällen som jag haft ett objektiv som fastnat så var det ena gången spegeln som trillat av och kilat fast, men lite skak och hålla kameran med baksidan mot backen fixade biffen. Andra gången var det som ovan en skruv som gängat ur lite, då var det samma metod men tvärt om, alltså med objektivet neråt och lite skak och milt våld som löste det.

Men om en skruv gängat ur ordentligt och kilat fast är det nog lite jobbigare...

Tack för svaren!

Jag tänkte inte ens på ett det kan vara skruvarna, men hur vanligt är det att få flera objektiv som beter sig likadant? Testade ett 50mm 1,4 strax innan och det gick lika trögt att få på som det som fastnade men det gick ju att få bort igen även om det var trögare än normalt. Därför trodde jag problemet låg i kamerahuset.
Hur stor är risken att man har sönder kamerahuset när man tar i lite extra? Jag har redan försökt men det verkar sitta som berget.

Lite tråkigt att det är objektivet jag använder minst som fastnar, hade det varit 16-35 hade jag varit ganska nöjd. Och kört de andra på back-up kameran, en 20D vars slutare borde klappa ihop vilken dag som helst nu...

Tack för svaren!

Jag tänkte inte ens på ett det kan vara skruvarna, men hur vanligt är det att få flera objektiv som beter sig likadant? Testade ett 50mm 1,4 strax innan och det gick lika trögt att få på som det som fastnade men det gick ju att få bort igen även om det var trögare än normalt. Därför trodde jag problemet låg i kamerahuset.
Hur stor är risken att man har sönder kamerahuset när man tar i lite extra? Jag har redan försökt men det verkar sitta som berget.

Lite tråkigt att det är objektivet jag använder minst som fastnar, hade det varit 16-35 hade jag varit ganska nöjd. Och kört de andra på back-up kameran, en 20D vars slutare borde klappa ihop vilken dag som helst nu...

Jag skulle ha kört 20d tills den klappar ihop och invänta verkstaden.

Om alla objektiv går trögt kan det ju lika gärna vara en skruv i kamerahuset som krupit ut. Objektivet går inte trögt att sätta dit bara för att frigöringsknappen på kameran inte påverkar låsstiftet, om det nu hade varit det som var problemet. Normalt sett har man ju aldrig frigöringsknappen intryckt när man monterar objektivet, men det går inte trögt för det. Vill minnas att Canon dessutom avråder från att hålla knappen inne vid montering, då det i så fall finns risk att låsstiftet inte låser fast objektivet ordentligt.

Om alla objektiv går trögt kan det ju lika gärna vara en skruv i kamerahuset som krupit ut. Objektivet går inte trögt att sätta dit bara för att frigöringsknappen på kameran inte påverkar låsstiftet, om det nu hade varit det som var problemet. Normalt sett har man ju aldrig frigöringsknappen intryckt när man monterar objektivet, men det går inte trögt för det. Vill minnas att Canon dessutom avråder från att hålla knappen inne vid montering, då det i så fall finns risk att låsstiftet inte låser fast objektivet ordentligt.

Efter att jag gav upp i någon dag tänkte jag att det kanske kan vara bra att titta på det igen eftersom andra har fått bort sina objektiv när det fastnat. Och det gick vägen. På första försöket, och inte alls med den kraft jag använt tidigare. Ruckade lite och drog utåt så lossnade det. Verkar inte vara några skruvar som hoppat ut, varken på objektiv eller hus. Dessutom funkar pinnen som låser fast objektivet helt som det ska. Jag undrar vad som hände - går det överhuvudtaget att skruva på ett objektiv så fel att det fastnar utan att det är något mekaniskt fel?
Hur som helst - tack för alla bra svar och tips! Nu kan jag lägga tillbaka den gamla 20D:n i väskan igen.

Eos 60d

Jag har en EOS 60D där objektivet fastnat (EF 50MM 1.8 II) - går ej att få loss.
”Spärrknappen ” går att trycka in och fungerar, sedan går objektivet att vänstervridas ca 2-3 cm men sen är det stopp.

Finns det något trix att få loss det eller måste jag skicka in det för borttagning.

Nån som har ett tips!

Jag har en EOS 60D där objektivet fastnat (EF 50MM 1.8 II) - går ej att få loss.
”Spärrknappen ” går att trycka in och fungerar, sedan går objektivet att vänstervridas ca 2-3 cm men sen är det stopp.

Finns det något trix att få loss det eller måste jag skicka in det för borttagning.

Nån som har ett tips!

Precis som ovanstående. Prova först om det är en av skruvarna på objektivet som har hoppat ut, genom att vända kameran med objektivet neråt och prova att ta bort. Man kan med milt våld få objektivet att komma lite längre fram genom att dra lite i det rakt framåt när man försöker ta loss det, så att fjädrarna i fattningen trycks ihop. Det finns knappt en halv millimeter att ge där. .

Om det inte är en skruv på objektivet, utan på kamerahuset, så peka objektivet uppåt och försök samma grej.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar