Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivet glappar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nyligen införskaffat ett helt nytt Nikon objektiv Nikkor 70-200 F/2,8G ED AF-S VR II som jag använder ihop med min D300s på ett ett ben stativ. Så klart är det det tunga objektivet som står på stativet för att inte förstöra objektivfästet på kamera huset.
Jag använder det systemet mest för att fota idrott.
När jag monterar objektivet är jag ganska försiktig. Då, som vanligt, sätter jag det i kamerans bajonettfattningen för att sedan roterar objektivet tills objektivlås gör ett klick. Jag är ganska nog också att hålla både kamera huset och objektivet för att inte förstöra objektivfästet - Objektivet är ju ganska tungt!
När jag fotar med objektivet på stativ, har jag märkt att objektivet glappar lite grand när jag håller och vrider kamerahuset. Däremot käns det som att det är inte lika mycket glapp när jag håller objektivet i handen istället. Den där "rotational play" som det heter på engelska är inte så stort och objektivet funkar som det ska: autofocus, vr, blandare och CPU kontakt störs inte. Det är alltså inget perpendikulärt glapp (till sensorns plan).
Jag har testat med andra mindre objektiv som jag har som en 18-200 mm F/3,5-5,6G ED-IF AF-S VR DX, 70-300 F/4,5-5,6G ED-IF AF-S eller 12-24 mm f/4G ED-IF AF-S DX och visst käns det inte som att de glappar lika mycket men om man vrider dem hårdare glappar dem också lite.

Jag var lite orolig och därför tog jag min utrustning till Nikon Sverige i Solna, där jag fick träffa en tekniker som tittade närmare på objektivet och kameran. För honom var det helt normalt och var det ingeting at bryr sig om. Eftersom objektivet är så tungt då är det inte konstigt att vridglappet märks mer, men så länge det är ingett perpendikulärt glapp som skulle kunna störa autofocus är det ok.
Samtidigt har läst en del diskussioner i olika forum kring det glappet och det verkar vara hellt vanligt med många kamerahus (D3, D700, D200 ovd.) och det märks mer med tyngre optik.
Min fråga är varför finns det då ett sånt litet vridglapp? Är det så att Nikon har beräknat det under designen av objektivet för att kunna antera t.ex metall utvidgning? Jag mycket nyfiken.

Tack för upplysningen

Emmanuel
 
Det glappar även på mitt Canonsystem.. jag tycker det känns helt normalt.
ett glapp på kanske en millimeter eller nåt sånt.

Inga konstigheter :)
 
Det är väl inte så konstigt egentligen. Låsningen består ju av en liten stålpinne i kamerans fattning som går i ett litet hål i objektivets fattning. Det är den pinnen som dras in i kamerans fattning när du trycker på knappen för att ta loss objektivet, och att det är lite glapp runt den pinnen är nog inte så konstigt. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.