Annons

Objektivet gick sönder! - tips & råd uppskattas

Produkter
(logga in för att koppla)

stobbart

Aktiv medlem
Var ute och skulle ta några bilder med mitt Nikkor AF 70-210mm 4-5.6 objektiv idag. Tog upp kameran och märkte att autofokusen krånglade. Fick ingen fokus alls och objektivet kändes tungdraget, nästan som om att det fastnat. Sköt ut zoomen försiktigt för att testa om den krånglade på hela längden och vips så gick objektivet i två delar! Se bifogad bild. Aj aj aj. Gillar verkligen objektivet men har ingen kunskap om detta fel. Har faktiskt inte varit med om något liknande.

Går det enkelt att laga och vad kan det kosta? Går det kanske till och med att fixa själv? Någon som varit med om något liknande? Som sagt, gillar verkligen objektivet och skulle inte vilja se det i soptunnan. Tips och råd uppskattas så här på midsommardagen :).

Bilagor

• onej.jpg
    onej.jpg
    47.2 KB · Visningar: 1,187
synd.. jag har också ett sånt objektiv. dom e bra.

ja.. så länge du inte har rivit sönder en massa delar innuti objektivet. dvs. delarna i sig själva är hela, så borde det inte vara några större problem att laga för kameraverkstaden.

blir det för många delar som måste bytas ut eller om det blir knepigt att fixa så kanske du känar på att köpa en beggad likadan i stället

Lycka till!

Verkar inte vara några lösa delar, allt ser intakt ut. Bara det att delarna lossnat och inte går i varandra igen om man trär på dem.

OK kommer nu att bli dödad men kan inte låta bli: Köp Canon! ;D

Ne allvar, hoppas det går att fixa till!

Dasve

Skulle inte vara helt fel att ärva dina grejer, såg ut att vara en fin utrustning, trots att det är Canon. ;-)

Jag har varit med om exakt samma problem, jag tycker det ser ut som samma haveri som jag var med om. I mitt fall så var det tre stycken skruvar som sitter längst fram i objektivet bakom frontlinsen som hade lossnat. Jag plockade isär den främre delen och lyckades att få i hop det hela igen men det är puligt att få ihop det med gängan för focus så att det blir rätt. Vill du få det riktigt ordentligt gjort så rekomenderar jag att du lämnar in det till någon som vet vad han håller på med. Kan nog inte bli så dyrt tycker jag, för en som kan det bör det inte ta så lång tid. Så kan du kanske passa på att få det rengjort också när det ändå är i delar.

Fick objektivets dödsdom idag. Skulle inte vara värt att laga det. Attans, jag som var så förtjust i det..

Med frakt och nikons undersökningskostnad skulle det knappast löna sig med tanke på att jag köpte det för 1000:- Skulle gå på närmare 700:- för att de bara ska ta en titt på det.

Frågade även en lokal fotohandlare som inte tyckte att det var värt det på ett så gammalt objektiv. Särskillt när en del delar började ramla ur när vi kikade närmare på objektivet.

Ge inte upp!

titta noga på vad det är som gjort att objektivet delat sig. Jag fick ta hand om ett 50 1,8 (Canon!?)
som delat sig och det visade sig vara några plastklor som skulle petas in i rätt spår och tryckas ihop. Sedan var
objektivet som nytt igen.
Ge inte upp! Studera detaljerna, alla billiga objektiv oavsett märke är tillverkade enligt samma principer. Billigt och enkelt, men förvånansvärt funktionellt.

Re: Ge inte upp!

hornavan skrev:
Ge inte upp! Studera detaljerna, alla billiga objektiv oavsett märke är tillverkade enligt samma principer. Billigt och enkelt, men förvånansvärt funktionellt.

nya billiga objektiv = mashed-together-plastic

50 1,8 = heligt simpel design. lätt att laga

70-210 4-5,6 = mer komplicerat än du tror. ihopskruvat, metalldelar förutom det yttre greppet

Edit:

Dock tycker jag som du att han inte bör ge upp ännu!

Jag vet inte men jag tycker fortfarande att det ser ut som när mitt ramlade isär. Och det är inte så svårt att få ihop bara man har tålamod och tar det försiktigt. Ge inte upp det borde gå att fixa, klart att det kostar pengar om en tekniker ska kolla på det för dom har ju sina debiteringar att rätta sig efter. Har du vägarna neråt U-sala/Stockholm så hör av dig. Kanske kan titta om det är som jag tror.

/Anders

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto