Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiven till kompakta systemkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Hej,

Jag funderar på att köpa en kompakt systemkamera som komplement till min vanliga systemkamera, men jag undrar över objektiven och zoomomfånget.

Jag har en Canon EOS 7D hemma, om jag köper en kompakt systemkamera med tex ett 18-55 objektiv, blir det samma som om jag fotar med ett 18-55 mm på min 7D?

Sensor: CMOS

står det på tekniska informationen

Ett 10-30 mm objektiv:
Brännvidd motsvarande i 35 mm-format: 27-81 mm

Har min 7D 35 mm format? Eller är det en fullformatskamera?

Ett 10-30 mm objektiv:

Det låter som att kompakten du tittar på har mindre sensor.

35mm-format och fullformat är samma sak. Hos Canon är det bara 1Ds-serien, 1D X, 5D-serien och 6D som är fullformatare. Din 7D har en APS-C-sensor, vilket är mindre än fullformat.

Ett 10-30 mm objektiv:

10-30mm som motsv 27-81mm innebär att du tittar på en Nikon 1 kamera med en 1" sensor (egentligen är den då 2/3" på diagonalen (2/3" sensorer är i sin tur 2/3 av 2/3" på diagonalen)). Denna sensor är betydligt mindre än aps-c sensorn i din 7D vilket innebär sämre lågljusprestanda. Nikon 1 seriens styrka ligger i snabb autofokus. Söker du bättre bildkvalitet i en spegellös rekommenderas micro 4/3 (Oly/Pana) eller aps-c (Sony NEX/ Alpha E mount, Samsung NX, eller med långsammare autofokus, Canon EOS-M).

10-30mm som motsv 27-81mm innebär att du tittar på en Nikon 1 kamera med en 1" sensor (egentligen är den då 2/3" på diagonalen (2/3" sensorer är i sin tur 2/3 av 2/3" på diagonalen)). Denna sensor är betydligt mindre än aps-c sensorn i din 7D vilket innebär sämre lågljusprestanda. Nikon 1 seriens styrka ligger i snabb autofokus. Söker du bättre bildkvalitet i en spegellös rekommenderas micro 4/3 (Oly/Pana) eller aps-c (Sony NEX/ Alpha E mount, Samsung NX, eller med långsammare autofokus, Canon EOS-M).

Tack så mycket!

Jag funderar mellan en Nikon 1 J3 och en Sony Nex 5n

Båda begagnade då det blir för dyrt med en ny, säljs till samma pris.

Till Sonyn följer det med ett 15-55 mm objektiv, vet du hur det är jämfört med ett 18-55 på min 7D?

Till Nikonen följer det med ett 10-30mm och 30-110mm

Kameran ska jag ha när jag kör skoter, eftersom min systemkamera är alldeles för stor och tung för att ha i ryggsäcken. Vilken tror du passar mitt behov bäst?

Sonys 18-55 är marginellt mindre skarp än Canons 18-55 IS och STM versioner, men helt OK (har använt själv) men är inte så litet så jag skulle föreslå en Sony NEX/ Alpha E fattningskamera med pankakszoomen 16-50 istället. Lite mindre skarpt men kompakt. Nikons 10-30 och 30-110 är skarpa men sensorn är liten, så totala mötkerprestandan blir lidande.

Vad gäller Nikon 1 har det inte hänt så mycket sedan första versionerna, bortsett från HDR och lite fler bps med AF som blivit lite bättre. Nikon J1 hade en lågupplöst TFT. Jag skulle satsa på en Nikon V1 istället med blixt SB-N5 då denna har en synkhastighet på 1:250 sek mot 1/60 sek på J serien som gör upplättningsblixt omöjlig. Beg Nikon V1 torde också vara väldigt billig - under 3000:- med både 30-110 och 10-30. 30-110 motsv alltså 81-297mm.

Andra alternativ är Panasonic GX1 med 14-42 X PZ pankakszoom som torde hamna under 2500:-. Denna zoom motsv 28-84mm.

Tack så mycket!

Kameran ska jag ha när jag kör skoter, eftersom min systemkamera är alldeles för stor och tung för att ha i ryggsäcken. Vilken tror du passar mitt behov bäst?

Frågan är, ska du bara ut i dagsljus med kameran?
I så fall kan du ha mer nytta av en kompaktkamera med större omfång,
tex mots. 28-100 eller större zoomomfång.
Då finns flera kvalitetskompakter att välja på utan alltför liten sensor.
Sony RX100, Samsung EX2F, Panasonic LX7, Olympus XZ-2 iHS, Fujifilm X20.
Och det finns fler samt minsta systemkameran, Pentax Q7 med små objektiv.

Frågan är, ska du bara ut i dagsljus med kameran?
I så fall kan du ha mer nytta av en kompaktkamera med större omfång,
tex mots. 28-100 eller större zoomomfång.
Då finns flera kvalitetskompakter att välja på utan alltför liten sensor.
Sony RX100, Samsung EX2F, Panasonic LX7, Olympus XZ-2 iHS, Fujifilm X20.
Och det finns fler samt minsta systemkameran, Pentax Q7 med små objektiv.

Jag ska fota och filma, främst i dagsljus men även en del i skymning. Det är så mörkt här fram till typ mitten på januari att det aldrig blir riktigt dagsljus.

Alla tips på kameror är välkomna, men att fota i RAW är ett krav. :)

Jag skulle räkna bort Nikon 1 med zoomar direkt då detta inte klarar ljuskraven. Än så länge är de få fasta som finns till systemet sällsynta beg och FT1 adaptern till F objektiv är inte så intressant för vardagsfoto p g a 2,7x "brännviddsförlängning". Ett 50mm objektiv blir alltså ca 135mm motsvarighet.

Målet för att klara sämre ljus torde vara maximal ljusstyrka på zoomen (eller fasta) och så stor sensor som möjligt.

Eftersom du har Canon redan, skaffar du en EOS-M kan du köra smidigt med M zoomen 18-55/3,5-5,6 då den räcker och sedan skaffa EF-M/EF adapter och köra ljusstarka objektiv avsedda för EF fattningen till 7D och till EOS-M med adaptern. Då klarar sig kameran i sömre ljus (fast storleksvinsten mot 7D blir inte stor med adaptern).

Alternativ kan vara Fuji XA-1 eller XM-1 med f/2,8-4 standardzoomen. Fuji filmar också även om det inte är deras starka sida.

Annars en Panasonic GX1 eller Oly Pen modell med en 14-42 standardzoom och en billig fast 20/1,7 och 14/2,5 kombo för sämre ljus. Dessa är billiga beg.

Hmm... Jag har sett en begagnat Sony NEX- 5R med 18-55 mm och 55-210mm objektiv för 3000 kr, kan det vara något?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar