Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiven till D80? D80 öht?

Produkter
(logga in för att koppla)

simon.400d

Aktiv medlem
Hej!

Vad tror ni om de nya kamerorna? Är de ngt att hänga i julgranen, eller ska man satsa på ett säkert kort.. D80? Sony A350 eller Pentax K200?

Vilka objektiv rekomenderar ni till en D80?
Ska man köpa Kit gluggen 18-55mm?
Eller ska man satsa på ngt liknande? Isåfall vilken/t, har ganska tajt budget så gjärna i ungefär samma prisklass.Eller ska man skippa det och köpa nikon 50mm 1.8? Och samma sak med 55-200 VR, ska man ta det eller gäller ngt annat? Måste dock vara VR eller liknande. Och om man ska ta närbilder, ska man då köra med kit gluggen eller ett nikon 50mm 1.8?

Det kändes som det blev lite förvirrande, men jag hoppas att ni fattar vad jag menar.Det bästa paketet.

// Simon

Många D80-ägare tittar nog på uppgradering till D300 så håll utkik efter begagnad D80. Jag kör själv med en D80 och är helnöjd. Det kommer nog dröja länge innan kameran begränsar mig i mitt fotograferande.

Försök hitta en 18-70 istället för 17-55:an (eller varför inte en Tamron 17-50/2.8). Jag ser att du tittat på gluggar runt tusenlappen och det är nog bara 50/1.8 som presterar bra i den prisklassa (men den är riktigt bra). Bra zoomar börjar på lite högre priser.

Tack för svaret , som sagt så är budgeten lite begränsad, men jag kan ju faktiskt tänka mig att köpa en kamera och ett bättre objektiv, och sedan bygga på utrustningen. Men i 17/8-70 klassen, vilket objektiv kan ni rekomendera? (P.S Granne med Göranssons :D )

Jag skulle försöka hitta den i kit med någon av dom nya VR zoomarna 18-55 VR eller 16-85 VR.

/kent

Aha. Hej Simon! Nu trillade poletten ner :)

En D80 + en bra normalzoom blir nog runt 10.000 i inköp. Om du behöver komma lägre i pris (och det är Nikon vi pratar om) finns ju D40. Det finns säkert massor skrivet på FS om skillnaderna mellan D40 och D80, så det är nog bara att läsa på en timme eller två.

Sedan har jag hört att det finns annat än Nikon också :) Men då får andra komma med goda råd åt dig.

/Lars

Mmm. 16-85:an är nog en fin allroundglugg, men dryga 640 Euro kanske diskvalificerar den som ett budgetval?

Jag kör en D80 och köpte från början 18-70 gluggen. Kanonbra! Minus är ljusstyrkan. Sedan har jag kompletterat upp med 55-200VR. En bra glugg den också och båda till rimligt pris.
Skulle jag handlat idag, så hade jag helt klart kollat på 16-85, Mer brännvid, bättre ljusstyrka och VRII.... Kostar lite, javisst.... men rätt glugg har man en stund och en sådan är säkert denna.

Mycket bra foto till överkomligt pris, i mina ögon.

Nu står det mellan dessa:

Nikon 50mm 1.8
Nikon 55-200 VR

eller

Nikon 18-70mm

Vad tycker ni? Eller kanske den där 16-85, men jag hittar inget om den förutom att den skulle ha släppts på PMA, är det så? Pris?

Eller ska man ta Sony A350 eller Pentax K200?
Jag vet ju att D80:n är en jätte bra kamera, men Live View känns ju lockande, finns dock bara på A350, men då kan man ju undra... Är sonyn lika bra som D80?

// Simon

Av nikongluggarna du nämner är det bara 18-70 eller 16-85 som jag kan rekommendera om det ska vara ditt enda objektiv.

En fast 50 är för mycket tele på en DX-kamera för att funka för allround. En 55-200 funkar inte heller som ditt enda objektiv (det är däremot säkert ett bra alternativ när du ska köpa din andra glugg)

/Lars

lawe skrev:
Av nikongluggarna du nämner är det bara 18-70 eller 16-85 som jag kan rekommendera om det ska vara ditt enda objektiv.

En fast 50 är för mycket tele på en DX-kamera för att funka för allround. En 55-200 funkar inte heller som ditt enda objektiv (det är däremot säkert ett bra alternativ när du ska köpa din andra glugg)

/Lars

Jo jag har en kompis som har en 400d med 18-55, och på 50mm börjar det bli nära, beroende på hur nära man sitter, och det är ju ganska dåligt om man ska backa varenda gång man vill ta ett kort över ett bord eller så. Vad har du för objektiv Lars?

// Simon

I det brännviddsområdet har jag en 17-55/2.8. En fantastiskt fin optik som bara den lär spräcka din investeringsbudget :)

Men en D80, en Nikon 18-70mm och en 50mm 1.8?
Låter det bra?
Jag sneglar på Sony A350, men finns inte lika stort utbud av objektiv till sony. Om sony, förmodligen 18-70 &70-300. Så vad tror ni, Nikon Sony, Nikon, Sony?

simon.400d skrev:
Låter det bra?
Javisst, det är en fin kombination. Men jag skulle vänta med 50:an tills du vet om det är en brännvidd som du har nytta av. Den är billig men rätt svåranvänd. Många som har 50/1,8 verkar inte använda den särskilt mycket, och tusen spänn är tusen spänn.
Underskatta heller inte 18-55! Den är sjukt plastig och har väldigt sölig autofokus, men nedbländat till f/5,6 så är den riktigt bra vid 18 mm. Ett gott alternativ om man har andra gluggar som täcker de längre brännvidderna (men du börjar ju från noll, så det kanske är dumt).

Tillägg: 55-200 VR verkar faktiskt riktigt bra förresten. Antagligen har den jävligt sölig AF och är plastig den med, men enligt otaliga tester är den mycket skarp.

simon.400d skrev:
Låter det bra?

Hej
Det låter bra, jag har själv en D80 med 18-70mm zoomen. men istället för 50mm f1,8 valde jag att komplettera med en 85mm f1,8
Zoomen funkar bra i de allra flesta fall men ger inte det där korta skärpedjupet som kärvs för att frilägga ett motiv ordentligt. Om du uppskattar ett kort skärpedjup kommer 50an väl till pass och kompletterar zoomen fint.
Håller för övrigt med Martin, böja med kittzoomen och köp mer prylar när du är varm i kläderna

Ok, ja jag har ju hellre zoom, när jag tänker efter.

D80, 18-70mm Nikkor, 55-200 VR, 2gb, Extra batt.
= 9995kr, är det ett prisvärt nybörjarpaket?

Det tror jag blir ett alldeles utmärkt startpaket och jag tror priset är helt rätt också. Cyberphoto ligger på närmare 10' utan 55-200:an.

Med det startpaketet tror jag det kommer dröja länge innan du känner dig begränsad av det tekniska. Du kommer iofs säkert vilja komplettera med annat längre fram i tiden, men så är det ju alltid...

/Lars

Jag är i samma sits som dig och skulle ha tagit en ljusstark normalzoom, typ tamron 17-50 f2.8. Alla säger att den är oerhört prisvärd och bra.

Det finns ingen nackdel med lite mer ljusstyrka! Vill du fota lite actionbilder är 2.8 mkt användbart!

Jo, jag har tittat på den, men den känns liteför dyr. Detta kameraköp kommer att stiga mer och mer i pris. Förts var det en CAnon S5IS, sen en Canon 350d sen en D40, sen en D40X, sen en 400D, och nu en D80,
:D, det är lite roligt hur det kan bli, jus nu funderar jag på att köpa kit gluggen och 55-200 vr, och om jag känner för det bygga på denare, men då har jag ju som förlorat typ 634kr. :(

simon.400d skrev:
Jo, jag har tittat på den, men den känns liteför dyr. Detta kameraköp kommer att stiga mer och mer i pris. Förts var det en CAnon S5IS, sen en Canon 350d sen en D40, sen en D40X, sen en 400D, och nu en D80,
:D, det är lite roligt hur det kan bli, jus nu funderar jag på att köpa kit gluggen och 55-200 vr, och om jag känner för det bygga på denare, men då har jag ju som förlorat typ 634kr. :(
Haha.
Det är samma för mig: I början var jag helt säger på att jag skulle ha en Canon. Jag började titta på en eos 400, sedan 40D, sedan D80 och nu har jag bestämt mig för en D300 istället.

Har du hållt i kamerorna i fråga? D80n tycker jag känns otroligt skön att hålla i jämfört med 400D och nikon d40. Överlag känns hela kontruktionen mer gedigen på nikonkamerorna. Knapparna känns mer tåliga på nikon, ja överlag är känslan mycket härligare. Sedan tycker jag sökaren på D80 är grymt bra. Nackdelen med dyrare kamera är vikten och formatet.

Tamron 2.8 gluggen är inte dyr i dessa sammanhang. Jag kommer att köpa den eftersom jag vill dra nytta av att jag har en systemkamera. När du ändå lagt 8000kr på ett kamerahus så vill du inte stå där och inte kunna ta bra bilder i inomhusmiljö eller när det börjar skymma lite.

Om du köper en tamron 17-50 kan du sedan komplettera med ett sigma 50-150 f2.8

Det tror iallefall jag är en väldigt bra startutrustning som räcker bra långt!

Det låter mycket prisvärt!! Och det är faktiskt precis det huset som jag har, samt gluggarna. Är klart nöjd och till ett överkomligt pris!
Se till att du får ett snabbt minneskort, nästan viktigare än ett extra batteri tycker jag.
Jag får ut ca 500-600 bilder på en laddning med min D80.

simon.400d skrev:
Ok, ja jag har ju hellre zoom, när jag tänker efter.

D80, 18-70mm Nikkor, 55-200 VR, 2gb, Extra batt.
= 9995kr, är det ett prisvärt nybörjarpaket?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto