Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivbyte

Produkter
(logga in för att koppla)
Helt klart värt det, en stor zoom som du har idag är aldrig bra. Finns en del begagnade du kan titta på. För fäglar så kan -200 vara lite kort, men vill man ha något bra -300 eller -400 så kommer man så snabbt upp i pris

Tänk på att du tappar den lilla vidvinkel du har. (Jag antar att det är din enda lins)

Den gluggen är ju nr 1 på andra hands marknaden.

Tror mest folk köper den för att det är den billigaste pansarvagnen.

Är själv sugen på 70-200 men vet att jag skulle ångra mig. 70-200 f/2,8 IS, is är ju mycket skönare på 100mm+ imo. Instämmer även att 200 för fåglar oftast är rätt klent, räcker bra till papegojjor/måsar/änder etc. Men "vilda" fåglar, ne.

ifall du vill ha den
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=canon702004L
är den billigare där.

Senast ändrad:
Du jämför äpplen och päron. Canonzoomen är enormt mycket bättre än Tamronzoomen, men har enormt mycket mer begränsat användningsområde. Allt är alltid kompromisser. Vill du ha det stora omfånget får du göra avkall på kvaliteten, kan du begränsa dig så vinner du, särskilt i detta fall, väldigt mycket. Orkar du släpa på två objektiv och att byta mellan dem så rekommenderas starkt att du köper Canonzoomen och till denna kanske något så enkelt som Canons 18-55 IS, eller ännu hellre om du har råd, 17-55 IS eller någon av Tamrons eller Sigmas motsvarigheter som inte är så illa pinkade. Oavsett vilket så når du högre än med superzoomen du har. Sen skall vi i ärlighetens namn säga att ditt Tamron inte är dåligt, för att vara en superzoom, till och med bra. (men Canonzoomen har flourit bland sina linser, och då blir det ett pling i bilderna som gör en lycklig).

Jag vet inte din budget här men om man skall jämföra zoomerna så vinner ju canons 70-200 med hästlängder, du skulle förmodligen bli jätte nöjd med det. men du kommer nog sakna det lägre zoom områdena en hel del speciellt på en APS-C Kamera som jag antar att du har.
Och 200mm zoom är nog i kortaste lagret för djur och fågel fotografering.

Men kanske en 70-200 med en 1,4X extender och sen ha ett Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM som "allround" objektiv?
Det blir ju lite mera pengar men det finns att hitta ganska enkelt begagnat och torde täcka en ganska bra del av ditt behov med i mitt tycke riktigt bra objektiv.
Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM är i mitt tycke ett kanon bra objektiv, och lovordats i tester, dock lite dyr anses det men begagnat så finns det väll runt ~4500:- och då oftast med UV och motsolsskydd till, helt klart prisvärt tycker jag.

Jag kör själv med ett 70-200 f2,8 IS och ett Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM på min APC-S och det täcker det mesta av mina behov där. Kör jag sen 70-200 på min fullformat så täcker det en hel del behov där med, men där skulle jag behöva lite mera zoom än dom 200 så en extender alt ett fast 300 är i tankarna med. Så kanske ett sådant kan vara intressant? dock så kostar det mera än dubbelt av vad ett 70-200 f4 kostar nytt.

Hoppas detta kan ha hjälpt dig lite i ditt val!

Folk verkar missa att han skall köpa 70-200:an och en normalzoom. Alltså kommer han antagligen inte tappa någon vidvinkel jämfört med dagsläget.

Folk verkar missa att han skall köpa 70-200:an och en normalzoom. Alltså kommer han antagligen inte tappa någon vidvinkel jämfört med dagsläget.

Det har du rätt i!

Då kan nog mitt inlägg vara till hjälp där. Om man borser från att jag inte utgick från att han ville ha en normalzoom som jag rådde till...

Det har du rätt i!

Då kan nog mitt inlägg vara till hjälp där. Om man borser från att jag inte utgick från att han ville ha en normalzoom som jag rådde till...

Jag tror att jag kör på 70-200an och en normalzoom från sigma :)
Tack alla för tips och dyligt :)

Hälsningar Axel

Bara en fråga är det någon som har ett tips på ett objektiv som jag kan komplettera ett 70-200 med jag skulle antingen vilja ha ett objektiv med vidvinkel eller med macro men tänkte ett 18-55 liknande objektiv i 3000 kr och under.

Hälsningar Axel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar