ANNONS
Annons

Objektivbrist

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Snart är det fler köpesannonser på annonsmarknaden än säljes vad gäller Canonobjektiv. Undrar vad det beror på, en klar förändring på något år. Beror det på att det ständigt verkar slut på nya objektiv i affärerna, att priserna gått upp rejält på sistone, eller helt enkelt att det med alla nya digitala systemkameror till humana priser helt enkelt blivit otroligt många fler "nybörjare" som vill hitta begagnade objektiv som är bättre än kitobjektivet. Och de som vill köpa förnyar med en ny annons efter bara nån vecka rätt ofta så de verkar inte heller hitta något. Jag skulle väl iofs aldrig sälja objektiv här genom att ta kontakt med en köpesannons, utan är väl vettigare att lägga ut den till försäljning, men visst har det skett en förändring på sistone?

Enligt en handlare som jag pratat med beror det på den senaste tiden av prishöjningar som aviserats från canon som gjort att det är stort brist på objektiv för tillfället, handlarna har helt enkelt sålt slut på de de haft i lager och efterfrågan har varit större än utbudet....

Visst har tiderna förändrats. Det är en väldig åtgång på objektiv, jag skannar annonssajterna i stort sett varje dag och det är inte ofta det dyker upp Canon-gluggar ur mid- och toppklassen - nu är det Nikon som dominerar säljsmarknaden. De som dyker upp går iväg väldigt snabbt och vissa annonsörer har fått så många som 50 efterfrågningar på vissa objektiv (24-105 IS i det här fallet). Jag ser ju även på Prisjakt att lagerstatusen är negativ på ett helt gäng modeller.

Jag tänker mig att nya 5D mkII har något med saken att göra också; folk behöver helt enkelt lite värre optik för att matcha sensorn och då är Luxury-serien än mer eftertraktad.

Men inte bara L-optik saknas. Jag försöker få tag i ett sketet EF 28 f/2.8 men tror du att et finns att köpa? Nehejnej.... *suck*

Tiderna är osäkra och turbulenta man tar troligen det säkra före det osäkra och är försiktiga med att ligga på lager. Det kanske är möjligt att där finns en boom i objektivförsäljning men i så fall är det ett undantag i en värld som finner sig i en konstruerad finansiell kris. Någon brist på produktionskapacitet för objektiv och arbetsvilliga människor torde inte finnas.

När folk slutar konsumera nytt torde det inverka på begagnatmarknaden i så motto att folk inte säljer i samma utsträckning sina gamla objektiv dvs om det inte är fråga om ett finansiellt behov av kontanter. Och de som vill och kan konsumera blir mer intresserade av begagnat som alternativ.

Vettiga teorier där Lars. Men å andra sidan borde detta även gälla Nikon - istället finns det gott om Nikon-tillbehör på begagnatmarknaden. Canon och Nikon brukar annars ligga ganska så lika på den punkten. Någon mer variabel förutom världsekonomin borde det finnas som gör att det är så ont om Canon-tillbehör just nu.

... Någon mer variabel förutom världsekonomin borde det finnas som gör att det är så ont om Canon-tillbehör just nu.

Kan det vara så att folk håller fast vid det som man vet är bra (Canon) och försöker dumpa det som är lite mer osäkert (Nikon)?
;-)

Efter rejäl frustration har jag haft lite kontakt med Canon i frågan. Enligt dom beror det på att alla nya 5DmkII-ägare efterfrågar fasta gluggar mer än man räknat med.

Faktum kvarstår att Canon verkar ha drabbats av logistisk härdsmälta. Jag tror att det är ett symptom på modern företagsstyrning att en liten prognosmiss kan ge månadslånga förseningar. Allt går ut på att minimera det arbetande kapitalet - inga lager, vare sig hos underleverantörer, en själv, grossister eller detaljister finns kvar. Inga buffertar och ingen beredskap att öka tillverkningstakten gör att dessa enorma effekter uppstår.

Man kan se det som ännu ett exempel på det nationalekonomerna kallar "moral hazard". En mellantjänsteman någonstans i produktionskedjan belönas för att något nyckeltal skruvats ännu mer i botten, samtidigt bieffekten - framkallandet av fara för extremt missnöjda kunder - inte syns och inte mäts.

När jag får mitt 400/5.6 står skrivet i stjärnorna - att inte kunna levera en produkt som släpptes 1994 är lite märkligt.

Sen tycker jag, kanske lite sentimentalt, att Canon förlorat lite av sin själ sen jag hade med dom att göra på 80-talet. Jag kommer ihåg stoltheten hos Canon-representanten när man hade demo på F1N-huset. Det var passion och genuin förståelse för vad fotografering handlade om.

Nu är man mer av distributörer av kopieringsmaskiner och annat, foto verkar vara en bisak. Att man inte offentligt kommenterat objektivbristen är ett mysterium.

Det skummaste är att canon måste missa enorma intäcker på grund av att de inte kan sälja det kundern vill ha. Pinsamt som fan att ha kunder som utan att blinka är beredda att köpa, men ojdå - inget att sälja....

Skärpning för f-n! Ge oss objektiv NUUUUUU!!!

När de väl har kommit igång med leveranser av 5D mkII, då tar optiken slut! Lite märklig timing. För att inte tala om de återkommande kvalitetsproblemen i kamerahusen, men det är en annan historia...

Är det någon som har en aning om varför priserna höjs? Det är väl onödigt ;)
Teoretiskt sätt så borde väl priserna sjunka nu i finanskrisen, eller har jag helt fel?

Är det någon som har en aning om varför priserna höjs? Det är väl onödigt ;)
Teoretiskt sätt så borde väl priserna sjunka nu i finanskrisen, eller har jag helt fel?

Eftersom den japanska valutan Yen stiger mot dollarn och kronan så blir det dyrare att importera objektiven, därav blir de dyrare.

Vilken teori säger att det måste vara så?

Ett företag som inte har problem att sälja sina produkter har ingen anledning att sänka sina priser.

Ett företag som har problem att sälja sina produkter kan sänka sina priser, om de har utrymme för detta, i ett försök att öka sin försäljning.

Hur det är med Canon vet vi inte. Det vi däremot vet är att den svenska kronan har sjunkit i värde jämfört med de valutor som används av de svenska importörerna för att köpa objektiv från Japan. Detta ger högre priser på svenska marknaden även om tillverkaren inte har höjt sina priser.

Mailade canons support angående den generella bristen på lagerförda objektiv och den specifika bristen på just ett jag vill köpa. Det här svaret fick jag:

"Kära kund,

det finns tyvärr ingen information på när de här objektiven ska komma i lager. Vi kan bara se att lagret är tomt för tillfället men vi kan inte se när det är tänkt att de ska komma i lagret igen."

Vilket skämt... kanske dags att uppgradera lager- och logistiksystemen?

Då jag i dagsläget inte har något beroende till Canon och att de inte vill/kan leverera så har jag börjat titta på D700 i stället för 5D MK II, med sådana här leveranstider lurar man inte in några nya kunder till kundkretsen........

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar