ANNONS
Annons

Objektival Nikon D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

mijone

Avslutat medlemskap
Har köpt ett begagnat Nikon D7100 hus från Cyberphoto. Nu letar jag efter ett lämpligt begagnat objektiv - har inga sedan tidigare. Kollat runt lite på nätet och hittat 4 st i den prisklass jag har råd med just nu (upp till 2 000 kr). Någon som har erfarenhet av dessa objektiv, en eller flera?

Nikon AF-S 18-70mm F:3.5-4.5 G ED DX
Tamron SP AF 17-50mm 2,8 XR Di II LD Aspherical
Sigma 17-70mm 1:2.8-4 EX DC HSM Macro
Nikon AF-S DX 35/1,8 G

Det sistnämnda fasta objektivet verkar fantastiskt - litet, kompakt och ljusstarkt. På samma gång skulle jag gärna vilja ha ett zoom objektiv. Känner mig villrådig vilket jag skall köpa om jag i första hand är intresserad av landskapsfotografering samtidigt som jag inte vill begränsa mig om jag vill fota annat också. Tacksam får råd!

Nikon AF-S DX 35/1,8 G

Inget av de där objektiven har bildstabilisering. Ett begagnat 18-55 mm VR borde gå att få för under tusenlappen och ett begagnat 18-105 mm borde också rymmas i din budget. Folk nästan skänker bort kitt-objektiv när de uppgraderar.

Vill helst inte köpa ett kitobjektiv. Haft systemkameror innan och bara nöjt mig med kitobjektivet. Vill ha något vassare den här gången när jag ändå satsade på en mer avancerad kamera.

Vill helst inte köpa ett kitobjektiv. Haft systemkameror innan och bara nöjt mig med kitobjektivet. Vill ha något vassare den här gången när jag ändå satsade på en mer avancerad kamera.

Kittobjektiv är ofta förvånansvärt bra, inte minst Nikons senare modeller. Det låga priset hänger nog mest ihop med relativt stora tillverkningsserier och inte med optisk kvalitet.
Tyvärr dyker det ibland upp personer som gärna rackar ner på t ex kitobjektiv (och annat som är billigt). Varför vet jag inte, man man kan ju ana... Självklart skickar inte de stora tillverkarna med skräpobjektiv till högpresterande kamerahus.

För 2000 kr får du inget vassare än ett kitt-objektiv, i alla fall inte om du hade tänkt dig ett zoomobjektiv.

Har köpt ett begagnat Nikon D7100 hus från Cyberphoto. Nu letar jag efter ett lämpligt begagnat objektiv - har inga sedan tidigare. Kollat runt lite på nätet och hittat 4 st i den prisklass jag har råd med just nu (upp till 2 000 kr). Någon som har erfarenhet av dessa objektiv, en eller flera?

Nikon AF-S DX 35/1,8 G

Det sistnämnda fasta objektivet verkar fantastiskt - litet, kompakt och ljusstarkt. På samma gång skulle jag gärna vilja ha ett zoom objektiv. Känner mig villrådig vilket jag skall köpa om jag i första hand är intresserad av landskapsfotografering samtidigt som jag inte vill begränsa mig om jag vill fota annat också. Tacksam får råd!

Nikon AF-S 18-70 är ett underskattat objektiv och jag förstår inte varför.
Jag har den gluggen som har krackelerat tyvärr. Jag kör den ändå manuellt tack vare bildkvalite'n.
Nikon AF-S DX 35/1,8 är skarpt och helt ok. Fungerar som en normal på DX dvs 50 mm på FX. Kan fungera bra som gatufotoglugg. Jag har den också. Billig , och man får mycket för pengarna.

Mitt tips är 18-105 med bildstab (VR). Mycket för pengarna! Du kan nog nästan få in en beggad 50/1,8 också i din budget. Då har du både bra zoom-omfång, VR och jättebra bildkvalitet till din nya 7100!

Per.

Nikon AF-S DX 35/1,8 G

Det sistnämnda fasta objektivet verkar fantastiskt - litet, kompakt och ljusstarkt.

Jag måste rekommendera 35 1.8 DX, väldigt fin glugg på en DX kamera, ja den kan fungera på fullformat också om man kan leva med vinjetteringen som syns där.
När jag för första gången ägde en Nikon systemkamera som jag kört med ett kittobjektiv och ville ha någonting annat så skaffade jag denna glugg som andra objektiv. Kan säga att jag höll på trilla baklänges av bildresultatet för vad jag då var van vid.

Nikon AF-S DX 35/1,8 G

Jag bara måste nämna nikons 16-85mm VR, började själv med kit 18-55mm sedan ett 18-200mm men sen kom 16-85 in i bilden och det sitter på till 95% sedan några år, underbart objektiv!

Nikon AF-S DX 35/1,8 G

18-70 är jättebra, jag har fotat med det i sex års tid och 30000 bilder innan jag bytte till 16-85 för fem år sedan och 30000 bilder. Jag skulle välja ett 16-85 precis som föregående talare men då går det nog lös på 2500-3000kr, 18-70 kostar ju i allmänhet långt under tusenlappen kanske 500kr eller tom lägre ibland, priserna avser beggat. Jag brukar hålla mig till original pga kompabilitetsproblem som jag hört kan finnas med piratgluggar

Och du har förstås en gedigen erfarenhet av 18-70?

Varför frågar du det? Notera att jag inte har skrivit ett enda ord om hur bra eller dåligt den är. Det jag har skrivit är att det är ett kitt-objektiv, att det saknar bildstabilisering och att det inte är ljusstarkare än andra kitt-zoomar. Det är inget som man behöver ha använt objektivet för att veta, det räcker med att kunna läsa. Just avsaknaden av bildstabilisering gör att jag skulle välja 16-85 mm i stället, och det är ett objektiv som jag har gedigen erfarenhet av.

Varför frågar du det? Notera att jag inte har skrivit ett enda ord om hur bra eller dåligt den är. Det jag har skrivit är att det är ett kitt-objektiv, att det saknar bildstabilisering och att det inte är ljusstarkare än andra kitt-zoomar. Det är inget som man behöver ha använt objektivet för att veta, det räcker med att kunna läsa. Just avsaknaden av bildstabilisering gör att jag skulle välja 16-85 mm i stället, och det är ett objektiv som jag har gedigen erfarenhet av.

Är du extremt darrhänt så förstår jag dina funderingar , men testa gluggen innan du sågar den!
Kittobjektiv är inte per automatik dåliga objektiv ....speciellt inte Nikon 18-70.
Jag har tagit grymma bilder med den gluggen. I fullt dagsljus är den grym!

Man behöver inte vara "extremt darrhänt" för att ha nytta av bildstabilisering i en normalzoom. Även om man är extremt stadig på handen gör stabiliseringen att man kan använda längre slutartid än utan. Fotograferar man uteslutande med stativ gör det ingen nytta, men det är det få som gör.

Nikon AF-S DX 35/1,8 G

Ett "bra" zoom kräver större budget. Köp ett billigt 18-55 så länge och börja spara. Fasta 35 och 50 ger mest prestanda för pengarna och ligger inom budget. De kan du behålla när du uppgraderar.
35:an har jag testat men gav bort den i present eftersom jag har andra objektiv. Den är bra.
Personligen vill jag ha kortare brännvidd till landskapsfotografering (och annat) än 18mm på en dx-kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar