ANNONS
Annons

objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

hosse1

Medlem
hej har en nybörjarfråga..hur vet jag vilket objektiv som passar en d70?

hade tänkt att köpa en ny d70 utan objektiv för att senare köpa objektivet begangnat eftersom att jag har funnigt det alternativet mycket billigare, men som sagt jag har inte en aning om vilket objektiv som passar och hur jag ser skillnaden mellan vilka objektiv som ska passa dom olika märkena på kamerorna

mvh!

Senast ändrad:
Rätta mig om jag har fel. Är det inte så att alla objektiv passar på en D70. Dock är det bara objektiv med inbyggt kretskort som ger ljusmätning. Dvs autofokusobjektiv och några till.

Om jag har rätt så innebär det alla objektiv från 1959 till nu.

Jo, föresten. IX-objektiven passar inte.

Pre-Ai passar inte, inte utan modifikation. Det finns väl även ett fåtal "exotiska" objektiv som inte passar.
Rent generellt kan man säga att alla Ai, Ais, AF och AF-S går att montera. Det två sistnämnda är dock de enda som ger ljusmätning.
Sedan ger ju även D- och G-objektiv avståndsinformation till kameran och man måste ha ett dyligt för att kunna använda 3D Martix balanced fill flash samt 3D Color Matrix-mätning.
I praktiken är skillnaden liten mellan AF-objektiv utan avståndsinfo och med.

Varför går det inte att montera icke-Ai-objektiv? Det finns ju ingen Ai-ring runt bajonetten på D70 som kan bli förstörd.

Det är möjligt att jag har fel ang. det. Jag har faktiskt inte funderat närmare på saken utan bara gått på vad jag läst.

oj tack för alla svar , ni pratar iof lite för "proffsigt" för mig men jag förstog en del = )..men tror inte att jag riktigt fick svar på allt jag ville veta, som tex hur jag vet vilket sigma objektiv som passar,. jag fick väl egentligen bara svar på vilka av nikons objektiv som passar?

mvh!

Alla Sigmas AF-objektiv med nikonfattning passar iaf. Sedan kan det möjligen förekomma vissa problem med kompatibilitet vad gäller elektroniken på en del lite äldre objektiv. Det ska då vara möjliget att få dem omchippade gratis av Sigma, vad jag hört.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar