Annons

objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

timdexenius

Medlem
jag e rätt ny inom foto och ska nu på sidan försöka ta reda på vilka objektiv jag har, har ca 7 st i områdena 28-200 mm och en 2x mellandel, allt som jag ärvt av farfar..

vad står Ai/AiM för?

hur kollar jag på objektiven vad det är för något?

sedan har jag även ett fisheye som inte går att få fokus med på någon av objektiven, snälla hjälp mig hur jag ska göra för att få det att funka...

timdexenius skrev:
någon vänlig själ?

varför står det 1:3.5 eller f/3.5, e d ngn skillnad?

/tim

Nej. 3.5 står för bländaren, dvs förhållandet mellan linsens fokallängd (tex 100mm) och optiska diameter (ca 29 mm i fallet 100mm/3.5~29mm). Desto större bländare (lägre nummer) desto ljusstarkare optik och desto svagare ljus kan du fotografera i.

Ai/Ais är beteckningar på Nikons manuella linser, du kan hitta mer information här:
http://www.nikonlinks.com
De passar även på moderna kameror, men ljusmätarna på dagens konsumentkameror fungerar tyvär inte med manuella linser monterade.

timdexenius skrev:
hur kollar jag på objektiven vad det är för något?
Skriv här vad det är för objektiv så får du hjälp med att tolka uppgifterna.
timdexenius skrev:
sedan har jag även ett fisheye som inte går att få fokus med på någon av objektiven, snälla hjälp mig hur jag ska göra för att få det att funka...
Är det en tillsats som man skruvar på andra objektiv?

har fått grepp om vad d e för sorts objektiv nu så d e inga problem.

ja, det är en tillsats som man skruvar på objektiven... har lyckats fått ngt bättre skärpa men då med hjälp av 5 mellanringar...

finns det ngt enklare sätt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar