Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Mange92

Medlem
Söker objektiv till min Canon 600D. Har ett 18-135mm f.3.5-5.6, men vill ha, (som jag förstått lägre bländartal för att kunna få en mer oskarpare bakgrund vid profil och porträttfoton?? Eller har jag inte lärt mig kameran?)

Försökt läsa mig till det och undrar hur Canon EF-S 24mm f/2.8 STM skulle funka?

Tack och hej

Ett mindre bländartal = större bländare. Och ja, det ger kortare skärpedjup(och objektivet tar även in mer ljus).

Kolla på t.ex Canon EF 50/1.8 STM som ju ska vara bra för sitt pris. Fasta 35/1.8 eller 50/1.8 är ofta billiga och har oftast mycket bra bildkvalité för priset. Sen varierar det ju såklart hur mjuk och fin bakgrundsoskärpan blir(bokeh) mellan objektiv. Vet inte hur bra den är på just objektivet jag nämnde.
24mm-objektivet du nämnde är säkert bra, men det blir kanske lite väl vid vinkel till just porträtt.

Söker objektiv till min Canon 600D. Har ett 18-135mm f.3.5-5.6, men vill ha, (som jag förstått lägre bländartal för att kunna få en mer oskarpare bakgrund vid profil och porträttfoton?? Eller har jag inte lärt mig kameran?)

Försökt läsa mig till det och undrar hur Canon EF-S 24mm f/2.8 STM skulle funka?

Tack och hej

Tycker du ska välja /1.8 objektiv, brukar vara bäst för pengarna om vi ser till brännvidd 20-85mm . Är det porträtt o profil så tycker jag du väljer 35/1,8, 50/1,8 eller 85/1,8. Billigast får du ett 50/1,8. Ett 24mm tycker jag är lite för vidvinkligt särskilt om du är ute efter kort skärpedjup så får du det tydligare med längre brännvidder samt att porträtt ser bättre ut i normal o kort tele.

Jag skulle helt enkelt bli nöjd med ett Canon EF 50/1,8 STM för vardagliga fotostunder?
Det beror på vilka förväntningar du har och på vad vardagliga fotostunder innebär.

I urinlägget skrev du om porträtt. Om det är främsta sådana fotostunder du vill ha ett nytt objektiv till så tror jag att du kan bli nöjd med EF 50mm f/1.8 STM.

Det beror på vilka förväntningar du har och på vad vardagliga fotostunder innebär.

I urinlägget skrev du om porträtt. Om det är främsta sådana fotostunder du vill ha ett nytt objektiv till så tror jag att du kan bli nöjd med EF 50mm f/1.8 STM.

Jo, svårt att förklara!

Kort och gott söker jag egentligen ett objektiv för alldaglig fotografering då jag tycker mitt stora objektiv dels är klumpigt och inte riktigt har möjligheten att få full fokus på människor, djur eller liknande, bakgrunden blir alltså inte riktigt så oskarp/suddig som jag vill ha.

Jag tänker när jag fotar vänner och familj i stadsmiljö och liknande.

Är jag ute och cyklar?

Jo, svårt att förklara!

Kort och gott söker jag egentligen ett objektiv för alldaglig fotografering då jag tycker mitt stora objektiv dels är klumpigt och inte riktigt har möjligheten att få full fokus på människor, djur eller liknande, bakgrunden blir alltså inte riktigt så oskarp/suddig som jag vill ha.

Jag tänker när jag fotar vänner och familj i stadsmiljö och liknande.

Är jag ute och cyklar?

Kör du på stor bländare då? Med ett 50/1.8 kommer du ju dock såklart kunna få kortare skärpedjup iom. den större bländaren.

Dessa luriga termer, stor bländare ja, men kommer ju bara ner till f3.5 (?)

Jo, men på F3,5 kan man ju få ganska kort skärpedjup. Det handlar ju dock också om avstånd både till objektet och avstånd till bakgrunden. Men F1,8 är ju en betydligt större bländare så du kommer ju såklart kunna få kortare skärpedjup med det.
Sen får man ju också tänka på att nästan dom flesta objektiv förlorar lite skärpa på största bländaren så man får ändå blända ner ett par steg om man vill uppnå objektivets maximala skärpa.

Dessa luriga termer, stor bländare ja, men kommer ju bara ner till f3.5 (?)

Skriv bländaren som f/3.5 istället så blir det begripligare. I kvoten f/b är f brännvidden på objektivet och b är inställd bländare (i ditt fall 3.5). Ju större värde på nämnaren desto mindre blir kvoten, som alltså är bländarens storlek.

Skriv bländaren som f/3.5 istället så blir det begripligare. I kvoten f/b är f brännvidden på objektivet och b är inställd bländare (i ditt fall 3.5). Ju större värde på nämnaren desto mindre blir kvoten, som alltså är bländarens storlek.

Fattar. Men utgick bara från vad det står på kameran när jag ställer in.

Jo, men på F3,5 kan man ju få ganska kort skärpedjup. Det handlar ju dock också om avstånd både till objektet och avstånd till bakgrunden. Men F1,8 är ju en betydligt större bländare så du kommer ju såklart kunna få kortare skärpedjup med det.
Sen får man ju också tänka på att nästan dom flesta objektiv förlorar lite skärpa på största bländaren så man får ändå blända ner ett par steg om man vill uppnå objektivets maximala skärpa.

Jag är med dig, men jag känner att jag behöver mer än det där ändå för jag får gå så nära objektet som du säger och jag tycker inte bakgrunden blir tillräckligt oskarp. Jag vill kunna stå 2 meter ifrån och nästan kunna få en hel människa i bara fokus och resten suddigt (drömvisionen).

Jag är med dig, men jag känner att jag behöver mer än det där ändå för jag får gå så nära objektet som du säger och jag tycker inte bakgrunden blir tillräckligt oskarp. Jag vill kunna stå 2 meter ifrån och nästan kunna få en hel människa i bara fokus och resten suddigt (drömvisionen).

Det går väl någorlunda om man ser till att ha långt avstånd till bakgrunden också, fast för att få riktigt kort skärpedjup på en fullvuxen människa så måste man köra fullformat i stort sett.

Ganska rejält ja :) Men jag tycker du ska köra på ett Canon 50/1.8, du kommer ju kunna få kortare skärpedjup med det iaf. Samt att du också lär få bättre bildkvalité jämfört med ditt 18-135mm.

Har gjort min research nu tack vare all hjälp och kommer testa 50/1.8, verkar vara det jag är ute efter. Har också förstått att det jag vill ha kallas bokeh (?). Men tusen tack!!:)

Har gjort min research nu tack vare all hjälp och kommer testa 50/1.8, verkar vara det jag är ute efter. Har också förstått att det jag vill ha kallas bokeh (?). Men tusen tack!!:)

Bokeh är termen för bakgrundsoskärpa ja :) Och bländaren är det som bestämmer hur mycket bokeh du får. Kvalitén på bokehn varierar ju dock mellan objektiv som jag tidigare nämnde.

Bokeh är termen för bakgrundsoskärpa ja :) Och bländaren är det som bestämmer hur mycket bokeh du får. Kvalitén på bokehn varierar ju dock mellan objektiv som jag tidigare nämnde.

Ja precis, räknar med att det inte kommer bli exakt som det är i mitt huvud med just 50/1.8, men hoppas på en skillnad i all fall! :)

Har också förstått att det jag vill ha kallas bokeh (?).
"Bokeh" är den engelska transkriptionen av ett japanskt ord som betyder ungefär "suddig". Det har kommit att bli den gängse termen för kvaliteten på bakgrundsoskärpan i en bild.

"Bokeh" uttalas ungefär "båkke", men lika betoning på båda stavelserna.

Jag får en människa i bild med suddig bakgrund på fullformat samt 70-200 med bländare f2.8 men då står jag på längre ifrån än 2meter. 200mm brännvidd kanske 8meter ifrån.

Bilagor

• 18076923_10155053197955731_1461500435379922464_o.jpg
    18076923_10155053197955731_1461500435379922464_o.jpg
    76.1 KB · Visningar: 15
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto