ANNONS
Annons

Objektiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag satsar stort på att arbeta som yrkesfotograf

Jag vill först bemästra kunskapen inom foto i allämnhet
Har fotograferat i 12 år nu

Jag har precis beställt en Canon 5D iii
och ett objektiv
Canon 24-105 L/4 IS USM

Men är lite osäker på om det är detta jag verkligen behöver

Jag har nu ett macro objektiv på 90mm
och ett objektiv 18-55
sen så hade jag 50mm 1.8 som jag sålde

Men vill skaffa mig ett bra landskapsobjektiv där jag kan få in mycket detaljer men också zooma in på långt på djur osv.. Kvaliteten är viktigt för mig .. men jag kan ändå inte riktigt lägga ut 20 lax .. men runt 10,000 +- är lagom för mig just nu
är det möjligt att hitta ett objektiv som är riktigt bra som innehåller båda funktionerna eller ska jag bara köpa ett vidvinkelt och ett telezoom isär?

Vilket kan ni rekommendera mig ? Jag funderar på att byta ut Canon 24-105 L/4 IS USM men tänkte fråga här först om ni tycker att det är en riktigt bra objektiv att ha eller kan ni rekommendera ett annat ?borde jag byta ?
Eftersom jag inte kan köpa ett till objektiv på ett tag så är detta val rätt så viktigt.. Vill inte vara begränsad av mitt macro och 18-55 objektivet (som jag inte är så förtjust i alls)
När jag väl köper något vill jag ändå ha kvalitet .. kvalitet före kvantitet är mitt motto

Mig veterligen är det inga 18-55 objektiv som passar på FF... men jag kan ju ha fel. Är det ett kitt objektiv sen en tidigare kamera? Är det ett EF-S objektiv?

För landskap duger ditt 24-105/4 mer än väl, om du vill ha lite mer vidvinkel så är väl 16-35/4L, 16-35/2.8L II och 17-40L om du vill hålla dig kvar hos Canon. Tamron skall snart släppa ett 15-30/2.8 som ser intressant ut... men det är begränsat vad gäller filterbruk. Tokina har oxå alternativ som brukar få bra kritik i de flesta tester...

Edit: Såg nu att du vill kunna zooma in... då är det ju teleobjektiv som gäller... I din prisklass är det väl Canons 70-200/4L IS USM som kanske ligger bäst till eller Tamron 70-200/2.8. Vill du ha mer zoom så kanske Tamrons 150-600 värt att kika på.

Skall du fota mkt landskap så är det rejält med vidvinkel du vill ha och då lämpar sig 16-35mm ypperligt. Ditt 24-105mm kommer garanterat begränsa dig.

Jag satsar stort på att arbeta som yrkesfotograf

Jag vill först bemästra kunskapen inom foto i allämnhet
Har fotograferat i 12 år nu

Jag har precis beställt en Canon 5D iii
och ett objektiv
Canon 24-105 L/4 IS USM

Men är lite osäker på om det är detta jag verkligen behöver

Jag har nu ett macro objektiv på 90mm
och ett objektiv 18-55
sen så hade jag 50mm 1.8 som jag sålde

Men vill skaffa mig ett bra landskapsobjektiv där jag kan få in mycket detaljer men också zooma in på långt på djur osv.. Kvaliteten är viktigt för mig .. men jag kan ändå inte riktigt lägga ut 20 lax .. men runt 10,000 +- är lagom för mig just nu
är det möjligt att hitta ett objektiv som är riktigt bra som innehåller båda funktionerna eller ska jag bara köpa ett vidvinkelt och ett telezoom isär?

Vilket kan ni rekommendera mig ? Jag funderar på att byta ut Canon 24-105 L/4 IS USM men tänkte fråga här först om ni tycker att det är en riktigt bra objektiv att ha eller kan ni rekommendera ett annat ?borde jag byta ?
Eftersom jag inte kan köpa ett till objektiv på ett tag så är detta val rätt så viktigt.. Vill inte vara begränsad av mitt macro och 18-55 objektivet (som jag inte är så förtjust i alls)
När jag väl köper något vill jag ändå ha kvalitet .. kvalitet före kvantitet är mitt motto

EF 24-105/4 L IS USM är ett bra objektiv. Det lider en del av distorsion i ändlägena, särsillt på 24mm, men i övrigt finns det inte så mycket att klaga på.

Du skriver att du har ett 18-55. Som en av föregående svarare så känner jag inte heller till något 18-55 som passar på fullformat. Om det objektivet du har heter EF-S 18-55 så kan du inte använda det på din nya 5D mark III.

För landskap vill man ofta ha vidvinkel medan man för djur oftast vill ha långt tele. Det är ingen idé att försöka hitta objektiv som göra båda om bildkvalitet är viktigt. Det blir för mycket kompromiss. 24 är lite för begränsat för landskap ibland (talar av egen erfarenhet) så något med mer vidvinkel är nog att föredra. Canon har tre att välja på (zoomar, finns naturligtvis också fasta brännvidder) men efter att 16-35/4 släpptes finns egentligen ingen anledning att välja 17-40/4 då den nya är bättre på alla sätt. Samyang har också ett 14mm fast som har fått ganska bra kritik. Det är visserligen enbart manuell fokus men för landskapsfotografering är det inget hinder.

För att fota djur så vill du nog ha 300mm eller mer. 200 kan gå bra om djuren är stora eller ganska nära.

Det var synd att du sålde ditt 50/1,8. Canons EF 50/1,8 II är nog det mest prisvärda objektiv som finns. Kostar under tusenlappen och levererar mycket god bildkvalitet trots sin plastiga konstruktion.

Med din budget kan det vara svårt att täcka in allt som du nämner. En vidvinkelzoom (eller kanske Samyangs MF-alternativ) går bra och kanske något mer, men att även klämma in ett tele blir tight. Kanske borde du prioritera och välja något nu och spara ihop till det andra senare?

Hur är det med övrig utrustning? Har du stativ? Filter? Kan vara bra vid landskapsfotografering.

Angående att byta ut 24-105 så kan det vara en idé om du känner att du inte behöver det. Antaget att ditt 18-55 inte fungerar till nya kameran så skulle du då vara utan en normalzoom, och eftersom du sålt ditt 50mm så har du då inget normalobjektiv alls. Det kan bli ganska begränsande. Om du känner att du inte behöver normalbrännvidder så kan det vara en idé att byta, eventuellt för att finansiera andra objektiv. Men prova först om hur du känner.

/P

EF 24-105/4 L IS USM är ett bra objektiv. Det lider en del av distorsion i ändlägena, särsillt på 24mm, men i övrigt finns det inte så mycket att klaga på.

Du skriver att du har ett 18-55. Som en av föregående svarare så känner jag inte heller till något 18-55 som passar på fullformat. Om det objektivet du har heter EF-S 18-55 så kan du inte använda det på din nya 5D mark III.

För landskap vill man ofta ha vidvinkel medan man för djur oftast vill ha långt tele. Det är ingen idé att försöka hitta objektiv som göra båda om bildkvalitet är viktigt. Det blir för mycket kompromiss. 24 är lite för begränsat för landskap ibland (talar av egen erfarenhet) så något med mer vidvinkel är nog att föredra. Canon har tre att välja på (zoomar, finns naturligtvis också fasta brännvidder) men efter att 16-35/4 släpptes finns egentligen ingen anledning att välja 17-40/4 då den nya är bättre på alla sätt. Samyang har också ett 14mm fast som har fått ganska bra kritik. Det är visserligen enbart manuell fokus men för landskapsfotografering är det inget hinder.

För att fota djur så vill du nog ha 300mm eller mer. 200 kan gå bra om djuren är stora eller ganska nära.

Det var synd att du sålde ditt 50/1,8. Canons EF 50/1,8 II är nog det mest prisvärda objektiv som finns. Kostar under tusenlappen och levererar mycket god bildkvalitet trots sin plastiga konstruktion.

Med din budget kan det vara svårt att täcka in allt som du nämner. En vidvinkelzoom (eller kanske Samyangs MF-alternativ) går bra och kanske något mer, men att även klämma in ett tele blir tight. Kanske borde du prioritera och välja något nu och spara ihop till det andra senare?

Hur är det med övrig utrustning? Har du stativ? Filter? Kan vara bra vid landskapsfotografering.

Angående att byta ut 24-105 så kan det vara en idé om du känner att du inte behöver det. Antaget att ditt 18-55 inte fungerar till nya kameran så skulle du då vara utan en normalzoom, och eftersom du sålt ditt 50mm så har du då inget normalobjektiv alls. Det kan bli ganska begränsande. Om du känner att du inte behöver normalbrännvidder så kan det vara en idé att byta, eventuellt för att finansiera andra objektiv. Men prova först om hur du känner.

/P

Tack för ditt svar det var väldigt givande!!
18-55 var till mina gamla 500d
Så ja nu är jag väldigt begränsad. Sålde den 50 mm för att jag inte använde den längre..

Har fortfarande svårt att bestämma mig
Jag har ett stativ men denna är i dålig kvalitet och vill uppdatera detta med vilket också kostar en hel del. Sedan vill jag skaffa mig en extärn blixt men det kan vänta lite till ..

Vill bara komma igång med min karriär någon gång, så svårt att verkligen komma igång..
Men man får kämpa på det är väl så det är bara..

Tack för ditt svar det var väldigt givande!!
18-55 var till mina gamla 500d
Så ja nu är jag väldigt begränsad. Sålde den 50 mm för att jag inte använde den längre..

Har fortfarande svårt att bestämma mig
Jag har ett stativ men denna är i dålig kvalitet och vill uppdatera detta med vilket också kostar en hel del. Sedan vill jag skaffa mig en extärn blixt men det kan vänta lite till ..

Vill bara komma igång med min karriär någon gång, så svårt att verkligen komma igång..
Men man får kämpa på det är väl så det är bara..

Jag hade en 500D innan jag uppgraderade till 6D så jag gissar att det 18-55 du har är samma som det jag hade. Det kan du alltså inte använda på nya kameran. Därför tycker jag att du ska behålla 25-105/4 som normalzoom och allround objektiv.

Sen blir det nog till att prioritera. Det är svårt att kunna göra allt på en begränsad budget om man vill göra det väl. Extra svårt blir det om de olika saker man vill fotografera kräver olika typ av utrutsning. Din kamera (den nya) är väl förberedd för nästan vilken typ av fotografering som helst. Det är en bra början. (Min 6D jämförelsevis är inte så bra för action och flygande fåglar då den har en mycket enklare autofokus). Men glaset du sätter framför avgör lite vad du kan fotografera. Det blir inte bra att försöka fotografera en älg i skogsbrynet 200m bort med en 16-35 vidvinkelzoom. Likaså kan du inte fotografera en lägenhet för försälning med en 100-400 telezoom.

Vad vill du främst fotografera? Djur och landskap är helt enkelt väldigt olika motiv med väldigt olika krav på utrustning. Visserligen kan man fotografera landskap med nästan vilken brännvidd som helst (med olika typ av bilder som resultat) men därutöver är det mycket som skiljer. För djur vill du ha snabba autofokus, stor ljusstyrka och möjligheten att snabbt komponera om, d.v.s. följa ett motiv som rör på sig. För landskap vill du hellre ha mycket skärpedjup, så ljusstyrka är av mindre vikt. Du vill ha kameran på stativ för bästa möjliga skärpa. Kanske ett filter för att anpassa slutartiden eller exponeringen. Autofokus är oviktigt då du ändå fokuserar manuellt.

Välj en inriktning som passar dig bäst till att börja med så kanske du kan utvidga i framtiden.

/P

PS. Medan jag skrev mitt långdragna svar så kom två andra svar:
Hur ser din kund ut?
Välj objektiv så du kan göra kunden så nöjd som möjligt.

Vilken typ av bilder vill du tjäna pengar på?

Tror detta är en bättre utgångspunkt för att hitta vilken väg du ska gå.

Nu kör jag inte Canon, men mitt intryck av Canon 24-105 L/4 IS USM är att det är ett bra objektiv. Väldigt bra för ett allround-objektiv. Jag skulle inte byta ut det utan i stället satsa på att komplettera det.

Du skriver att du vill kunna zooma in mycket för att fota djur på avstånd. För det är Canon EF 100-400/4,5-5,6 L USM IS ett bra objektiv. Det har ett brännviddsintervall som tar vid där din 24-105 slutar.

För landskap brukar många vilja ha ett vidvinkelobjektiv som t.ex. Canon EF 17-40mm f/4 L USM eller det nya Canon EF 16-35mm f/4 L IS. Jag skulle inte köpa något sådant innan jag har prövat hur långt man kommer med 24-105:an. Ifall man behöver ett vidvinkelobjektiv beror mycket på vad och hur man fotar.

Hej tack för alla svar återigen !

Jag har nu bestämt att behålla objektivet och jag är faktiskit riktigt nöjd med det hittils i alla fall :)

Ska nog skaffa mig ett tele eller telezoom objektiv i framtiden !

Nu tror jag det är bäst att fokusera på att utvecklas med det jag har än att bara slösa alla mina pengar !
Men det är ju så kul att köpa ny kamera utrustning :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar