Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

EliasWestin

Medlem
Hej funderar på ett nytt objektiv till min canon eos 600d äger för tillfället bara kit-objektivet 18-55
Ja som sagt jag brukar ta mycket kort på natur,landskap,sevärdheter m.m fina saker helt enkelt!;)
Jag har tittat på rätt många objektiv fast vill inte lägga ut mer än 5000:- på det!
Är nästan helt säker på att det kommer bli ett 50mm 1.4 usm!
Men ska man kanske köpa ett zoomobjektiv istället?


//elias
 
Är nästan helt säker på att det kommer bli ett 50mm 1.4 usm!
Men ska man kanske köpa ett zoomobjektiv istället?

Ungefär som att säga "jag är nästan helt säker på att jag skall köpa en gurka, men kanske är det bättre med en kartong hallon istället" :)

Skämt åsido, du måste nog precisera lite mer vad det är du inte gillar med ditt nuvarande objektiv, vad du saknar och vad du förväntar dig att kunna göra med ett nytt objektiv för att kunna få vettiga råd.
 
Det första objektiv som de flesta väljer att komplettera sin kitt-zoom med är för det mesta en telezoom eftersom de flesta märker av behovet att fota saker på lite längre håll.

Vad man sedan väljer som tredje objektiv varierar mer och beror mycket på vad man fotar. De som gillar att fota landskap väljer oftast en vidvinkelzoom, de som gillar småsaker väljer ett macro medan de som gillar porträtt väljer en fast 50:a eller liknande.
 
Hahahaha!:)
Nej,men min 18-55a duger väl?
Men skulle vilja ha ett objektiv som passar till det mesta och
Har en riktigt,riktigt bra skärpa och som funkar vid dåligt ljus!
Det jag vill ha det till är landskap,resan,byggnader,utsikter,natur,djur m.m!
Så jag vet inte ifall jag behöver zoom överhuvudtaget? Men det skulle kanske
Vara trevligt med lite zoom så man kan exprimentera?
Så min fråga är helt enkelt: Vad skulle ni föredra för objektiv?:)
 
Hahahaha!:)
Nej,men min 18-55a duger väl?
Men skulle vilja ha ett objektiv som passar till det mesta och
Har en riktigt,riktigt bra skärpa och som funkar vid dåligt ljus!
Det jag vill ha det till är landskap,resan,byggnader,utsikter,natur,djur m.m!
Så jag vet inte ifall jag behöver zoom överhuvudtaget? Men det skulle kanske
Vara trevligt med lite zoom så man kan exprimentera?
Så min fråga är helt enkelt: Vad skulle ni föredra för objektiv?:)

Du ställer tyvärr motstridiga krav, som inte kan uppfyllas med ett enda objektiv.

Hur ofta använder du 55mm på ditt objektiv och önskar att du kunde skruva litet till? Där har du svaret på om du behöver ett telezoom.

Hur ofta tycker du att bilderna är oskarpa, trots att skärpan hamnat perfekt och slutartiden landar på 1/100 s eller kortare? Där har du svaret på om du behöver skarpare objektiv.

Hur ofta händer det att du får för lång slutartid, trots att du dragit upp ISO och öppnat bländaren till max? Där har du svaret på om du behöver ljusstarkare objektiv eller en bra blixt.

Hur ofta vill du byta objektiv på kameran? Där har du svaret om du ska använda en superzoom eller inte.

Om du tänker litet på mina frågor och ger oss svaret här kan vi hjälpa dig bättre.

Per.
 
Hej funderar på ett nytt objektiv till min canon eos 600d äger för tillfället bara kit-objektivet 18-55
Ja som sagt jag brukar ta mycket kort på natur,landskap,sevärdheter m.m fina saker helt enkelt!;)
Jag har tittat på rätt många objektiv fast vill inte lägga ut mer än 5000:- på det!
Är nästan helt säker på att det kommer bli ett 50mm 1.4 usm!
Men ska man kanske köpa ett zoomobjektiv istället?


//elias

Tror att du ska satsa på en kortare brännvidd om du vill ta kort på det du nämner ovan. Tycker att 50mm blir lite väl mkt tele på en cropkamera. Däremot är 50mm på en fullformat ett mkt bra alltiallo objektiv för landskap, sevärdheter m.m. Kanske ett 30mm skulle passa bättre? Det är vad jag har upplevt.
Mvh Magnus
 
Men skulle vilja ha ett objektiv som passar till det mesta och
Har en riktigt,riktigt bra skärpa och som funkar vid dåligt ljus!

Detta vill vi alla ha! :)

Men tyvärr så finns inget sådant objektiv och de som kommer nära kostar mycket pengar.

Dåligt ljus = ett objektiv som har en stor bländare. Det finns zoomar som har 2.8, fasta objektiv har oftast ännu större, t ex 2.0, 1.8, 1.4 osv (litet tal = stor bländare).

Bra skärpa = Fasta objektiv har generell bättre skärpa (men inte alltid), makro-objektiv har ofta bra skärpa (och hyfsad ljusstyrka).

Passar till det mesta = då tänker nog de flesta en zoom där omfånget passar till det mesta. De zoomar som täcker ett riktigt stort omfång, t ex 18-200, är dock inte ljusstarka och sällan skarpa.

Det är omöjligt att få allt i ett och samma objektiv.
 
Det finns!

Hahahaha!:)
Nej,men min 18-55a duger väl?
Men skulle vilja ha ett objektiv som passar till det mesta och
Har en riktigt,riktigt bra skärpa och som funkar vid dåligt ljus!
Det jag vill ha det till är landskap,resan,byggnader,utsikter,natur,djur m.m!
Så jag vet inte ifall jag behöver zoom överhuvudtaget? Men det skulle kanske
Vara trevligt med lite zoom så man kan exprimentera?
Så min fråga är helt enkelt: Vad skulle ni föredra för objektiv?:)

men det kostar en del!

Canon EF 28-300/3,5-5,6 L IS USM för bortemot 25 000 kr
 
Hahahaha!:)
Nej,men min 18-55a duger väl?
Men skulle vilja ha ett objektiv som passar till det mesta och
Har en riktigt,riktigt bra skärpa och som funkar vid dåligt ljus!
Det jag vill ha det till är landskap,resan,byggnader,utsikter,natur,djur m.m!
Så jag vet inte ifall jag behöver zoom överhuvudtaget? Men det skulle kanske
Vara trevligt med lite zoom så man kan exprimentera?
Så min fråga är helt enkelt: Vad skulle ni föredra för objektiv?:)

Ja, din 18-55'a duger. Förmodligen har du 'IS II' varianten? Denna är skarp hur man än ställer in den, dvs på alla bländare och brännvidder. På korta brännvidder är den t.o.m. mycket skarp, och det gäller vad man än jämför med. Objektivets svagheter är bara sånt som kan enkelt fixas i efterbehandling, distorsion, vinjettering och CA. T.o.m. kameran själv kan fixa en del av det, när man fotar jpeg.
Men skarpt är det definitivt. Så har du problem med oskärpa, så beror det på att du misslyckas med fokuseringen, eller har nåt slag av rörelseoskärpa, inte på att objektivet är dåligt (såvida det inte är defekt, naturligtvis).

Vill du springa omkring och byta objektiv? Eller vill du ha ett med brett användningsområde?
Själv har jag funderat på att skaffa ett EF-S 18-135 STM, just för att kunna gå omkring med ett mer mångsidigt objektiv. Det går ju lite längre mot tele än 18-55'an. Men det första jag gjorde när jag bytte upp mig till EOS-systemet var att skaffa en tele-zoom till att komplettera 18-55'an med. (Jag skaffade faktiskt flera. Och funderar på att skaffa ännu fler.)
Nåja, min standardpackning innehåller EF-S 18-55, EF-S 55-250, och en Sigma 10-20 f/4-5,6 DC HSM.
Billiga, lätta&kompakta, men bra objektiv. Normalzoom, telezoom, vidvinkelzoom.

Ljusstarka är de ju inte, men jag tror på att vrida upp ISO när det behövs. (RAW + efterbehandling).

Andra väldigt intressanta objektiv - därför att de levererar mycket (om man har behov för just det objektivet) optisk kvalitet till rimlig kostnad - , är 50mm 1.8, 85mm 1.8, och EF 70-200L f/4.
 
Ett alternativ är att köpa ett bättre 18-55 objektiv. Det blir både skarpare och ljusstarkare. Ett begnat Canon eller Tamrons 18-55 båda har 2.8 bländare.
 
Ef 17-55 2,8 is

Det har ingen nämnt. Det är ett mycket bra objektiv som har ljusstyrkan, bra färger och vass skärpa. Hade ett innan jag gick över till FF och det var mycket bra. Enda nackdelen var att det ändrade längd när man zoomade.
 
Ett alternativ är att köpa ett bättre 18-55 objektiv. Det blir både skarpare och ljusstarkare. Ett begnat Canon eller Tamrons 18-55 båda har 2.8 bländare.

Tänker du möjligen på Canon 17-55 f/2.8? För ca 8000:- ? Det blir faktiskt inte så mycket skarpare. Så bra är de senaste kitzoomarna. Men ljusstarkare naturligtvis. Och skarpt direkt, redan från 2.8, så ett riktigt j*la bra objektiv. Men är det prisvärt?

Och tänker du på Tamrons 17-50 f/2.8 objektiv? De har två olika, är mycket billigare, men fullständigt utklassade i sammanhanget, skärpemässigt.
 
Tänker du möjligen på Canon 17-55 f/2.8? För ca 8000:- ? Det blir faktiskt inte så mycket skarpare. Så bra är de senaste kitzoomarna. Men ljusstarkare naturligtvis. Och skarpt direkt, redan från 2.8, så ett riktigt j*la bra objektiv. Men är det prisvärt?

Och tänker du på Tamrons 17-50 f/2.8 objektiv? De har två olika, är mycket billigare, men fullständigt utklassade i sammanhanget, skärpemässigt.

EF 17-55 var det jag tänkte på. Det finns begagnade till vettiga priser.
 
Hjälp!!!

Hej (igen),
Ska förmodligen på resa till Litauen i vinter och behöver
Ett bra och ljusstarkt objektiv under 5k! Vill helst ha ett fast objektiv(prime)
Men finns det något bra zoom så är jag öppen för det!
Står och velar mellan 50 1.4 och 28 1.8! Snälla hjälp mig
 
Hej (igen),
Ska förmodligen på resa till Litauen i vinter och behöver
Ett bra och ljusstarkt objektiv under 5k! Vill helst ha ett fast objektiv(prime)
Men finns det något bra zoom så är jag öppen för det!
Står och velar mellan 50 1.4 och 28 1.8! Snälla hjälp mig

Vad har du för kamera? Kolla är Sigmas 35/f1,4. Har fått fantastiska recensioner :)

Sent from my GT-I9505G using Tapatalk
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.