Annons

objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Hearme

Ny medlem
Hej!
Är nybliven Pentaxägare till en K 7:a och har tänkt mig följande brännvidder: En ljusstark 35 mm, en kort telezoom 17-50, en macro 90-100 mm, samt en hyfsad ljusstark tele (f 4) kring 50-200.
Har ni några förslag på lämplig optik? Pentax egna 60-250/4 skulle sitta som en smäck, fick tyvärr lite mediokert betyg i Fotos test av telezoomar. Har ni andra erfarenheter så tar jag tacksamt emot det.
 
Extremt nöjd med min DA* 50-135/2.8 samt D FA 100/2.8 macro.
Har även en FA 35/2.0 som ljusstark normal, (samt det självklara FA 50/1.4)

Har inte själv testat 60-250 men vet att tester är en sak och verkligheten är, ibland, en annan ;)
 
Många på dpreview älskar 60-250:an för dess skarpa bilders skull. Nu har jag inte läst FOTO's test, men många användare tycks väldigt nöjda med det.
 
Fotos tester är inte kompletta.
De mäter t.ex bara MTF-värdet för kontrast,vilket inte säger allt om skärpan
utan hur den uppfattas pga kontrastvärdet dvs hur bra objektivet är på att skilja vitt från svart.
Dessutom är MTF-testet alltid utfört i perfekt ljus,vilket är ointressant,då de flesta gluggar är mer eller mindre skarpa där.
Det som är intressant är den s.k. mikrokontrasten ,dvs att kunna skilja på små variationer i linjer och färger,det är där objektivet får bekänna färg (hehe).
Man kan säga:bra mikrokontrast-bra lågdager och färgteckning
Och på det har Pentax alltid varit superba!Kolla bara in FA Limited-serien!

http://www.greenspun.com/bboard/q-and-a-fetch-msg.tcl?msg_id=006YLu
 
Tackar för alla länkar och förslag. Får börja spara ihop till ett 60-250 / 4. Det verkar också som att svångremmen måste dras åt lite till då ett FA 35 / 2 inte står att hitta begagnat. Så det är väl bara att köpa nytt för dryga åtta laxar.
 
Annars är ju DA 35mm Limited ett väldig väl ansett objektiv som (åtminstone enligt min uppfattning) går att hitta lättare begagnat än FA35an. Om man kan leva med bländarvärde 2.8 jämfört med 2. Sen skiljer de ju sig förstås med tanke på brännviddsförlängningen som FA35 ger på K-7an som har APS-C sensor.
 
Skiljer??
FA35 och DA35 ger precis samma bildvinkel eftersom båda är 35mm brännvid, bara att DA35:an inte fungerar på analoga Pentax om man inte kan acceptera en ganska kraftig vinjettering ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.