Hej!
Jag fotar mestadels med film fortfarande, just för att jag sparar till en D300. Anledningen till just D300 - och inte t ex D90 - är att proffs- och semiproffsmodellerna behåller ljusmätningen med galma objektiv. Jag har själv ett par gamla manuella AIs och telekonvertrar som jag aldrig hade haft råd till om jag köpt motsvarande "state of the art" i samma brännvidder. Men visst, tekniken går framåt och idag är objektiven skarpare och har mindre CR än vad de hade tidigare...
Ska du ha telekonvertrar ska du ha ljusstarka objektiv. Det finns ett antal zoomar som grejar konverter, men tumregel är fast brännvidd. Så fundera på om du vill ha en modern zoom som täcker ett visst omfång, eller om du vill köpa fasta brännvidder oxh komplettera med converter. Vilka convertrar som funkar med vilka gluggar är väldigt mycket från fall till fall, så här får du läsa i forum och bland recensioner. VANLIGTIVS så är det nog bättre med en zoom i stil med Tokinas 80-400 än ett objektiv med konverter, men vissa kombinationer, t ex gamla manuella 400/3.5 med TC-14B 1,4ggrs-converter ger tydligen äckligt bra bildkvalitet. Visst, det kostar mer än vad Tokinazoomen gör, men du får å andra sidan en 700/4.5 med bättre bildkvalitet än vad du får på 400mm med zoomen, med VR, i och för sig, men det kompenseras ju av bländaren 6,5...
Har du råd så tror jag Nikons egna 80-200 med 2ggrs AF-TC (vad den nu heter) kan vara ett bra alternativ. Eftersom ingen av 80-400-zoomarna presterar såvärst bra mellan 200-400mm rent skärpemässigt så kanske kombon ovan ger bättre bilder i hela området 80-400 mm. Så, fundera på hur långa brännvidder du är ute efter, hur mycket du vill lägga på kalaset, och hur mycket du vill bära. Sen får du gå till en fotoaffär med detta som måttsnöre och testfota med din nya D300 under så varierande förhållanden som möjligt tills du blir portad! Testa flera varianter och jämför. Ska du skriva ut stort så testa det också. Sen köper du det du är nöjd med. Är du nöjd så är du nöjd. Plöj inte ner pengar i onödan på 500/4 med VR, bara för att fågelfotograferna säger att det är det som krävs. Om du har samma krav som dom så kommer du inte bli nöjd med dina testbilder och då får du rannsaka ditt samvete och din plånbok. Själv anser jag att man kommer ganska långt med manuella objektiv utan VR om man kan ha kameran i högfartsläge. Oftast blir bilderna i mitten skarpa och fotar man digitalt så kastar man resten. Jag har aldrig kört dessa nya monstertelen så jag vet inte hur mycket min kvot lyckade bilder skulle öka med dessa. Och det är jag glad för att jag inte vet. Jag kommer aldrig ha råd med objektiv för 50 000 och uppåt, så det känns skönt att slippa sukta. Sigma kommer säkert med en uppgraderad VR-version av sitt 100-300/4 snart, så med lite tur sjunker denna i pris snart. Det finns dessutom en dedikerad APO-teleconverter på 1,4ggr med AF till denna. Skulle jag kika på i framtiden om jag hade det tunnt på telesidan...