Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv vid rallycross fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

79734

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har nyligen införskaffat mig en Pentax ist DL med ett SMC DA 18-55mm objektiv, nu är det så att jag ska iväg i september och se på rallycross och tänkte passa på att fota lite. Men jag vet inte riktigt vilken typ utav objektiv jag bör använda mig utav, så jag tänkte höra med er om ni har någon erfarenhet eller lite tips?

Kommer du att så sitta på läktaren eller kommer du att kunna stå nere vid banan? Nere vid banan skulle jag tro att du behöver ca 70-200 mm.

70-200 fungerar om du kan stå nära banan, annars behöver du troligen längre objektiv. Jag har mest använt en kamera med 70-200 (ibland med 1.4x telekonverter) och en med 300mm (ev. med 1.4x TC).

Jag har t.om. provat 500mm med viss framgång men då får man gå en bit från banan eller fota några kurvor bort. Ett bekymmer med längre objektiv (och längre avstånd) är att allt damm i luften blir mer problem ju längre ifrån man står, det kan ibland ge fin atmosfär i bilden men är oftast mest i vägen.

Anders Östberg skrev:
70-200 fungerar om du kan stå nära banan, annars behöver du troligen längre objektiv. Jag har mest använt en kamera med 70-200 (ibland med 1.4x telekonverter) och en med 300mm (ev. med 1.4x TC).

Jag har t.om. provat 500mm med viss framgång men då får man gå en bit från banan eller fota några kurvor bort. Ett bekymmer med längre objektiv (och längre avstånd) är att allt damm i luften blir mer problem ju längre ifrån man står, det kan ibland ge fin atmosfär i bilden men är oftast mest i vägen.

Jag kommer stå nere vid banan, så det blir väl till att införskaffa ett 50-200. 500 > objektiven är i den lite dyrare klassen och inte något jag riktigt har råd att införskaffa just nu.

Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar