Annons

Objektiv vid foto av kajak

Produkter
(logga in för att koppla)

Lurch

Avslutat medlemskap
Intressanta jobb man får... Jag har ett uppdrag där jag ska fota ett par kajaker, alltså i studio. Från sidan. Någon som kan rekommendera lämplig optik och ljussättning? eller kanske höja ett varningens finger för någon faktor? Jag inbillar mig att det inte är lämpligt med tex ett 10-20, då lär väl perspektivet bli helt fel?

Du bör använda så lång brännvidd som du har plats för. En kajak är rätt stor, så en 10-20 kanske blir det verktyg du behöver använda. Sedan ska du säkert avbilda detaljer också, och då krävs något längre, möjligen.

Tänkte du köpa ny optik för detta tillfälle?

Vad ska bilderna användas till? Är det broschyrbilder?

Tack för snabbt svar!

Det är till en webbsida. Jag har ett Sigma 10-20, ett 18-50, ett 70-200 och ett Nikon 50. Fråga är väl vilket som är lämpligast, men det hänger kanske på hur mycket utrymme som finns tillgängligt. :eek:)

vill du få så lite förvrängning som möjligt borde ungefär samma brännvidd som till porträtt fungera 70-100mm om studion räcker till annars ta största möjliga brännvidd

EDIT. Tydligen väldigt gott om utrymme! Jag gillar ju mitt fasta 50 mm, det bör väl funka fint?

Går det verkligen att jobba med något man inte kan? Jag hoppas att den som betalar känner till din kompetens:-S

Går det verkligen att jobba med något man inte kan? Jag hoppas att den som betalar känner till din kompetens:-S

Hur gör du när du inte kan nåt? Låter bli? Låter som att du har svårt att utvecklas.

Jag frågar ju här på forumet för att jag ska kunna förbereda mig.

Min kund är mycket väl medveten om min kompetens och har anlitat mig tidigare. Nu gäller det dock en beställning som de vill utöka till mer än vad som efterfrågades från början, bland annat kajakerna. Min vana när det gäller studio är det inget fel på, men jag har inte så stor vana när det gäller saker som är över fem meter breda och ska fotas i profil. Istället för att komma dit oförberedd så antar jag att du håller med om att det är bättre att förbereda sig genom att be om råd och övningsfota först.

Du verkar ha en konstig inställning till hur man utvecklas och blir framgångsrik.

Hur gör du när du inte kan nåt? Låter bli? Låter som att du har svårt att utvecklas.
Jag skulle naturligtvis lära mig det innan jag erbjöd tjänsten. Det var det enda jag menade.

Jag frågar ju här på forumet för att jag ska kunna förbereda mig.

Min kund är mycket väl medveten om min kompetens och har anlitat mig tidigare. Nu gäller det dock en beställning som de vill utöka till mer än vad som efterfrågades från början, bland annat kajakerna. Min vana när det gäller studio är det inget fel på, men jag har inte så stor vana när det gäller saker som är över fem meter breda och ska fotas i profil. Istället för att komma dit oförberedd så antar jag att du håller med om att det är bättre att förbereda sig genom att be om råd och övningsfota först.
Klart man ska förbereda sig. Mitt enda råd är att du provar dig fram själv.

Du verkar ha en konstig inställning till hur man utvecklas och blir framgångsrik.
Jag skulle aldrig drömma om att pyssla med något för att bli framgångsrik.

------------------

Anledningen till att jag skriver detta är för att det verkar vara enormt många helt okunniga inom till exempel bröllopsfotografi, som tror att bara för att de har en kamera så är det bara att fota och vara glad och så blir kunden glad. Du kanske är vettigare än dem, men det kan ju inte jag veta. Att ta sig vatten över huvudet gör ju inget om ingen annan än man själv drabbas.

Lycka till!

Jobbet gick kanonbra även om det inte blev foto på kajakerna. De var inte kompletta så de valde att ta fabrikens bilder istället. Men alla andra produktbilder blev riktigt bra! Men...

...om jag inte hade varit väl förberedd så hade det tagit längre tid, definitivt.

Så Makten, du har helt rätt. Man är inte fotograf bara för att man har en bra kamera. Exemplet med bröllopsfoto är bra, där har man bara en chans.

Jag skulle naturligtvis lära mig det innan jag erbjöd tjänsten. Det var det enda jag menade.

För mig är det en väldig skillnad mellan att erbjuda en tjänst och att ta ställning till en mer eller mindre plötslig förfrågan om att göra något man aldrig tidigare gjort. I det senare fallet skulle jag ta mig en funderare och göra lite research. Kanske till och med ställa en fråga på ett forum ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar