Annons

objektiv - variabel i kameraval??

Produkter
(logga in för att koppla)

MilliP

Medlem
Hej igen,

jaha, då har jag kommit ner till två kameror som jag väljer mellan.

* Nikon D5000
* Canon EOS 500D

Jag tänker inte fråga er vilken som är bäst, jag tänker gå och klämma och känna och se vilken jag gillar bäst enligt alla forum-råd jag läst.

MEN jag undrar - och detta kanske är en fråga som får många att ta sig för pannan och önskar att jag inte går i från min kompaktkamera - någonsin: hur fungerar det sen när jag vill köpa fler objektiv? Måste man köpa Nikon-objektiv till en Nikon kamera och vise versa? Eller finns det andra objektiv som funkar precis (eller i alla fall nästan) lika bra? Och hur vet man vilka som passar och vilka som inte passar?
För om jag måste ha respektive objektiv till kamerorna är det ju verkligen en aspekt att ta in när jag väljer, eftersom jag antar att objektiv kan variera rätt kraftigt i pris. Jag kommer ju vilja ha fler objektiv än ett, men vill inte heller behöva pantsätta hunden för att få råd med ett.

hej

Canon och Nikon har olika objektivfattningar, så de kan inte använda samma objektiv. Men det finns andra tillverkare (t ex Sigma och Tamron) som gör objektiv till båda märkena.

Ett bra ställe att kolla på objektiv är Cyberphotos webbsajt.

alla canon objektiv passar väll inte på alla canonkameror heller? eller funkar dom inte fullt ut som på nikon?

EF-S-objektiv funkar inte på fullformat/film och gamla manuella (FD) funkar inte på autofokus-canoner (EOS), annars ska väl alla funka såvitt jag vet. Alla EF och EF-S funkar på 500D, som nämns här.

alla canon objektiv passar väll inte på alla canonkameror heller? eller funkar dom inte fullt ut som på nikon?

Alla EF objektiv passar på samtliga nya Canon dSLR. EFS objektiv passas bara på kameror med APS-C sensor, alltså XXXD, XXD och 7D.
Samma gäller för Sigma, Tamron m.fl att vissa objektiv bara passar till APS-C.

Tycker man skall ta sig en ordentlig titt på vilka objektiv man vill ha på sikt och avgöra vilket kameramärke man vill ha utifrån det.
Priserna och utbudet skiljer en hel del mellan tillverkarna. Det gör också begagnat marknaden.

Att uppgradera kameran efter 2-3 år kostar en bra slant men att byta kameramärke inklusive en uppsättning objektiv och tillbehör kostar skjortan.

Tycker man skall ta sig en ordentlig titt på vilka objektiv man vill ha på sikt och avgöra vilket kameramärke man vill ha utifrån det. Priserna och utbudet skiljer en hel del mellan tillverkarna.
Kanske inte så lätt för den som köper sin första systemkamera att veta vilka objektiv de eventuellt kommer att köpa i framtiden. Och både Nikon och Canon har ju utmärkt utbud -- som dessutom förändras med tiden.

Aldrig lätt att spekulera över framtiden. Särskilt om man inte har erfarenhet och en historik att bygga på.
Att bara bygga sitt investeringsbeslut på hur en viss kameramodell står sig mot en konkurrent är dumt om man samtidigt har en ambition att skaffa flera objektiv de närmaste åren.
Det skiljer faktiskt en hel del mellan kameramärkena vad de har att erbjuda vad gäller objektiv. Speciellt om man börjar titta på olika prisklasser i vidvinkel, makro och tele. Det är kanske inte i alla kategorier som man är beredd att betala för ett proffsobjektiv utan kan nöja sig med ett betydligt billigare även om kvalitén är sämre.
För många märken har man bara ett objektiv i klassen ordentlig vidvinkel zoom och som kostar 1-2 gånger kameran. I teleobjektiv till minst 400 mm för fågelfotografer och liknande finns det vissa som bara har 1-2 alternativ och båda med en ordentlig prislapp.
Hur stor roll detta spelar roll beror ju på vad man är intresserad av att fotografera i framtiden. Svårt att bedöma för en nybörjare men att inte ta in det i kalylen när man väljer kameramärke är att köra huvudet i sanden.
Att vi blir mer och mer inlåsta till ett märke ju fler objektiv vi skaffar oss ju ett faktum och en medveten strategi från kameratillverkarna.

Därför är det kanske bra att inte ladda för mycket på första kameran? En begagnad med kitobjektiv behöver man inte förlora såå mycket på om man vill byta upp sig eller byta märke.

Aldrig lätt att spekulera över framtiden. Särskilt om man inte har erfarenhet och en historik att bygga på.
Att bara bygga sitt investeringsbeslut på hur en viss kameramodell står sig mot en konkurrent är dumt om man samtidigt har en ambition att skaffa flera objektiv de närmaste åren.
Det skiljer faktiskt en hel del mellan kameramärkena vad de har att erbjuda vad gäller objektiv. Speciellt om man börjar titta på olika prisklasser i vidvinkel, makro och tele. Det är kanske inte i alla kategorier som man är beredd att betala för ett proffsobjektiv utan kan nöja sig med ett betydligt billigare även om kvalitén är sämre.
För många märken har man bara ett objektiv i klassen ordentlig vidvinkel zoom och som kostar 1-2 gånger kameran. I teleobjektiv till minst 400 mm för fågelfotografer och liknande finns det vissa som bara har 1-2 alternativ och båda med en ordentlig prislapp.
Hur stor roll detta spelar roll beror ju på vad man är intresserad av att fotografera i framtiden. Svårt att bedöma för en nybörjare men att inte ta in det i kalylen när man väljer kameramärke är att köra huvudet i sanden.
Att vi blir mer och mer inlåsta till ett märke ju fler objektiv vi skaffar oss ju ett faktum och en medveten strategi från kameratillverkarna.

Där har du säkert helt rätt. En sådan kombo kan man ju alltid lätt uppgradera utan att göra en jätteförlust. Åtminstone bör man inom ett år få tillbaka hälften av pengarna:)
Samtidigt vet vi hur ha begäret snabbt kommer in i en hobby.
KIt-öbjektivet duger inte utan måste ha en bättre normalzoom, sedan måste jag ha en 70-200, en vidvinkelzoom och en blixt.
För många av oss sitter vi snart där med ett system vi betalt ganska bra för och har svårt att byta märke.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto