Annons

Objektiv till UV-foto

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePenguin

Aktiv medlem
Ja, ni som är lite mer insatta i det hela, jag är sugen på att köra lite uv-foto. Men jag vet inte riktigt vad jag ska välja för linser. I dagsläget har jag en 50/1.4, 135/2.0 och inom snar framtid en 24/3.5 ts-e. Det jag mest har i tanke är ett vidvinkel, för jag hade mest en tanke om att fota lite undervattenslandskap men också surfing.

Har ni några bra tips?

PS. Jag älskar fasta gluggar.
 
Till nästan all uv-foto av miljö så kan man använda tumregeln ju vidare dessto bättre.
Nåja. Inte riktigt sant alla gånger men oftast använder man fisheye-linser.
10mm är inte ovanligt, t.ex. Nikons 10.5'a om du gillar fasta linser (om du nu har Nikon :) Annars har väl Canon sina motsvarigheter). Själv använder jag Tokina's Fisheye-zoom, 10-17mm och är väldigt nöjd med den. Då har jag lite valmöjligheter.
 
Ok!, Jag kör Canon. Jag har haft ögonen på ett fast 14/2.8 alltså inte fisheye annars har ju canon ett 15 fisheye också, men man kanske har mer nytta av 14mm ovan land också.

Sen tänkte jag ju köra lite ovan ytan men fortfarande i vattenet med de finns väl portar till nästan alla linser, även typ 85, 135 osv?
 
UV-foto är otroligt beroende på att vara nära det som skall fotograferas. Med vissa extrema undantag är det alltid skräp i vattnet (hör att det ska vara 300m sikt vid nordpolen), och det försämrar bildkvaliten otroligt mycket. Det är väldigt ovanligt med objektiv med längre bränvidd än 50mm, om det inte är makro-objektiv.

Med andra ord vill man ha objektiv som kan fokusera nära, och gärna då vidvinkel för att inte behöva "backa" så mycket. Beroende på om du för med FF eller crop är det lite olika objektiv som brukar användas. Tokinas 10-17 är outstanding för crop-kameror (vet folk som gått från 5dmkII till 7d främst för att kunna använda det objektivet). Närmast omfågnet för FF är väl 16-35, men mkII:an är så stor att den inte går att använda till Ikelites hus (som är billigast).

Jag använder själv en Sigma FE15mm, stod i valet och kvalet mellan den och Canons, men Sigmans klarar att fokusera en liten bit närmre, och är på många sätt bättre än den äldre Canon.

Hur Canons nya 8-16 kommer funka vet jag inte, men den kommer nog vara dyrare än Tokinan i alla fall.

Jag har en vän som använder canons 14mm. Den är ju som bekant inte billig, och har om jag inte missminner mig inte riktigt lika bred vidvinkel som 15mm fisheye. Blir annan distorsion i kanterna också.

Till sist, kör du med en rak port får du också en 1,25-förlängning pga av brytningen luft->vatten.

/Björn
 
Nej, det får man inte. Är lite speciellt med hur det funkar med dome:ar, har jag förstått det rätt så skapar de en virtuell bild som är mycket närmare än den riktiga bilden. Det får med sig att objektiven som används tillsammans med en dome måste kunna fokusera extra nära (som iofs vidvinkliga objektiv brukar kunna).

/Björn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.