UV-foto är otroligt beroende på att vara nära det som skall fotograferas. Med vissa extrema undantag är det alltid skräp i vattnet (hör att det ska vara 300m sikt vid nordpolen), och det försämrar bildkvaliten otroligt mycket. Det är väldigt ovanligt med objektiv med längre bränvidd än 50mm, om det inte är makro-objektiv.
Med andra ord vill man ha objektiv som kan fokusera nära, och gärna då vidvinkel för att inte behöva "backa" så mycket. Beroende på om du för med FF eller crop är det lite olika objektiv som brukar användas. Tokinas 10-17 är outstanding för crop-kameror (vet folk som gått från 5dmkII till 7d främst för att kunna använda det objektivet). Närmast omfågnet för FF är väl 16-35, men mkII:an är så stor att den inte går att använda till Ikelites hus (som är billigast).
Jag använder själv en Sigma FE15mm, stod i valet och kvalet mellan den och Canons, men Sigmans klarar att fokusera en liten bit närmre, och är på många sätt bättre än den äldre Canon.
Hur Canons nya 8-16 kommer funka vet jag inte, men den kommer nog vara dyrare än Tokinan i alla fall.
Jag har en vän som använder canons 14mm. Den är ju som bekant inte billig, och har om jag inte missminner mig inte riktigt lika bred vidvinkel som 15mm fisheye. Blir annan distorsion i kanterna också.
Till sist, kör du med en rak port får du också en 1,25-förlängning pga av brytningen luft->vatten.
/Björn