Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till studenten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Phoenix_89

Aktiv medlem
Halloj!

Kusinen ska ta studenten imorgon (torsdag) och jag har blivit ombedd att fota. Min kameraväska består av följande: 18-55, 50/1,8 och sigma 70-300. Normalen kan vi glömma då den är oanvändbar för det här tillfället.

Vilket objektiv ska jag köra på då? Kör jag på 70-300 kan jag sakna vidvinkeln, kör jag på 18-55 kan jag sakna telen. Vad tycker ni att jag ska köra på?

Det kommer att vara fullt med folk, det är säkert. Så man kommer nog inte att kunna röra på sig så mycket.

Det lutar mer åt 70-300 då jag kan ställa mig lite längre bort (lättare att få platser längre bort) men kommer 70 mm att vara för mycket tele för mig ändå?

Alternativt kan jag ta med mig båda objektiven och byta på plats ifall man blir missnöjd. Men det är hemskt krångligt och jag vill helst undvika smutskorn på sensorn. Ett 18-200 hade suttit väldigt fint nu :(

Behöver hjälp idag!

MVH

Bara ta med båda och byt vid behov, du kan alltid rengöra kameran senare.

Jag tog studenten förra året och hade med min d70 med kitoptik och telezoom och jag bytte friskt mellan dem, trots att jag fått i mig procenthaltiga drycker ;)

Om du verkligen måste köra på bara ett objektiv så tror jag du får ut mer av vidvinkeln.

Jag är benägen att säga tvärtom - kör med telezoomen. Då kommer du nära inpå fast du inte behöver stå så nära. Med vidvinkel måste du för mer fritt spelrum framför motiven. Om du sedan har med dig båda och det är olika typer av situationer så är det ju bara att byta glugg!! Ser inga problem. Här vore en 28-135 på sin plats tror jag.

Nej inte telezoomen,det kommer att vara så trångt med folk överallt så kör med 18-55 istället.

Jag tror helt klart på telezoom i första hand. Funkar på avstånd, och gör det enormt mycket lättare att inte få med allt annat runtomkring...framför/bakom osv.

Med en telezoom kommer du att behöva stå lite längre ifrån, vilket innebär att det säkerligen kommer att gå folk emellan dig och motivet hela tiden. Dessutom får man ju lite "papparazzi"-stuk på bilderna. Jag skulle helt klart köra på 18-55:an i första hand, men även låta telezoomen följa med, om den skulle behövas.

dumbo skrev:
Med en telezoom kommer du att behöva stå lite längre ifrån, vilket innebär att det säkerligen kommer att gå folk emellan dig och motivet hela tiden. Dessutom får man ju lite "papparazzi"-stuk på bilderna. Jag skulle helt klart köra på 18-55:an i första hand, men även låta telezoomen följa med, om den skulle behövas.

Med 50 måste jag röra en del på mig... och det är i princip omöjligt på studenten.

Enligt min mening så kan du glömma 70-300:an.
Jag har ett likadant objektiv som dig och skulle fota en prisutdelning en gång. Gick inte bra.
Jag skulle ha kört med 18-55 objektivet.
Glappet mellan 18-55 och 70-300 var så störande tyckte jag så jag köpte ett objektiv till för min kameraväska. Sigmas 28-105 2,8-4,0 objektiv blev det. Det objektivet är det som används mest i dag. Mitt tips. 18-55.

Det bästa brukar vara att använda 2 hus. Så om du känner någon som du kan låna ett till hus av är det bäst, fast det är kanske lite sent påtänkt nu...

När jag fotade studentbalen för någon vecka sen så använde jag ganska liknande objektiv som du, nämligen 18-55/3.5-5.6, 50/1.4 och 70-200/2.8.
Jag använde en Canon 300D och en 20D och försökte byta objektiv så lite som möjligt.
Jag kollade igenom mina bilder och så här många bilder tog jag med dom olika objektiven:
18-55/3.5-5.6 85 bilder
50/1.4 37 bilder
70-200/2.8 68 bilder

Sammanlagt blev det 190 bilder tagna under kvällen.

70-200/2.8 använde jag mest till porträtt.

Om du bara ska fota med ett objektiv så rekommenderar jag 18-55 gluggen. Om jag var du så skulle jag ta med alla objektiven och byta när jag kände för det. Damm på sensorn är inte så farligt, bara att blåsa bort. Visst ska man vara försiktig med grejerna men om man inte vågar byta objektiv ute så tappar man ju en av dom stora fördelarna med att ha systemkamera...
Tänk bara på att vara försiktig när du byter objektiv, när det är så mycket folk samlade på ett ställe så är det lätt att bli tillknuffad och tappa grejerna.

En tumregel är att det är bättre att ha vidvinkel på och behöva gå närmre än att ha tele och behöva backa.

Generellt så är det bra att vara där i god tid och ta en plats längst fram, eller nästan längst fram.

Ser fram emot fortsättning av den här tråden eftersom jag själv ska fota en del studenter nästa vecka.

Missar man inte poängen med en SLR om man inte vill byta objektiv?
Oftast kan man ju vara lite förutseende vad gäller möjliga motiv och det tar faktiskt inte mer än 1 minut att byta (om det inte regnar förstås, då måste man ju söka skydd först).

Själv skulle jag tagit med alla tre objektiven, 50/1.8 är ju perfekt för lite med "planerade" bilder när man kan ställa upp folk.

Visserligen, men det finns ju faktiskt "bridge" kameror (jag vet inte vad de kallas på svenska) som ger en bildkvalité som trots allt är acceptabel och i vissa fall ger bättre bilder än en SLR med en billig superzoom.

Tobiasl skrev:
Visserligen, men det finns ju faktiskt "bridge" kameror (jag vet inte vad de kallas på svenska) som ger en bildkvalité som trots allt är acceptabel och i vissa fall ger bättre bilder än en SLR med en billig superzoom.
Länk?

Sensorer som används i kompaktkameror för att kunna få sk. Live view i displayen ger sämre brusegenskaper och skärpa pga konstruktionen, det är ju sådant du inte kan komma ifrån, så på t.ex. brus är alltid en DSLR bättre på, och oftast skärpa mm också även om det kan vara sämre beroende på optik.

Sony DSC-R1 är väl en rätt ok kamera efter vad jag läst. Naturligtiv inte lika bra som en dSLR med bra objektiv, men jag tror inte R1 ger mycket sämre bilder än ex. en 350D eller D50 med en "fast monterad" 18-200 mm zoom.
R1 är som sagt brusigare på hög ISO men som sagt tror jag kvalitén räcker för de flesta.

Den informationen skulle jag med viljaha. Vi skall nämligen köpa kameror till jobbet och eftersom det är typ 17 användare på dom så är en didgital systemkamera utesluten. Länk tack.. ;)

Tester av R1 finns här:
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscr1/
http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/r1.html
http://www.imaging-resource.com/PRODS/R1/R1A.HTM
http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_r1-review/index.shtml

På det stora hela en bra kamera,IMO, med ett bra obejektiv och bra bildkvalitet. Det som saknas är ju snabbheten på tex AF som en systemkamera har samt bildstabilisering. Hade den haft dessa två saker så hade den varit riktigt nice, om man inte behöver längre brännvidd än motsv. 120mm.

Den är ju dock ganska stor, så det är inget man köper framför en DLSR av den anledningen.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto