Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till sony

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindzorr

Ny medlem
Jag har en Sony a230 och skulle gärna vilja utöka den med ett teleobjektiv.
Undrar därför om någon vet vad jag skulle kunna köpa för objektiv och om någon har nått bra tips på vars det kan finnas ett bra sådant.

MVH Linda

Jag hade köpt ett begagnat Minoltaobjektiv i fint skick. Kanske 70-210/4 ( så kallad beercan ) för ca 2000 eller 100-200/4,5 för 1000-1200. Beercan har 3x zoom och bättre närgräns. Dom brukar dyka upp på Tradera t ex.

Ett ännu bättre alternativ till än "beercan" tycker jag är Sonys nya SAM-objektiv 55-200 med inbyggd AF-motor. De är lätta och smidiga, men optiskt mycket bra och dessutom prisvärda.

http://www.camerabox.co.uk/productDA1.asp?ProductName=Sony-55-200mm-SAL-f4-5.6-Lens&ProductID=11312

Annars är Tamrons tele-zoomar ganska bra och prisvärda.

En bra site att få info om alla objektiv till Sony alpha är http://www.dyxum.com/lenses.

/Mats

P.S. Det finns ett annat forum som heter "Sonyobjektiv (Konica Minolta)" och specifikt till för diskussion av objektiv till Sony-kameror. D.S.

Tack så mycket för hjälpen! Jag ska kika runt lite innan jag bestämmer mig.
Hade inte riktigt kopplat vilka objektiv som passar en Sony.

Samtliga Sony och samtliga Minolta AF-objektiv passar till Sonys Alpha-system. Står det INTE AF på objektivet (titta framifrån så ser du de väsentliga uppgifterna om objektivet där runt frontlinsen) så passar det inte till din kamera, då passar det istället till Minoltas äldre manuella kameror. Det stod vanligen Rokkor på dessa objektiv, och oftast antingen MC eller MD också, och då passar de alltså inte.

Det finns faktiskt ETT undantag från denna regel, och det är 135/4,5T 2,8 STF, som konstruerades av Minolta. Tillverkas nu av Sony - de köpte ju Minoltas hela kameraavdelning, som du kanske vet(?) Det är ett manuellt objektiv som har Alpha-fattning, men denna glugg lär förmodligen inte vara aktuell för din del i brådrasket. Det är ett exklusivt objektiv som köps främst av proffs och krävande amatörer. Det är väl bäst att jag direkt skriver vad det är som är så speciellt med detta, annars är det kanske risk för att du kommer att förgås av nyfikenhet... :)

Det är alltså ett speciellt objektiv, eller mera precist, ett helt unikt objektiv. För att vara helt exakt så har Nikon faktiskt försökt att göra någon slags kopia av detta, men de misslyckades kapitalt (tycker att det är skamligt av dem att ändå försöka att kränga sitt...). Nåväl, STF betyder Smooth Transfer Function, vilket syftar på det som vi idag brukar kalla för bokeh. Bokeh - när man säger att ett objektiv uppvisar god bokeh, så menar man hur objektivet tecknar bilden UTANFÖR skärpeplanet. Säger man att ett objektiv är skarpt, så menar man förstås hur det tecknar där man har ställt in skärpan. Om man har två objektiv som är lika skarpa i skärpeplanet, så kan de ändå ha vitt skild bokeh. Det ena kan ha mjuk och vacker bokeh, medan det andras är ojämnt, flammigt och spretigt. Minolta/Sonys STF-objektivet uppvisar alltså bättre bokeh än något annat objektiv i världen (i alla fall så vitt jag känner till). En annan sak med detta objektiv är att det faktiskt går att variera bokehn, från 0 och till full effekt (också detta helt unikt). Ställer man det på 0 så blir det ett helt vanligt 135 mm objektiv.

Nu är det bäst att jag slutar - lyckas ofta bli alldeles för långrandig... :)

Tillbaka till ämnet. Även objektiv tillverkade av t.ex. Tamron, Sigma och Tokina passar, FÖRUTSATT att de har fattning för Alphasystemet. Det innebär att det ska stå Sony, Minolta AF eller Alpha (ibland den grekiska bokstaven α direkt) på fattningen. Står det enbart Minolta passar de inte - då är de alltså avsedda för de äldre manuella Minolta-kamerorna.

Ett sista tips som avslutning - ifall du shoppar objektiv på egen hand, så sök i första hand efter Minolta eller Sony-objektiv.

Senast ändrad:
Ett ännu bättre alternativ till än "beercan" tycker jag är Sonys nya SAM-objektiv 55-200 med inbyggd AF-motor. De är lätta och smidiga, men optiskt mycket bra och dessutom prisvärda.

http://www.camerabox.co.uk/productDA1.asp?ProductName=Sony-55-200mm-SAL-f4-5.6-Lens&ProductID=11312

Annars är Tamrons tele-zoomar ganska bra och prisvärda.

En bra site att få info om alla objektiv till Sony alpha är http://www.dyxum.com/lenses.

/Mats

P.S. Det finns ett annat foru.m som heter "Sonyobjektiv (Konica Minolta)" och specifikt till för diskussion av objektiv till Sony-kameror. D.S.

Håller med om att Sony55-200mm SAM är väldigt trevligt, skaffade det istället för Minolta 75-300 för jag ville ha ett mindre lättare objektiv med kortare brännvid så det passade mer för porträtt också. Haft det nogra månader nu men blir fortfarande överraskad av skärpan, kotrasten och minimala CA.

Jag köpte det begagnat och fick inte med nåt motljusskydd men jag tycker ändå att 55-200 hanterar ströljus bättre än 75-300

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto