Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Sony A33

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrik_kirderf

Ny medlem
Jag är nybörjare inom fotografering, och har precis köpt en Sony A33. Är intresserad av att köpa objektiv (även äldre minolta) och undrar vad jag behöver tänka på. Vill undvika mellanringar. Är främst på jakt efter 50mm och en telezoom som tex 70-300mm. Tacksam för svar.
 
Många passar

Alla Sony/minolta a-mouth passar och Minolta Dynax och maxxum passar också Minolta MD passar med adapter (Manuellt)
 
Jag är nybörjare inom fotografering, och har precis köpt en Sony A33. Är intresserad av att köpa objektiv (även äldre minolta) och undrar vad jag behöver tänka på. Vill undvika mellanringar. Är främst på jakt efter 50mm och en telezoom som tex 70-300mm. Tacksam för svar.

Det nya 50/1.8 SAM är bra och prisvärt.
Sony 50/1,4 brukar få skäll för at inte vara så bra, men jag har ett sådant och är kalasnöjd. Tycker det är skarpt och fint och det är roligt att ha ett riktigt ljusstarkt objektiv med F/1,4.

(Vill du ha ett lite längre F/1,4 så kan du köpa mitt Zeiss 85. Det är hyggligt bra kan jag säga (understatement), men aningen dyrare :).

Undvik Minolta/Sony 75-300 även om de är lockande prismässigt (typ Tradera 850-1500 kr).

Lägg gärna lite mer pengar på ett ljusstarkare nyare objektiv.

Sony 70-300G SSM är mycket trevligt och kan fås för drygt 5000 kr beg. (sålde just mitt).

Några gamla Minolta kan vara bra, t.ex. "Big Beercan", men det finns risker med gamla objektiv och strul med kärvande bländare med olja på osv. De är ganska tunga och klumpiga också och har skruvdriven AF som kan låta en del om du filmar.

Ett förvånansvärt bra och billigt objektiv, som dock inte är så superljusstarkt och stannar vid 200 mm. är det nya Sony 55-200SAM. Väldigt skarpt och fint och mycket prisvärt.

Sök p ånätet efter bästa pris. Det kan skilja oerhört mellan olika ställen. Passa på att utnyttja den fördelaktiga växlingskursen och köp inom EU från länder med låg moms. Kolla t.ex. på www.amazon.co.uk och www.camerranu.nl/en.

Andra fyller säkert på med tips om Sigma och Tamron, men jag har inte koll på vilka som är bra av dessa.

Lycka till!



/Mats
 
Jag har ett Minolta 75-300 som jag tycker är ruggigt bra med tanke på priset.
Gav 1000 kr begagnat för den.
Klart underskattat objektiv.
 
Jag är nybörjare inom fotografering, och har precis köpt en Sony A33. Är intresserad av att köpa objektiv (även äldre minolta) och undrar vad jag behöver tänka på. Vill undvika mellanringar. Är främst på jakt efter 50mm och en telezoom som tex 70-300mm. Tacksam för svar.

Hej!Om du är på jakt efter prisvärd 50mm glugg,så kan jag varmt rekomendera Minolta Maxxum 50mm F/1,7 AF.Kan fås idag får runt 1200 kronor,ett halvbländarsteg under storebröderna Minolta/Sonys 50mm F/1,4 AF.Objektivet är väldigt prisvärd, knivskarp och är min favoritglugg .Går under en tredje del av priset på Sonys 50mm F/1,4..Väldigt robust och snyggdesign.Du skall däremot vara uppmärksam på att dessa objektiv är över 25år gamla och kan i vissa fall läcka olja i bländarlamellerna.Det är i alla fall vad jag läste om detJag köpte min på E-bay USA för drygt två år sedan.Det fungerar utmärkt.Ett absolut måste för Minolta/Sony fotografen.
Om du skall köpa dig ett zoomobjektiv,kan jag varmt rekomndera Sigma 70-300 APO DG Macro,andra generationen,som jag själv äger.Kan fås för 1000 lapp,begagnat.Väldigt prisvärd objektiv för pengarna.
Lycka till i fotandet.
MVH Dzenis
 
Jag är nybörjare inom fotografering, och har precis köpt en Sony A33. Är intresserad av att köpa objektiv (även äldre minolta) och undrar vad jag behöver tänka på. Vill undvika mellanringar. Är främst på jakt efter 50mm och en telezoom som tex 70-300mm. Tacksam för svar.

Köp gärna ett gammalt Minolta 50mm men precis som Mats sagt så gäller det att se upp med bländarlameller som kärvar. Testa med att spänna fjädern med en penna och släppa den, så du ser att den funkar.
 
Jag har ett Minolta 75-300 som jag tycker är ruggigt bra med tanke på priset.
Gav 1000 kr begagnat för den.
Klart underskattat objektiv.

Precis det jag tipsade om att "inte" köpa ;-)

jag hade ett sådant, men upptäckte att det helt enkelt blev suddigt och väldigt mycket CA, dvs missfärgade lila ränder i kontrastrika övergångar.

Sålde mitt för 1000 kr på Tradera. Var det mitt du köpte?

Kan skilja en del mellan exemplar såklart, men jag har ine hört gott om det nån annan stans förrän nu. Gissar att det finns en viss spännvidd i begreppet "ruskigt bra". Vissa andra t.ex. kallar ju 70-300G för medelmåttigt och oavsett villken åsikt man har så är det objektivet avsevärt bättre än 75-300. Visst det är billigt, men risken för att bli misnöjd är väldigt stor.

Tipset är att gå upp en prisklass och kolla på t.ex. Sigma, men jag har ingen koll på vad som är bra och inte där tyvärr. Fråga andra.

Vet att många är lyriska över Minolta-objektiven, men tror det finns en hel del romantik i detta. jag varnar lite för att köpa så gamla prylar när det finns nyare bättre saker till överkomligt pris.


/Mats
 
Det var inte ditt jag köpte...:)

75-300:an är ruggigt bra för det priset...1000kr.
Riktigt skarpt.

Jag har provat en del objektiv till min Sony a700.
Kitobjektiven som jag fått med kamerorna jag köpt är rena skräpet jämfört.
Även om man inte kan jämföra brännvidderna förstås.
 
Precis det jag tipsade om att "inte" köpa ;-)

jag hade ett sådant, men upptäckte att det helt enkelt blev suddigt och väldigt mycket CA, dvs missfärgade lila ränder i kontrastrika övergångar.

Sålde mitt för 1000 kr på Tradera. Var det mitt du köpte?

Kan skilja en del mellan exemplar såklart, men jag har ine hört gott om det nån annan stans förrän nu. Gissar att det finns en viss spännvidd i begreppet "ruskigt bra". Vissa andra t.ex. kallar ju 70-300G för medelmåttigt och oavsett villken åsikt man har så är det objektivet avsevärt bättre än 75-300. Visst det är billigt, men risken för att bli misnöjd är väldigt stor.

Tipset är att gå upp en prisklass och kolla på t.ex. Sigma, men jag har ingen koll på vad som är bra och inte där tyvärr. Fråga andra.

Vet att många är lyriska över Minolta-objektiven, men tror det finns en hel del romantik i detta. jag varnar lite för att köpa så gamla prylar när det finns nyare bättre saker till överkomligt pris.


/Mats

Är det detta: http://www.dyxum.com/lenses/Minolta-AF-75-300-F4.5-5.6-D_lens55.html ?

Det har jag haft också i så fall och det var hemskt i den långa änden. Väldigt oskarpt i hörnen. Var lite som lustiga huset bilderna med detta. Skarpt i mitten men hopplöst utåt kanterna.

Men det är svårt när folk pratar om gamla objektiv eftersom det finns ett antal varianter med samma eller liknande brännvidd.

Däremot är ju det ännu äldre Big Ber Can: http://www.dyxum.com/lenses/Minolta-AF-75-300-F4.5-5.6_lens52.html, betydligt bättre än det förra och priset trots det en spottstyver även om det är en aning dyrare. Om man jämför detta med de nya telena från Sony så är det klart sämre (framförallt är det betydligt mer sårbart när det gäller Chromatisk Aberration, som det är lätt att reta sig på) men dessa kostar ju många många gånger mer och för priset är det ett jäkla bra alternativ kan jag tycka.

Jag har både Big Beer Can och Sony 70-400 och jag tar ibland "gamla bettan" om jag inte vill bära på det dubbelt så tunga 70-400 eller då jag misstänker att vädret blir riktigt uselt eller om jag hamnar på ställen där säkerhetsläget är så dåligt att jag hellre tar det gamla billiga objektivtet om jag av ett eller annat skäl skulle bli av med det. Det är tillräckligt bra för de flesta situationer enligt tidigare erfarenheter och man behöver aldrig vara speciellt rädd om det. Det är dessutom verkligt solitt byggt.
 
Alla Sony/minolta a-mouth passar och Minolta Dynax och maxxum passar också Minolta MD passar med adapter (Manuellt)

Jag är tacksam för alla svar, men kom på att jag funderar över att köpa ett superzoom också för att ha på resor och liknande. Jag funderar på 18-200 eller 18-250, eller kanske 28-300. Har ni några tips på detta? 28-300 känns lockande då det har ett tilltalande tele.
 
Alla Sony/minolta a-mouth passar och Minolta Dynax och maxxum passar också Minolta MD passar med adapter (Manuellt)

Det finns många Minolta Dynax kameror med tillhörande objektiv på blocket. Kan jag vara säker på att de passar min kamera?
Läste någon stans att man behöver lämna in Sigma objektiv för att anpassa dem för just A33:an. Stämmer det?
 
Det finns många Minolta Dynax kameror med tillhörande objektiv på blocket. Kan jag vara säker på att de passar min kamera?
Läste någon stans att man behöver lämna in Sigma objektiv för att anpassa dem för just A33:an. Stämmer det?

Stämmer att allt passar.
Sigma har ett problem för att de inte köper tillgången till specifikationerna från kameratillverkarna, utan istället genom reverse enginerring utvecklar sin aobjektiv.

På A33/A55 har Sony lagt sig inom specen, men flyttar tydligen bländaren aningen mer än vad Sigma har satt som gräns i sina objektiv och därför kan dom låsa sig. Vet inte helt 100 exakt vad det är som strular, men Sigma har tydligen lyckat fixa till det och erbjuder gratis uppdatering för befintliga objektiv.

Så det är inget problem i realiteten. Många Sigma passar fint och skulle det inte funka så kan du få det fixat.


/Mats
 
Objektiv Sigma MF

Alla Sony/minolta a-mouth passar och Minolta Dynax och maxxum passar också Minolta MD passar med adapter (Manuellt)

Hoppas inte tråden är helt glömd då jag söker svar på en ny fråga. Jag har fått ett objektiv av en kompis som jag ville prova på A33:an.

Det är ett Sigma zoom-Kll 1:4.5 f=70-200 multi-coated (7204709) filterstorlek 52mm. Det förefaller vara enbart manuell fokus och har en ring för bländar öppning.

Finns det någon adapter eller mellanring som gör att det fungerar, vad heter det i så fall och vad tror ni att det skulle kosta. Ta gärna med en länk till försäljningsställe, på det som behövs för att få objektivet att fungera.

Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.