Jag är nybörjare inom fotografering, och har precis köpt en Sony A33. Är intresserad av att köpa objektiv (även äldre minolta) och undrar vad jag behöver tänka på. Vill undvika mellanringar. Är främst på jakt efter 50mm och en telezoom som tex 70-300mm. Tacksam för svar.
Det nya 50/1.8 SAM är bra och prisvärt.
Sony 50/1,4 brukar få skäll för at inte vara så bra, men jag har ett sådant och är kalasnöjd. Tycker det är skarpt och fint och det är roligt att ha ett riktigt ljusstarkt objektiv med F/1,4.
(Vill du ha ett lite längre F/1,4 så kan du köpa
mitt Zeiss 85. Det är hyggligt bra kan jag säga (understatement), men aningen dyrare
.
Undvik Minolta/Sony 75-300 även om de är lockande prismässigt (typ Tradera 850-1500 kr).
Lägg gärna lite mer pengar på ett ljusstarkare nyare objektiv.
Sony 70-300G SSM är mycket trevligt och kan fås för drygt 5000 kr beg. (sålde just mitt).
Några gamla Minolta kan vara bra, t.ex. "Big Beercan", men det finns risker med gamla objektiv och strul med kärvande bländare med olja på osv. De är ganska tunga och klumpiga också och har skruvdriven AF som kan låta en del om du filmar.
Ett förvånansvärt bra och billigt objektiv, som dock inte är så superljusstarkt och stannar vid 200 mm. är det nya Sony 55-200SAM. Väldigt skarpt och fint och mycket prisvärt.
Sök p ånätet efter bästa pris. Det kan skilja oerhört mellan olika ställen. Passa på att utnyttja den fördelaktiga växlingskursen och köp inom EU från länder med låg moms. Kolla t.ex. på
www.amazon.co.uk och
www.camerranu.nl/en.
Andra fyller säkert på med tips om Sigma och Tamron, men jag har inte koll på vilka som är bra av dessa.
Lycka till!
/Mats